• Anonym (läxa)

Undersökning om vardagsrasism

Jag skrev ett inlägg innan om detta men fick ca 4 svar bara och resten kommenterade utan att svara på frågorna. Jag måste få klart min läxa nu innan sommarlovet och undrar om ni kan hjälpa mig och hålla er till att bara svara på frågorna, tack på förhand.

Jag behöver ca 20 personer som svarar!

1. Använder du ordet neger?

2.Använder du ordet negerboll?

3.Om du har svarat nej på första frågan men ja på andra frågan, kan du förklara varför?

4. Anser du att ordet negerboll är rasistiskt?

5. Varför, varför inte?

6. Tycker du att din rätt att få använda ordet negerboll är viktigare än folks känslor?

7. Om du använder ordet negerboll, gör du det även om folk med afrikansk bakgrund är närvarande?

8. Anser du dig själv vara rasist?

• Svar på tråden Undersökning om vardagsrasism
  • Uller

1, nej

2, nej

4, ja

5, varför andvända sig av ordet när det är förknippat med så mycket ont? Chokladboll fungerar bra för mig, beskriver exakt vad det är: boll av choklad.

• Dixie
    Anonym (läxa) skrev 2014-05-17 13:29:51 följande:
    Jag skrev ett inlägg innan om detta men fick ca 4 svar bara och resten kommenterade utan att svara på frågorna. Jag måste få klart min läxa nu innan sommarlovet och undrar om ni kan hjälpa mig och hålla er till att bara svara på frågorna, tack på förhand.
    1. Använder du ordet neger? nej

2.Använder du ordet negerboll? nej

3.Om du har svarat nej på första frågan men ja på andra frågan, kan du förklara varför?

4. Anser du att ordet negerboll är racistiskt? ja

5. Varför, varför inte? ordet har en negativ klag och mycket negativa saker förknippat med ordet

6. Tycker du att din rätt att få använda ordet negerboll är viktigare än folks känslor? ----

7. Om du använder ordet negerboll, gör du det även om folk med afrikansk bakgrund är närvarande?

8. Anser du dig själv vara rasist? nej

TS - jag tror nog inte många kommer att svara i tråden att de är rasister - särskilt inte som man inte kan vara anonym, så om din undersökning ska bli tillförlitlig bör du nog ge folk en chans att vara anonyma

• Stormorsan
    Anonym (läxa) skrev 2014-05-17 13:29:51 följande:

Jag behöver ca 20 personer som svarar!

5. Varför, varför inte?

6. Tycker du att din rätt att få använda ordet negerboll är viktigare än folks känslor?

1. nej
    2. nej
    3. Ordet användes av vita för att avhumanisera slavar. Samma sak i de koloniserade länderna
    4. Ja
    5. Samma svar som 3
    6. Nej
    7. använder inte ordet
    8. nej
  • Obsessed Feelings

Nej.

Ja, ibland när inga barn finns i närheten.

Det första är mer rasistiskt för mig än det andra. Negerboll är vedertaget i vår familj och inpräntat sedan jag var liten, svårt att sluta säga det med andra ord.

Nej.

5. Varför, varför inte?

Det är bara ett ord utan mening bakom, i alla fall från min sida. Säger jag negerboll så tänker jag på en boll gjord av choklad och inte en afrikansk person.

Nej, skulle någon verkligen ta illa upp av att jag använder det ordet så skulle jag försöka ändra det till chokladboll (vilket jag för övrigt använder när vi är ute på café eller liknande).

Nej, som sagt så använder jag ordet chokladboll när jag är utanför mina fyra väggar.

Nej, absolut inte. Jag är en människoälskare och tycker att alla människor är av lika värde.

EET FUK !
  • Fantasilös

Orkar inte skrolla upp, sitter med mobilen sä skriver inte i punktform.
    Ja, jag använder orden neger och negerboll. Tycker inte negerboll är rasistiskt. Neger använder jag om jag ex ska beskriva någon person för en kompis eller pojkvän. Negerboll säger jag just för att jag inte ser nåt negativt med det. Negrerna kallar varandra för negrer med oftast.
    Nej, använder inte orden framför en ex afrikan just för att jag inte vet hur personen ifråga reagerar. Såvida jag inte känner personen, då kan jag säga det på skämt.
    O nej, jag är inte rasist. Måste däremot tillägga att jag är jävligt trött på att alla säger att man är rasist för att man säger negerboll, neger, att det är för mycket invandrare i sverige mm mm.

• Simon 681

Nej (om jag inte citerar, läser högt, etc)

Nej, samma som ovan

Nej.

5. Varför, varför inte?

Ord kan inte vara rasistiska. Ord kan användas nedsättande om andra personer för att kränka, men jag tror inte "negerboll" skapades för eller användes som ett sådant ord.

Ja, absolut.

Har inget underlag att gå på.

Nej.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Yngla

1. nej
    2. ja
    3. Vi har sagt så i min familj sen jag var liten innan all hets om benämningar.
    4. nej
    5. Ordet neger ska enligt mig inte ha någon negativ betydelse men har tyvärr blivit ett skällsord. Lika lite negativ betydelse som svenne. Bara ett ord.
    6. nej, jag vill inte såra någon och väljer medvetet bort detta ord när någon kan ta illa vid sig.
    7. Ja
    8. nej

• håll käft

1, Givetvis kallar jag saker för vad dom är.

2, Ibland gör vi negerbollar hemma, har lite svårt att hitta dom på stan nu för tiden.

4 Nej, ser inget rasistiskt i en bakelse.

6, andras känslor har inget i min mun att göra, mer än frugans fit***.

7 negern bredvid mig på ett bageri hade inga problem att beställa en negerboll, det är fanne mig synd att jag inte hade camen med mig för expediten såg ut som hon har sett ett spöke från mars.

Har aldrig sett en försäljare skruva sig så pass fram tills hon stammade ut att det heter inte så, negern höll inte med :D

8. Nej.

• Khaibar

1. Nej
    2.Nej
    3.-
    4.Någon kan per definition inte vara rasistiskt så länge avsikten bakom det inte är rasistiskt,eftersom rasism innebär att man tror att vissa människoraser av naturen är mindre värde än andra.Man kan alltså inte oavsiktligen vara rasist,däremot kan rasistser använda sig av order "negerboll" med avsikten av vara nedsättande gentemote andra,precis som vissa kan känna sig kränkta utav ordet utan att personen som använder sig utav det hade några rasistiska motiv.
    5.Jag anser att det är onödigt och provokativt,t.ex som att kalla bögar för sodomiter eller muslimer för muhammdaner när det finns ord som uttrycker samma sak utan att vara provocerande.
    6.Rättigheter,såsom yttrandefriheten,är utan tvekan viktigare än vissa individers känslor.Däremot får man finna sig i de sociala konsekvenser som användningen av provocerande ord kan leda till.
    7.Använder mig överhuvudtaget inte av det uttrycket.
    8.Nej,däremot tror jag att det finns olika människoraser.

• Hen
    Uller skrev 2014-05-17 13:41:47 följande:
    1, nej
    2, nej
    4, ja
    5, varför andvända sig av ordet när det är förknippat med så mycket ont? Chokladboll fungerar bra för mig, beskriver exakt vad det är: boll av choklad.
Svar på tråden Undersökning om vardagsrasism