• Anonym (vilsen)

Jag vet vad jag vill jobba med, men vad är det för yrke jag vill ha?

Konstig rubrik jag vet... Just idag jag jobbat jag som barnflicka - jätte kul men inte riktigt min grej. 
    Jag skulle vilja jobba med ett yrke där jag jobbar med människor, helst ungdomar. Jag är en riktigt grym på att organisera och planera (får/fått beröm utav både lärare, vänner ect) och tycker framför allt att det är väldigt kul. När jag gjorde ADHD utredningen fick jag vet att min verbala förmåga ligger över normal = jag riktigt duktig på att prata och förstå. Min svensklärare på gymnasiet sa alltid "Lova att du kommer att jobba med något där du får använda dig utav din röst"
    Efter att ha ridit hela livet och jobbat med hästar i tidiga tonåren är jag en duktig ledare med stor empati. Jag är riktigt kreativ och gillar att hålla igång och jobbar gärna kvällar & helger inte bara 9-17. Tycker olika former utav event är kul, att göra festerna, inte festa själv. 

Vad är jag sämre på då? 
    Ja matte är väl inte min starka sida, har  jag tillgång till miniräknare och slipper ekvationer så går det bra. Jag blir även väldigt lätt rastlöst så sitta på ett kontor och vända papper hela dagarna kommer inte fungera. 

Jag måste känna att jag kan utvecklas och gör någon form utav nytta. 

Är det någon som har någon idé om vad för yrke / utbildning det är jag ska försöka sikta in mig på?? 

• Svar på tråden Jag vet vad jag vill jobba med, men vad är det för yrke jag vill ha?
  • Flisan79

Jag tycker det låter som fritidsledare, föreståndare på ungdomsvård eller liknande.

• Anonym (vilsen)
    Flisan79 skrev 2014-05-17 12:50:56 följande:
    Jag tycker det låter som fritidsledare, föreståndare på ungdomsvård eller liknande.
    Hm, det har jag faktiskt inte tänkt på... Men det känns inte helt rätt heller av någon anledning. Min absolut bäst (jobb) egenskaper är ju att jag är duktig på att planera och organisera, hur får jag in det som fritidsledare? 
  • Styrox
    Anonym (vilsen) skrev 2014-05-17 12:55:56 följande:
    Hm, det har jag faktiskt inte tänkt på... Men det känns inte helt rätt heller av någon anledning. Min absolut bäst (jobb) egenskaper är ju att jag är duktig på att planera och organisera, hur får jag in det som fritidsledare? 
    Jag tycker att du ska sikta högre, mycket högre. 
    Något inom kommunikation kanske?
    Typ PR-konsult eller projektledare på mediabyrå, kanske till och med producent eller retoriker?

Är du kreativ av dig tänker jag reklam, annars kanske personalvetare passar?
  • Flisan79

Jag tänker dig givetvis som ägare/ledare inom detta. Det kräver nog en hel del organisation och planering.

• JasonDamian

Typ socionom/behandlingspedagog? Du hjälper ungdomar/vuxna med allt i livet, till exempel på ett boende eller dagverksamhet? Det behöver inte vara med funktionshindrade. Det vet jag att jag vill göra :) sök på det! Tror du hade passat där

• Anonym (Anna)

Jag tänkte också på ungdomsledare med ledarfunktion i någon organisation.

Projektmedarbetare i ungdomsprojekt där du har ett praktiskt organisatoriskt ansvar men inte ekonomiskt skulle också kunna fungera.

Jobba som projektledare för större sociala eller kulturella projekt är bra om man både brinner för viSsa frågor och är bra på att organisera och analysera.

Det beror lite på vad du menar med organisera också - som projektledare behöver du kunna tänka frammåt (och inte bara organisera enskilda aktiviteter) vara bra på formella texter och också kunna hantera ekonomi (så det funkar nog inte om du har svårt för matte).

Barnbibiliotikarie kanske? De organiserar ju många aktiviteter samtidigt som de behöver vara sociala och kunna prata inför grupp?

Vad är viktigast - det organisatoriska eller att jobba med människor?

Gillar du att strukturera och organisera även på ett teoretiskt plan kan ju analytiker kanske vara något?

• Anonym (vilsen)
    Anonym (Anna) skrev 2014-05-17 13:11:18 följande:
    Jag tänkte också på ungdomsledare med ledarfunktion i någon organisation.
    Projektmedarbetare i ungdomsprojekt där du har ett praktiskt organisatoriskt ansvar men inte ekonomiskt skulle också kunna fungera.

Jobba som projektledare för större sociala eller kulturella projekt är bra om man både brinner för viSsa frågor och är bra på att organisera och analysera.
    Det beror lite på vad du menar med organisera också - som projektledare behöver du kunna tänka frammåt (och inte bara organisera enskilda aktiviteter) vara bra på formella texter och också kunna hantera ekonomi (så det funkar nog inte om du har svårt för matte).

Barnbibiliotikarie kanske? De organiserar ju många aktiviteter samtidigt som de behöver vara sociala och kunna prata inför grupp?

Vad är viktigast - det organisatoriska eller att jobba med människor?

Gillar du att strukturera och organisera även på ett teoretiskt plan kan ju analytiker kanske vara något?

Hm, jag tror att projektledare skulle kunna vara något för mig, Men hur blir man projektledare för just ungdomsprojekt? 

Alltså jag är ju väldigt mycket för att sitta och fixa och trixa på datorn (tex gör helgens scheman) men jag skulle inte klara av att bara sitta framför en dator utan jag måste ut i verkligheten oxå. 

• Anonym (vivvi)

Försök tänka dig yrket som det är lite fart i, tex demonstratör på mässor eller försäljare av något slag, kanske sådan som demonstrerar olika varor och tar upp beställningar, tex en kvinna jag stötte på för några år sedan som jobbade inom nån typ av läkemedelsbolag och som reste runt och visade apotekspersonal hur man använder munsårsplåster och gav instruktioner och information om hur bra just denna produkt är -en annan person som hade den typen av yrke vad dammsugarförsäljare och demonstrerade hur produkten fungerade hemma hos folk. Sådant kräver mycket planering, en social sida och att man kan prata för sig själv och sin produkt. Låter inte som du vore helt fel inom ett liknande yrke!

• Pjåsk

Jag är fritidsledare på heltid (gårdsföreståndare) och det är ett himla organiserande och planerande hela tiden! Plus att jag hänger med ungdomar :) perfekt!!

• Anonym (Anna)
    Pjåsk skrev 2014-05-17 19:20:09 följande:
    Jag är fritidsledare på heltid (gårdsföreståndare) och det är ett himla organiserande och planerande hela tiden! Plus att jag hänger med ungdomar :) perfekt!!

Det tycker jag också verkar passa utifrån det ts skrivit.

Om organiserande för dig är att göra scheman mm och du vill jobba med människor låter det bra.

En annan variant är att jobba med personalfrågor (Hr). Är ju också en bredare arbetsmarknad än det jag föreslog tidigare.
  • Anonym (socionom)

Socionom! Jag själv är socionom och har nischat mig gentemot organisationsutveckling och ungdomsarbete, genom bl.a. fristående kurser, val av praktikplatser, val av jobb och fristående kurser. Just nu jobbar jag som föreståndare för ett ungdomshus. 40% av min arbetstid går åt att bemanna fritidsgården - dvs hänga med ungdomar och ha allmänt kul. 60% av min arbetstid går åt till att utveckla verksamheten med fokus på ungdomsdemokrati, jämställdhet, barn och ungas inflytande och delaktighet, förebyggande och främjande verksamhet m.m. Också mycket eventplanerande då vi ofta har olika fester och kulturarrangemang.

Sitter dock och skissar på en projektidé kring att utveckla en ny typ av samtalsgruppsmodell för tonårspojkar, som jag hoppas nån organisation ska nappa på så vi kan söka medel för att förverkliga den! Går det i lås säger jag upp mig och börjar jobba som projektledare för det projektet istället Glad

Och det fina med socionom är ju att det är så väldans brett. Jag som brinner för samhällsfrågor, jämställdhet, barn och ungas livsvillkor och förebyggande arbete - det finns så många områden jag kan jobba inom. Helt rätt för mig!

• Anonym (qw)

En kompis utbildade sig till socionom och fick sedan anställning hos SIDA hon har rest runt i världen och bott på flera platser och hennes uppdrag var att administrera uppbyggnaden av skolor och ungdomsaktiviteter.
    Det hon berättat om sitt arbete låter fantastiskt kul och vilken insats hon gjort. Skulle nog passa dig TS som har driv och organisationsförmåga.

Ett annat jobb som innehåller mycket planering och kontakt med ungdommar är behandingsassistent/kontaktperson på en SIS-instution.

Vill du plugga först så finns utbldning till socialpsykolog också.

Svar på tråden Jag vet vad jag vill jobba med, men vad är det för yrke jag vill ha?