• Majsan81

Söker recept på spenatsoppa!

Hej!
    Jag har en stor påse med fryst spenat som redan är hackad, sån där fryst som är som i "små bollar" om ni förstår vad jag menar. Jag har aldrig gjort spenatsoppa förr men jag tror att man gör det på färskspenat.

Går det att göra soppa på denna frysta spenat? OM det går, har ni något gott recept att dela med er?

Har så himla mycket spenat som bara ligger och jag vet inte alls vad jag ska göra med det...

• Svar på tråden Söker recept på spenatsoppa!
  • Bempa

Det här kanska, har inte testa själv dock...

Spenatsoppa

Härliga ingredienser :
    500 g färsk spenat eller 350 g fryst tinad, 4 g smör
    salt
    1 nypa muskot
    4 ägg
    5 msk riven Parmesan
    1,3 l hönsbuljong.

Så här gör man :
    Vi börjar med att skölja och rensa den färska spenaten,
    sjud den sedan under lock och smaksätt med salt och muskot.
    Låt sjuda till bladen faller samman,
    vänd nån gång då och då.
    Om vi har frusen spenat så gör vi på samma sätt men vi kör den bara i ca 4 minuter.
    Finhacka eller kör den spenat vi har i mixer.
    Vispa samman äggen med den rivna parmesanosten.
    Blanda detta med den mixade spenaten. Koka upp buljongen och låt den svalna en aning innan vi vispar ner den i spenatblandningen.
    Innan vi serverar soppan så låter vi den stå kvar på plattan och sedan vispar vi som en galning så den blir krämig och fin, tänk på att äggen får inte ysta sig då tappar soppan spänsten.
    Till detta serverar vi rostat bröd och en god ost. MUMSANS.

• Majsan81

Tack Bempan! Är det någon som har något annat recept så man ser om det finns olika varianter?

• ametist

Låter inte så gott, men denna är otrooligt god!

Jag värmer mjölk i en kastrull, tillsätter salt och peppar och spenat + ett par klickar smör.
    Har inga speciella mått eller så, man får prova sig fram helt enkelt till den smak man själv vill ha. Kokar ägg till som jag delar i 4 delar och lägger dem fint i sopptallrikarna när jag ska serverar.

• Swenglish

Jga brukar tina spenaten i kastrull, tillsätta grönsaksbuljong tills den får den konsistensen man vill ha, och sen creme fraiche (mjölk går nog också bra, men jag ville ha en friskare smak). Gärna också citron, salt o peppar. Servera med ägghalvor.

• Majsan81

ja men det var ett lite godare recept på spenatsoppa :) Tack hörrni! att mixa med vispat ägg i soppan kändes lite konstigt

• therese

Har gjort spenatsoppa en gång och då gjorde jag en "bechamelsås" som man brukar ha till lasagne, fast lite tunare, och tinade "spenatbollarna" i såsen. Tunnade ut med buljong (går väl m vatten+buljongtärning/pulver)
    Muskot är gott i.
    Och så kokta ägg i halvor i soppan vid servering!

Svar på tråden Söker recept på spenatsoppa!