• Anonym (anonym)

Jag har Histrionisk personlighetsstörning, snälla hjälp mig!

Det är så pinsamt. Men det är sanningen. Jag har ett fruktansvärt behov av uppmärksamhet, ljuger mig ofta till den(både fysiskt och psykiskt). Det kan vara alltifrån att göra en teater rent ut sagt, där jag får kraftig panikångest(tror dom) till att jag kan hitta på en händelse som inte ens har inträffat. Alla går på det jag både säger och gör. 

Folk uppfattar mig som en otroligt ambitiös, smart, rolig och väldigt socialt fungerade i många situationer. Inte så som jag egentligen är - Lurig, älskar drama, gör vad som helst för att få uppmärksamhet, kan manipulera varenda människa osv... 

Jag går till BUP, men av andra orsaker. Är bla. diagnostiserat Emotionell Instabil personlighetsstörning och ADHD. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag måste få rätt hjälp. Jag är 100% säker att jag har Histrionisk personlighetsstörning, utan tvekan. Finns det någon medicinsk hjälp och någon terapi som funkar?? 

Och ja, detta är som sagt oerhört pinsamt och känsligt för mig. Jag kan inte leva mer med mig själv på det sätt som jag håller på med. 

• Svar på tråden Jag har Histrionisk personlighetsstörning, snälla hjälp mig!
  • Anonym (anonym)

Ingen?? 

• Anonym (släkting)

Hej ts, 

det är jättebra att du tar tag i dina problem!  Jag antar att du är ung eftersom du går till BUP? 

Detta är alls inte mitt specialfält, är lärare med viss erf av personlighetsstörningar och jag tror - men fråga de professionella! - att den här typen av problem bör man få beteendeterapi för. 

Personlighetsstörningen kan man ju inte ta bort, men du kan få hjälp att undvika att hamna i situationer där du blir triggad att manipulera, ljuga, spela teater etc. då blir livet troligen både mindre trassligt och mindre ensamt - för när du hittar på att du är en annan så kan ju ingen känna ditt riktiga jag. 

Men alla behöver relationer och du behöver få hjälp så att du kan ha stabila relationer byggda på sanning. 

Terapin skall alltså inte vara av den typ där man främst skall prata om känslor, barndomen osv utan den skall gå ut på att du lär dig att känna igen situationer då du lätt börjar göra det som är dåligt för dig. Har man borderline heter den dialektisk beteendeterapi, men det finns fler varianter, så prata med din doktor. 

ge inte upp, livet kan bli bättre! 

• Anonym (L)

Om du är emotionellt instabil, så kan det ibland kännas (ofta t om) som om man manipulerar folk runtomkring sig. Detta är inte så medvetet som man kan känna, det kan vara en del av störningen sas.

Och nej, det går inte att medicinera bort personlighetsstörningar, däremot terapi och att lära sig hantera bristerna med rätt verktyg. Tycker du ska samla mod till dig och berätta detta för BUP.

• Anonym (anonym)
    Anonym (L) skrev 2014-05-17 18:38:31 följande:
    Om du är emotionellt instabil, så kan det ibland kännas (ofta t om) som om man manipulerar folk runtomkring sig. Detta är inte så medvetet som man kan känna, det kan vara en del av störningen sas.
    Och nej, det går inte att medicinera bort personlighetsstörningar, däremot terapi och att lära sig hantera bristerna med rätt verktyg. Tycker du ska samla mod till dig och berätta detta för BUP.
    Jag vet om allt som innebär att ha emotionell instabil personlighetsstörning, men alltså jag är 100% att jag faktiskt manipulerar folk. Jag var inlagd för någon månad sen, då gjorde jag mig till när det gällde panik-attacker osv så jag blev bältad. Jag låtsades att jag hyperventilerade, fast på riktigt så gjorde jag inte det. Jag har låtsas att jag har svimmat osv. Och jag kan berätta historier som aldrig ens har skett, men folk går på det ändå. Jag vet att det är fel på mig. Jag vill verkligen inte vara såhär :( 
  • histrionisk2
    Hej! Vet inte om du ser det här, så längesen du skrivit. Men jag är också histrionisk. Letar folk med samma för att dela erfarenhet! Skriv till mig på kaosreflekt (at) gmail.com om du vill ha kontakt. KRAAAM!!!!!!!
  • Anonym (histrionisk)

Och nu svarade jag tydligen som någon som en registrerad 44 åring (histrionisk2). Men jag är 24 och har inte varit inne här förut. //Kaosreflekt

Svar på tråden Jag har Histrionisk personlighetsstörning, snälla hjälp mig!