• Lyneva

Vad har era 11-12 månaders för huvudomfång?

Min dotter är precis 11 månader och hon har alltid liggat på den nedersta kurvan på huvud och -1 sd på vikt och längd. 
    sist vi var på bvc var vid 10 månaderskollen och då var huvudet 43.3.
    mätte för skojs skull idag och det låg på 43.7. det har alltså vuxit ynka 4 mm på 1 månad?
    jag har 57 runt huvudet och min sambo 56 och våra andra barn som är 10 och 7 har 55 respektive 53...
    Varför har hon så litet huvud??

vad har era haft för mått?

• Svar på tråden Vad har era 11-12 månaders för huvudomfång?
  • viseversa

Ska kolla...

Dotter nr 1 hade vid 11mån 44,6 i homf

Dotter nr 2 hade vid 11mån 45,7 i homf

Sonen har jag inget vid 11 mån men vid 10mån hade han 47,5 och vid 12mån hade han 47,9

Dotter nr 3 hade vid 10mån 46,3 och vid 12mån 47,0cm

• Indianica

Tror inte du behöver ha panik än. Dels är det svårt att mäta huvudomfånget, milimetrarna har en tendens att glida hit och dit beroend epå hur spänt måttbandet är. Men dels är hon inte en stor tjej överlag och då är dte naturligt med mindre huvudomfång. Dina stora barn har kanske inte heller jättestora huvuden, min son har  t ex 58 cm och han är 10 år....Hans pappa har jättetsort huvud och jag har medelstort /åt mindre hållet (är kort) Huvudomfånget är oftast genetiskt.

• Lyneva
    lindgrenmaria91 skrev 2014-05-18 11:55:11 följande:
    Min dotter hade vid ett år 44, vid 10 mån hade hon 43,2 :)
    oj sedär! då är jag inte ensam då
    bvc har inte sagt något?
    tror min dotter kommer ha 44 eller 44.2 vid 1-årskollen...
  • lindgrenmaria91
    Lyneva skrev 2014-05-18 12:20:48 följande:
    oj sedär! smile2.gif då är jag inte ensam då smile1.gif
    bvc har inte sagt något?
    tror min dotter kommer ha 44 eller 44.2 vid 1-årskollen...
    Nej, hon ligger mellan -1 och -2 på vikt och längd och följer sin kurva på allt fint så det är inget att oroa sig över sa hon på BVC, sen har jag också väldigt litet huvud :)
  • Lyneva
    lindgrenmaria91 skrev 2014-05-18 12:41:44 följande:
    Nej, hon ligger mellan -1 och -2 på vikt och längd och följer sin kurva på allt fint så det är inget att oroa sig över sa hon på BVC, sen har jag också väldigt litet huvud :)
    men jag har inget litet huvud och inte min sambo heller så förstår inte vart hon fått sitt lilla huvud ifrån ...
  • mammalovis

Barn växer olika.

Nu har jag visserligen två olika pappor till barnen, men första hade 45 vid 10 månader och 45,3 vid 11,5 månader. Storasyster hade 46,5 vid 10 månader, vilket storasyster hade först vid 18 månader .... Så båda håller normalkurvan på längd och vikt medan äldsta ligger en kurva under och storasyster en kurva över på huvudomfång. Så frågan är om båda ska ha storlek 48-50 ett bra tag framöver ...

Jag saknar att det inte finns mössor i 46-48.

• DraussenIstFeindlich

Sonen hade 48,7 i huvudomfång på 10-månaderskontrollen, men han är överhuvudtaget jättestor för sin ålder. Han var då även 83 cm lång och vägde 12,1 kilo! Tror inte du behöver oroa dig, så länge inte BVC säger nåt så är det helt säkert ingen fara...

• Lyneva

letade upp min sambos bvc kort från när han var liten och vid 10 månader hade han 45.5 i huvudomfång vilket är 
    kurvan under medel.
    vid 18, nästan 19 månader hade han 47.5 vilket är mellan strecken 11sd och -2sd.
    så nu fattar jag vem min dotter har fått sitt lilla huvud ifrån=)
    men han har ju inget litet huvud idag.=)
    så nu känner jag mig lite lugnare

• Lyneva
    Lyneva skrev 2014-05-22 10:45:52 följande:
    letade upp min sambos bvc kort från när han var liten och vid 10 månader hade han 45.5 i huvudomfång vilket är 
    kurvan under medel.
    vid 18, nästan 19 månader hade han 47.5 vilket är mellan strecken 11sd och -2sd.
    så nu fattar jag vem min dotter har fått sitt lilla huvud ifrån=)
    men han har ju inget litet huvud idag.=)
    så nu känner jag mig lite lugnare smile1.gif
    mellan -1sd och -2sd ska det stå
  • Lyneva

Nu har vi vart på 1-årskontroll och vår lilla hade 44.2 i huvud. hon följer sin kurva och bvc var nöjda med det. men hela hon är liten med...73 lång och 8,4 kg.

• lindgrenmaria91
    Lyneva skrev 2014-06-17 12:03:01 följande:
    Nu har vi vart på 1-årskontroll och vår lilla hade 44.2 i huvud. hon följer sin kurva och bvc var nöjda med det. men hela hon är liten med...73 lång och 8,4 kg.

Lika liten som min lilla flicka då :) vid ettårskontrollen var hon 73 cm och vägde 8,6 kg hihi
Svar på tråden Vad har era 11-12 månaders för huvudomfång?