• Anonym (Förälder)

HUR lära barn att torka sig själv efter toabesök?

Känns pinsamt att fråga men HUR gör man för att lära ett barn att torka sig själv efter bajsande? Mycket konkreta tips efterfrågas alltså! Min femåring försökte själv nyligen men når knappt dit bak och det blev bara kladdigt och har ju ingen känsla för hur mycket tryck som behövs eller var. I höst är det dags för förskoleklass och har hört att de måste kunna det då.

Vad har ni sagt, gjort osv?

• Svar på tråden HUR lära barn att torka sig själv efter toabesök?
  • maddelin

Fasen vilken bra fråga.. Har en kille i samma ålder! Han nåt knappt heller o vill knappt för han tycker det är äckligt!

• Flisan79

Upp till 6 år har jag/kommer jag hjälpa till. Min 7 åring som går förskoleklass klarar det nu men inte för ett år sedan. Jag har visar hur och att hon ska torka tills det inte kommer bajs på pappret mer.
    Min 4 åring försöker ibland men gör ett så dåligt jobb att jag hellre gör det. Även min tvååring vill kunna själv men där slutar det alltid med bajs draget upp på ryggen osv så hon FÅR inte själv

• Anonym (Förälder)
    Flisan79 skrev 2014-05-17 20:25:00 följande:
    Upp till 6 år har jag/kommer jag hjälpa till. Min 7 åring som går förskoleklass klarar det nu men inte för ett år sedan. Jag har visar hur och att hon ska torka tills det inte kommer bajs på pappret mer.
    Min 4 åring försöker ibland men gör ett så dåligt jobb att jag hellre gör det. Även min tvååring vill kunna själv men där slutar det alltid med bajs draget upp på ryggen osv så hon FÅR inte själv smile5.gif
    Men hjälper de till i förskoleklass? Hemma hos kompisar då?
  • pigglet

Träning. Barnet torkar först själv, tills det tror att det är rent. Sedan eftertorkar jag.
    Och så pratar vi om att man måste torka ända tills pappret är rent.
    Det är motoriskt svårt att nå när man är under 6 år, tycker jag. Och svårt att ha tid att göra det ordentligt. Men fläckarna i underkläderna brukar skvallra om det slarvas, då blir det ett prat igen om vikten av att torka sig klart.

• Flisan79

Ungefär när hon började förskoleklass så klarade hon sig själv. Hon var då 6,5 år. Jag tror dock hon aldrig bajsat på skolan (har hon själv sagt) men hos kompisar har det hänt och då har hon klarat sig själv.
    När hon gick på dagis var hon sällan hemma hos någon annan.

• Anonym (Så här gjorde vi)

Vi började såhär. Först torkade jag tills det var rent, och sedan fick de ett eller två papper att prova med själva. Eftersom det redan var rent så blev det ju inget kladd.

Efter ett tag så började vi med varannan gång - först torkade jag, sedan mitt barn, sedan jag igen tills det var klart.

När de började fixa det så fick de göra helt själva och så fick de ropa när de trodde att de var klara så kom jag och kontrolltorkade. Var det inte klart då så fick de fortsätta.

Efter ytterligare ett tag när kontrolltorkningarna visat att de var klara fick de göra helt själva.

• Anonym (Förälder)
    pigglet skrev 2014-05-17 21:39:16 följande:
    Träning. Barnet torkar först själv, tills det tror att det är rent. Sedan eftertorkar jag.
    Och så pratar vi om att man måste torka ända tills pappret är rent.
    Det är motoriskt svårt att nå när man är under 6 år, tycker jag. Och svårt att ha tid att göra det ordentligt. Men fläckarna i underkläderna brukar skvallra om det slarvas, då blir det ett prat igen om vikten av att torka sig klart.
    Men gör folk i allmänhet så? Kollar på pappret? Det har jag nämligen aldrig gjort i hela mitt liv, det är ju också därför det känns så svårt, jag vet liksom inte hur man gör i allmänhet. Jag torkar alltid mig framifrån, dvs med handen mellan benen men vet att man inte ska göra så, alltså ska jag lära ut något jag verkligen inte kan själv...
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Så här gjorde vi) skrev 2014-05-17 22:09:54 följande:
    Vi började såhär. Först torkade jag tills det var rent, och sedan fick de ett eller två papper att prova med själva. Eftersom det redan var rent så blev det ju inget kladd.

Efter ett tag så började vi med varannan gång - först torkade jag, sedan mitt barn, sedan jag igen tills det var klart.

När de började fixa det så fick de göra helt själva och så fick de ropa när de trodde att de var klara så kom jag och kontrolltorkade. Var det inte klart då så fick de fortsätta.

Efter ytterligare ett tag när kontrolltorkningarna visat att de var klara fick de göra helt själva.
  • Flisan79

Ja, lär inte barnet att torka sig som dig om du torkar framåt. Då drar man fram bakterier och riskerar infektioner i underlivet (om det är en tjej)

• Anonym (trebarnsmamma)

Mina barn har löst det där själva när tiden har varit inne för det. Jag har alltid börjat lobba för det innan "sexårs" eftersom jag vet att det är svårare för barn att få hjälp med toabesök i skolan. Jag har egentligen inte gjort någonting utan de har lärt sig under tiden jag har torkat dem att pappret ska vara rent från bajs. 

Det problemet vi har haft- och fortfarande har- är inte att barnen är kladdiga i baken (inga bajsränder i deras underkläder vid tvätt) utan att de tar MIL av toapapper när de torkar. Försöker förklara att de inte ska slösa, men vill ju samtidigt inte att de ska få bajs på fingrarna (pga smittorisk om de sedan tvättar sig dåligt). 

Mina två första barn har klarat toabesök  själva innan de började sexårs. Trean är där nu och är kille född sent på året = efter i det mesta. Vet inte om kan kommer att klara det innan hösten. Han har fortfarande kissblöja på natten också. Men jag försöker förklara för honom att han måste träna så gått det går. Mer kan man ju inte göra. De mognar olika och så vitt jag vet är det ingen tonåring som blir torkad i baken

Svar på tråden HUR lära barn att torka sig själv efter toabesök?