• Jenm

Sjuk - läkarintyg?

Jag har varit hemma från jobbet sen i måndags pga. en förkylning. Imorgon har det alltså gått en vecka och jag känner mig mycket bättre men ändå inte så pass bra att jag orkar jobba. Måste jag ha läkarintyg om jag är hemma imorgon också? Eller är det från o med tisdag?

• Svar på tråden Sjuk - läkarintyg?
  • flora3

Var du på jobbet i måndags och gick hem kan du vara hemma på måndag med, men om du varit sjuk även hela måndagen, alltså hela förra veckan tror jag du måste gå till läkare och få intyg från o med i morgon måndag.

• Jenm
    flora3 skrev 2014-05-18 08:42:15 följande:

Var du på jobbet i måndags och gick hem kan du vara hemma på måndag med, men om du varit sjuk även hela måndagen, alltså hela förra veckan tror jag du måste gå till läkare och få intyg från o med i morgon måndag.

Jag var hemma hela måndagen...

Tror du en läkare sjukskriver mig en dag om jag säger som det är? Eller sjukskriver dom bara en om man är jättedålig?!
  • Vickan I

Det är helt olika med vilken läkare man får. Lite lotteri det där.

• Fjärilslarv

Det beror ju också på om arbetsgivaren kräver läkarintyg från dag 1 eller inte.

• Aileen Allannah

Det handlar ju inte om sjukskrivning, utan om ett intyg. Om du inte haft en riktigt kraftig förkylning, typ influensa, eller har någon bakomliggande sjukdom som gör att en vanlig förkylning blir väldigt jobbig så är det osäkert om läkaren vill skriva ett intyg.

• x0x0x0x

Du behöver ett sjukintyg från måndag. Självklart kan du få ett läkarintyg om du är för sjuk för att arbeta, men den bedömningen gör läkaren.

Svar på tråden Sjuk - läkarintyg?