• Anonym (TS)

Han hotar att hämta barnet - Vad har jag för rättigheter?

Pappan till mitt barn är i ett aktivt missbruk. Han har varit nykter 3 månader men är igång igen nu.
    Barnet är 1,5 år.
    Pappan bor ca 65 mil bort.

Han har flyttat för ca 4 månader sedan och har försökt få honom att skriva på papprena för ensam vårdnad men det går han inte med på.

Nu hotar han att hämta barnet. Men jag säger att jag ska vara med under umgänge. Han säger att han ska ha barnet ensam och jag har sagt åt han att han får återkomma när han har beslut från de hos familjerätten.

Vad har jag för rättigheter?
    Vad gör jag om han kommer och ska hämta barnet?
    Jag ska stämma honom på vårdnaden. Hur går jag tillväga?

Finns inte ens chans att jag släpper iväg barnet ensam med honom då han tidigare missbrukat trots att han haft dina andra barn...

• Svar på tråden Han hotar att hämta barnet - Vad har jag för rättigheter?
  • FIame

Nja du har inte så mycket att säga till om kring om han hämtar sin son eller inte. Han har i dagsläget lika stor rätt att ha barnet som du har. Du får se till att stämma för ensam vårdnad, då kan han inte bara komma och hämta sonen, men däremot har han umgänge på vardaglig basis om han vill.

• Anonym (TS)
    FIame skrev 2014-05-17 17:55:59 följande:
    Nja du har inte så mycket att säga till om kring om han hämtar sin son eller inte. Han har i dagsläget lika stor rätt att ha barnet som du har. Du får se till att stämma för ensam vårdnad, då kan han inte bara komma och hämta sonen, men däremot har han umgänge på vardaglig basis om han vill.

Så du menar att han har all rätt att slita en 1,5 åring från sin trygghet och åka bort 56 mil?
  • Anonym (Soc.)
    FIame skrev 2014-05-17 17:55:59 följande:

Fel. En vårdnadshavare har inte bara rätt utan även skyldighet att skydda sitt barn från skadliga händelser. Som här att bli hämtad av en främling i aktivt missbruk. Om TS skulle släppa iväg barnet under rådande omständigheter kan socialtjänsten komma att betrakta även henne som olämplig förälder. Föräldrar har inga rättigheter, bara skyldigheter att se till barnets bästa. Då pappan uppenbarligen inte gör det utan har för avsikt att utsätta barnet för ett trauma är det upp till TS att skydda barnet. TS bör kontakta socialtjänsten för stöd samt att det upprättas en anmälan om att en vårdnadshavare har ett missbruk så att det kan utredas vilken påverkan det kan ha på barnet.
  • Grappa

Finns ingen dom har ni samma rätt, han att ta barnet, du att inte lämna ut det. Men vid en tvist kommer hänsyn tas till att barn och pappan saknar relation, att han missbrukat, att du är ok med bevakat umgänge osv, så du kan lugnt tacka nej till hans krav. Säg att du går med på umgänge när ni skrivit avtal hos familjerätten.

• Anonym (TS)

Det finns redan flertalet anmälningar hos soc på honom men det känns inte som att de ens orkar lägga ner någon tid på honom. Han ljuger och manipulerar alla och när jag talat om det för dem så säger de bara att det inte drabbar dom att de är han själv som mår dåligt av det. Ja men de kan ju inte fatta beslut med felaktig information.

Jag kommer kontakta socialtjänsten på måndag och fråga om råd.

Jag anser inte att han är lämplig att ha barnet dels för att de träffats 1 gång på 4 månader och då var jag med och dels för att han inte tagit sitt ansvar under den tiden han bodde med oss.

Barnet bor hos mig och har mig som sin fasta punkt. Jag jobbar deltid och då är barnet hos dagmamma. Pappan jobbat inte uran får socialbidrag men ibland inte ens det.

• Grappa

Att han får socbidrag eller inte brydde sig när ni bodde ihop är inte relevant så släpp det om du ska argumentera med soc eller rätten.

• cirpen

Du har en SKYLDIGHET att se till barnens bästa.
    Är han olämplig håll barnen undan. Men samtidigt måste du ju göra en orosanmälan till soc.

• Anonym (TS)

Jag har sagt att han kan komma tillbaka när han har det skriftligt från familjerätten...

Men vad ska jag ha som argument?

Om jag inte kan dra upp hans historia?

Jag menar hur fan ska jag då kunna bevis att han är olämplig. De kan ju isf säga att han kan bättra sig osv.

Kan jag argumentera på så vis att han haft missbruksproblem i 20 år blivit erbjuden hjälp många gånger men fallit tillbaka gång på gång? Eller är det också att dra upp historia som soc inte tar hänsyn till?

• Anonym (TS)
    Grappa skrev 2014-05-17 18:22:17 följande:
    Att han får socbidrag eller inte brydde sig när ni bodde ihop är inte relevant så släpp det om du ska argumentera med soc eller rätten.

Menade inte så.

Men för att ge lite mer information då har jag försökt göra upp det så med han att jag och barnet kommer dit så att barnet och jag kan känna oss trygga med att han sköter si. Att han ska söka hjälp och hålla sig nykter för att såsmåningom kunna ha barnet ensamt. Men detta först när han bevisat att han klarar av att ha ett normalt liv. Han har inte ens ett eget boende just nu.

Det har han gått med på i 3 månader tills nu när han börjat dricka igen. Då anser han att han har lika mycket rätt att ha barnet och menar att han ska komma och hämta honom... Att han börjat dricka igen innebär att han kommer dricka och dricka och dricka en lång period innan han är så nersupen att han knappt tar sig hem...

Han har blivit hotfull mot mig och sina barn tidigare när han varit full och jag förbjöd han att komma (det finns dokumenterat). Han har kört bil med barnen berusad (dock finns det inte dokumenterat). Han har varit full i en vecka i sträck när han hade sina barn från ett tidigare förhållande. Hela min familj och hans familj (utom hans pappa som är samma som han) kan styrka att han missbrukat samtidigt som han haft barnen.

Men det kanske inte jag får använda som argument då det är historia?

Han återfaller i missbruk gång på gång. Han missbrukar under tiden han går på öppen vård. Missbrukar fast han äter Antabus. Han kör rattfull (finns dokumenterat MÅNGA gånger). Han har åkt dit för otaliga brott relaterat till missbruket och flera orosanmälningar men soc gör ingenting...
  • Anonym (TS)

Delade meningar.

Får han eller får han inte hämta barnet hur som helst? Utan att ha träffat det på länge? Har han rätten att göra det?

Svar på tråden Han hotar att hämta barnet - Vad har jag för rättigheter?