• Anonym (nytt jobb)

Nytt jobb

I augusti börjar jag på ett nytt jobb. Tjänsten är på 100% men jag kommer jobba 75%.

Just nu har jag en skyddad sgi och kommer att fortsätta skydda den genom att ta ut föröldradagar på 25%. Kan man ta ut lägsta nivådagar på helgen utan att ta ut dagar på fredagen eller måndagen?

Med drt nya jobbet har jag även fått upp lönen en bit. Anger jag då heltidslönen till er? Räknar ni då även om min föräldrapenning?

• Svar på tråden Nytt jobb
  • Försäkringskassan

Hej,

Om jag förstår dig rätt så är din nya tjänst precis som nu på 100 % men du kommer att fortsätta att arbeta 75 % och fylla upp med 25 % föräldrapenning.  Har tjänsten du fått en varaktighet på minst 6 månader har du rätt att få tillgodoräkna dig den nya högre lönen. Du fortsätter också att skydda din SGI på 100 %.

Ska du i det närmaste göra en fortsättningsansökan om föräldrapenning  kan du lämna ändringen av arbetsgivare och inkomst i din ansökan samt skicka in anställningskontrakt/intyg för att styrka varaktigheten.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (nytt jobb)
    Försäkringskassan skrev 2014-05-18 19:28:32 följande:

Hej,

Om jag förstår dig rätt så är din nya tjänst precis som nu på 100 % men du kommer att fortsätta att arbeta 75 % och fylla upp med 25 % föräldrapenning.  Har tjänsten du fått en varaktighet på minst 6 månader har du rätt att få tillgodoräkna dig den nya högre lönen. Du fortsätter också att skydda din SGI på 100 %.

Ska du i det närmaste göra en fortsättningsansökan om föräldrapenning  kan du lämna ändringen av arbetsgivare och inkomst i din ansökan samt skicka in anställningskontrakt/intyg för att styrka varaktigheten.

Hälsningar

Carola, handläggare

Ja precis, det stämmer. Det är en tillsvidareanställning på 100% men jag kommer jobba 75%.
    Med nya lönen så slår jag i taket på sgi:n dock. Hur viktigt är det att skydda sgin då? Eller är det så att om jag inte tar ut upp till 100% så kommer fp sänkas när min dotter blir 2 år?
  • Försäkringskassan

Hej! Om du slår i taket med din nya lön, när du jobbar 75% så behöver du inte skydda din SGI. Skyddar du inte din nuvarande SGI och börjar det nya jobbet på 75% så kommer din SGI isåfall fastställas efter din faktiska inkomst. Den nya heltidslönen som du får från ditt nya jobb får du inte tillgodoräkna dig förrän du börjar jobba 100%. Så om din nuvarande SGI är högre än vad lönen blir när du jobbar 75% på det nya jobbet kan det vara bra att fortsätta skydda den. Om du inte gör det kommer din föräldrapenning sänkas när barnet blir 2 år och då baseras på vad du tjänar när du jobbar 75%. Hälsningar Stella, handläggare

• Anonym (nytt jobb)
    Försäkringskassan skrev 2014-05-19 11:49:45 följande:
    Hej! Om du slår i taket med din nya lön, när du jobbar 75% så behöver du inte skydda din SGI. Skyddar du inte din nuvarande SGI och börjar det nya jobbet på 75% så kommer din SGI isåfall fastställas efter din faktiska inkomst. Den nya heltidslönen som du får från ditt nya jobb får du inte tillgodoräkna dig förrän du börjar jobba 100%. Så om din nuvarande SGI är högre än vad lönen blir när du jobbar 75% på det nya jobbet kan det vara bra att fortsätta skydda den. Om du inte gör det kommer din föräldrapenning sänkas när barnet blir 2 år och då baseras på vad du tjänar när du jobbar 75%. Hälsningar Stella, handläggare
    Tack för svaret! Då fortsätter jag skydda sgin! Men blir min föräldrapenning omräknad till det högre om jag fortsätter skydda sgin? Eller jag måste jobba 100% först då? Hur länge måste jag i så fall jobba 100%?
  • Anonym (nytt jobb)

Tänkte mer om min löneökning jag får på en heltid nu inte räknas som om jag hade fått samma löneökning på mitt nuvarande jobb? Då får man ju tillgodoräkna sig nya lönen.

• Anonym (nytt jobb)

Ska tillägga att jag byter från en heltid till en ny heltid! Har därför redan en heltids-sgi!

• Försäkringskassan

Hej!

Du byter från heltid till heltid och ditt nya arbete är ett varaktigt arbete som du avser att arbeta på i mer än 6 månader, du skyddar med föräldrapenning den del du inte arbetar, du skyddar därmed din heltidsinkomst.
    Anmäl ny lön och arbetsgivare så ska din ersättning baseras på din nya årsinkomst. Blir årsinkomsten över 444 000 kr/år får du inte ersättningen baserad på lön som överstiger det beloppet.

Så länge du skyddar din inkomst så kommer ersättning att utbetalas enligt din heltid.

Hälsningar
    Carl, handläggare

Svar på tråden Nytt jobb