• realisten

Bengt Rödseth

Är det någon som känner till honom. Va i kontakt med honom för att prata lite allmänt om hundar som är rädda. Men jag fick inget jätte starkt intryck och han pratade om sin filosofi son kallades shadow vilket jag inte riktigt hängde med på vad det gick ut på. Samtalet bröts men dagen efter hade jag fått ett mejl där han ville att jag skulle betala honom ett par hundra för samtalet, Ett samtal i tio minuter om allmänt hundsnack.

Är det någon annan som känner till honom? är han duktig på hund? Somsagt jag fick inget vidare bra intryck alls.

• Svar på tråden Bengt Rödseth
  • Hallonbåt02

Jag känner inte till honom men skulle vilja säga, lita på din magkänsla oavsett om dem är kända eller ej .

• realisten
    Hallonbåt02 skrev 2014-05-18 19:07:21 följande:
    Jag känner inte till honom men skulle vilja säga, lita på din magkänsla oavsett om dem är kända eller ej .

Det brukar man komma längst på:) va bara nyfiken om det fanns någon annan som hört talas om honom:p
  • Mithra

Betala för ett samtal? Ehh? Vilken pajas.
    Ring en duktig kennel istället då är det gratis att få råd Tungan ute

Jag ringde alltid en kennel (som jag litar på) om jag behövde råd, även innan jag köpte hund som dom fött upp. Skitbra!

• Aniiee

Var tvungen att googla. Tydligen sitter han i TV4s morgonsoffa, eller gjorde i alla fall, och har fått det lite tveksamma epitetet "Sveriges svar på Cesar Milan". Han kallar visst sig själv det.

Jag har bara sett ett enda klipp där han hanterar hundar (Matdax) och jag kan väl säga som så att det var inte mycket till hundvett där...... 

Att han vill ha ett par hundra för ett telefonsamtal, bara där säger det mig att han tänker mer med plånboken än med hundintresset.....

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Alexandra1990

Om man ska ha betalt för telefonsamtal ska det vara uppgjort innan alt. att det är en telefonröst typ som när du ringer 118118 'det här samtalet debiteras med...'

Strunta i han :P

• Mithra

Jag googlade också och tittade på lite videos, kan säga att jag inte gillade hans sätt att vara med hundarna. Ser bara en äldre farbror som tror han kan/vet allt. Not my cup of tea, så att säga.

• realisten

Jag googlade lite jag med och lite vad han stod för. Bland annat tycker han att om hunden krafsar på vatten skålen när den är tom bör man inte fylla på vatten för då är det hunden som bestämde vilket gjorde mig riktigt irriterad faktiskt. En av mina huvud princip och basik krav nummer 1 är att hundens vattenskål aldrig ska vara tom. Och skulle den nu mot förmodan någosin vara det skulle jag över ösa min hund med beröm om han visade mig det också.

Hur många idioter får man visa i tv egentligen? :/

• Aniiee
    realisten skrev 2014-05-19 00:24:19 följande:
    Jag googlade lite jag med och lite vad han stod för. Bland annat tycker han att om hunden krafsar på vatten skålen när den är tom bör man inte fylla på vatten för då är det hunden som bestämde vilket gjorde mig riktigt irriterad faktiskt. En av mina huvud princip och basik krav nummer 1 är att hundens vattenskål aldrig ska vara tom. Och skulle den nu mot förmodan någosin vara det skulle jag över ösa min hund med beröm om han visade mig det också.

Minst två, uppenbarligen.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Hallonbåt02
    realisten skrev 2014-05-19 00:24:19 följande:

Vilken sund kille han verkar vara Tungan ute
  • realisten

hehe ingen jag skulle lämna min hund ensam med iallafall:p

• FruNyfiken

Ja, känner till honom. Skulle rekommendera dig att vända dig till någon med en humanare syn på hundar!

• Aniiee
    FruNyfiken skrev 2014-05-19 21:27:37 följande:
    Ja, känner till honom. Skulle rekommendera dig att vända dig till någon med en humanare syn på hundar!
    Kan du utveckla lite? Jag har som sagt bara sett lite på ett klipp och läst lite sen igår, och det lilla jag stt så håller jag med, men jag är nyfiken.
  • Joico

Det beror ju helt på vilken sorts relation man vill ha till sin hund. De metoder som Bengt/Cesar pysslar med är ingenting jag vill beblanda mig med!

• FruNyfiken

Aniiee
    Tyvärr vågar jag inte säga så mycket mer. Jag ingår i en krets där även Bengt och hans sambo ingår. De har en väldigt strikt syn på hundar, som enbart är ett verktyg enligt dem, och en syn på ledarskap som skiljer sig från de flesta instruktörer.

• Aniiee
    FruNyfiken skrev 2014-05-19 21:54:01 följande:
    Aniiee
    Tyvärr vågar jag inte säga så mycket mer. Jag ingår i en krets där även Bengt och hans sambo ingår. De har en väldigt strikt syn på hundar, som enbart är ett verktyg enligt dem, och en syn på ledarskap som skiljer sig från de flesta instruktörer.
    =/

Jaja, han verkar ha en ytterst skum syn på det hela, hur som....
  • Mithra

Hans "Shadow"-grej verkar knas.. att hundarna ska vara en skugga, som att dom inte finns. Varför ska inte hundar få gå bredvid eller framför sin förare? Såg ju helt sjukt ut när han skulle gå med alla hundarna och sedan stannade för att visa att dom minsann stannade BAKOM honom.

Är jag ute och går med min hund så vill jag ha henne på sidan där jag ser henne eller att hon får gå lite som hon vill, för det är väl bättre att ha en klockren inkallning så hunden kommer tillbaka än att dom ska gå bakom ryggen/i hälarna på sin förare? Då kan man ju inte få någon ögonkontakt med sin hund.

Såg sedan lite andra videos och säger såhär: Han har sitt sätt och jag har mitt sätt.

• Kaprifol

Det jag sett och hört av honom gränsar, i mitt tycke, mer åt sadism än god och etisk hundhållning.
    Sen så är det väl också så att han håller sig till jaktgolden från enelska linjer. Extremt föriga och mjuka hundar som "köper" sådan behandling..
    USCH :(

• realisten

Det absolut västa jag tror är när man grundar och marknadsför en egen filosofi/metod och utgår från att den ska fungera på alla hundar. Man måste komma ihåg att hundar är indevider och att alla är olika...

Svar på tråden Bengt Rödseth