• JudaaZ

Hjälp! Dräktig katt!

Ska göra en lång historia så kort jag bara kan!

Har en honkatt på drygt 8 år som är dräktig.
    Jag tror att kullen är på G redan nu då hon har boat och ligger och "trycker" med jämna mellanrum.

Jag har ingen koll alls på om hon tidigare haft någon kull och är därför så jäkla orolig just nu eftersom det sägs att ju äldre desto mer komplikationer.

Har varit med om kattförlossningar vid flertalet tillfällen tidigare men då har jag aldrig direkt sett sammandragningar utan det har börjat med krystvärkar, därför är jag så jäkla fundersam på om detta är krystvärkar eller om det bara är sammandragningar hon har, eftersom det verkar som att hon typ krystar.

Detta "tryckande" började igår, men inga kattungar än, jag kan dock känna rörelser i magen på henne.

Någon som har tips eller råd?
    Vad kan detta "tryckande" vara? Är det bara sammandragningar eller är det krystvärkar tro?

• Svar på tråden Hjälp! Dräktig katt!
  • LillaJag06

Oj! 8 år? Har du medveten parat henne?

Jag skulle ringa djursjukhuset eftersom att du inte verkar veta så mycket. ( inte sagt spydigt utan på ett snällt sätt)

Det är bättre att vara på den säkra sidan.

Om du har parat hemneedvetet måste du ju veta vilken dag hon är på.

Hundar kan man ju tempa men vet tyvärr inte hur man gör med katter.

Ring djursjukhuset.

• JudaaZ
    LillaJag06 skrev 2014-05-18 13:33:33 följande:
    Oj! 8 år? Har du medveten parat henne?
    Jag skulle ringa djursjukhuset eftersom att du inte verkar veta så mycket. ( inte sagt spydigt utan på ett snällt sätt)
    Det är bättre att vara på den säkra sidan.
    Om du har parat hemneedvetet måste du ju veta vilken dag hon är på.
    Hundar kan man ju tempa men vet tyvärr inte hur man gör med katter.
    Ring djursjukhuset.
    Såhär ligger det till, jag har inte full koll på ålder men hon är misstänkt åtta år gammal.

Jag har bara haft katten i nu två dagar. Hon flyttade hem till mig i fredags.

Jag fick i fredags veta att katten (okänd för mig) skulle skjutas samma dag p.g.a att hon inte var "rumsren". Jag klarar inte av såna grejer och tyckte inte att icke rumsren var skäl nog för att skjuta en katt så jag ville ge det en chans och ta hem henne till mig. Väl här hemma så började hon genast boa och jag såg klart och tydligt att katten var riktigt tjock.

Familjen som hade henne innan sa i princip att hon var tjock för att hon äter mycket, men så var ju inte fallet.

Jag fäste mig redan i fredags i katten som är underbar på alla sätt, och är därför livrädd för att någonting går snett nu. Då jag bara haft katten sedan i fredags så har jag inte heller hunnit skaffa försäkring på henne så att ta henne till veterinär skulle bli skyhöga kostnader då det även är helg. :/

Här hemma går hon på lådan, så jag misstänker att skjutningen var för att dom faktiskt upptäckt att katten var dräktig, och inte för att hon inte var rumsren.

Familjen innan trodde dock att hon hade haft kullar tidigare innan hon kom till deras ägo (dom hade haft henne i drygt nio månader innan jag omhändertog henne)

Ååh, jag hoppas innerligt att allt går väl!

• LillaJag06
    JudaaZ skrev 2014-05-18 13:47:45 följande:
    Såhär ligger det till, jag har inte full koll på ålder men hon är misstänkt åtta år gammal.

Jag har bara haft katten i nu två dagar. Hon flyttade hem till mig i fredags.

Jag fick i fredags veta att katten (okänd för mig) skulle skjutas samma dag p.g.a att hon inte var "rumsren". Jag klarar inte av såna grejer och tyckte inte att icke rumsren var skäl nog för att skjuta en katt så jag ville ge det en chans och ta hem henne till mig. Väl här hemma så började hon genast boa och jag såg klart och tydligt att katten var riktigt tjock.

Familjen som hade henne innan sa i princip att hon var tjock för att hon äter mycket, men så var ju inte fallet.

Jag fäste mig redan i fredags i katten som är underbar på alla sätt, och är därför livrädd för att någonting går snett nu. Då jag bara haft katten sedan i fredags så har jag inte heller hunnit skaffa försäkring på henne så att ta henne till veterinär skulle bli skyhöga kostnader då det även är helg. :/

Här hemma går hon på lådan, så jag misstänker att skjutningen var för att dom faktiskt upptäckt att katten var dräktig, och inte för att hon inte var rumsren.

Familjen innan trodde dock att hon hade haft kullar tidigare innan hon kom till deras ägo (dom hade haft henne i drygt nio månader innan jag omhändertog henne)

Ååh, jag hoppas innerligt att allt går väl!

Fy vad hemskt!

Men det kostar inget att rådfråga ( 200kr) betalsamtal är det här på helgerna.

Problemet är ju att OM det blir problem under förlossningen kommer katten behöva hjälp.

Jag tänker inte lägga mig om du har försäkring eller inte då det är upp till en själv men om en kattunge fastnar i förlossningskanalen och du står där måste du ju göra något.

Du kanske kan få hjälp från ett katthem? Ring och be dem om hjälp/råd.

Håll koll på henne om hon bäddar och om hon börjar blöda eller något uppstår.

Har du en plats till henne? Om inte bör du fixa det nu.
  • JudaaZ
    LillaJag06 skrev 2014-05-18 14:27:52 följande:
    Fy vad hemskt!
    Men det kostar inget att rådfråga ( 200kr) betalsamtal är det här på helgerna.
    Problemet är ju att OM det blir problem under förlossningen kommer katten behöva hjälp.

Jag tänker inte lägga mig om du har försäkring eller inte då det är upp till en själv men om en kattunge fastnar i förlossningskanalen och du står där måste du ju göra något.
    Du kanske kan få hjälp från ett katthem? Ring och be dem om hjälp/råd.

Håll koll på henne om hon bäddar och om hon börjar blöda eller något uppstår.

Har du en plats till henne? Om inte bör du fixa det nu.
    Just nu avvaktar jag och lämnar henne inga längre stunder utan har stenkoll på henne. Hon verkar trivas med min närvaro och jag kan även ha koll på henne när jag ligger i sängen med datorn.

Jag vill givetvis ha försäkring på henne, och hade önskat att det fanns redan från start, men som sagt, jag fick hem henne i fredags kväll vid 22 tiden och konstaterade igår vid 15 att hon var dräktig.

Hon började boa i garderoben redan i fredags kväll, därför har alla mina kläder på nedersta plan fått flytta in i ett annat rum tillsvidare, så har jag bäddat med handdukar till att börja med. Hon har legat på samma plats (i min garderob) nu sedan i fredags och är endast uppe för att äta/dricka eller gå på toa (både mat, vatten och låda finns intill henne)

Proppen verkar ha gått nu också då hon är väldigt blöt i pälsen, inte blodig, men blöt, sedan är hon långhårig också så det är inte jättelätt att se så mycket.
  • nemo1

Ge henne äggula och rå köttfärs. Köp kattungefoder från djurbutiken, hon behöver massor med näring. Inget torrfoder från en mataffär. Se till att ha telefonnr i närheten till jouröppen veterinär då det kan gå snett. Ta bort handdukarna när ungarna är födda då de inte kan dra in sina klor och fastnar. Ha en filt med ett örngott ovanpå sedan.
    Att hon ev inte var rumsren berodde med största sannolikhet på att hon inte är kastrerad.

Släpp under inga omständigheter ut henne förrän hon är kastrerad och ungarna är tolv veckor. En katt kan bli dräktig omedelbart efter en förlossning och då lämnar hon sina tidigare ungar.

• Mamori

När min katt fick sammandragningar så föddes ungarna några timmar senare. Allt gick bra den gången. Dock så fick hennes unge sedan ungar när hon blev äldre och då gick det snett och en fastnade. Dock gick det att dra ut ungen själv utan att veterinär behövde tillkallas och allt gick bra till slut. Men lite traumatiskt var det. Fint att du har koll på henne. Min tyckte om när man satt bredvid och strök över magen under sammandragningarna men sedan smet hon undan själv just före de skulle födas.

• JudaaZ
    Mamori skrev 2014-05-18 16:14:01 följande:
    När min katt fick sammandragningar så föddes ungarna några timmar senare. Allt gick bra den gången. Dock så fick hennes unge sedan ungar när hon blev äldre och då gick det snett och en fastnade. Dock gick det att dra ut ungen själv utan att veterinär behövde tillkallas och allt gick bra till slut. Men lite traumatiskt var det. Fint att du har koll på henne. Min tyckte om när man satt bredvid och strök över magen under sammandragningarna men sedan smet hon undan själv just före de skulle födas.
    Det är ju så svårt det här! Har vart med om kattförlossningar vid ett flertal tillfällen men har aldrig direkt tidigare märkt av sammandragningar.
    Honan jag har hemma nu verkar typ "krysta" två gånger var femte/tionde minut typ. Och nu är hon ju blöt i pälsen också. Hon verkar dock inte direkt besvärad heller. Vet att förstagångsföderskor brukar vara mer oroliga och så, det är hon inte här. Men hon spinner så fort jag är närvarande och håller/klappar magen, när hon däremot går ut och sträcker ut sig på golvet så jamar hon efter mig.

Känns så jävla jobbigt det här.
    Jag räddade henne från skjutning, så kanske inte födseln går vägen :/
    Fy fan!
    Hon flyttade hit p.g.a att hon enligt förra ägarna inte var rumsren.
    Och tjock var hon för att hon "åt mycket"...
    Det första hon gjorde var att boa.

Dom hade förmodligen upptäckt att hon var dräktig och därför valt att skjuta henne,..
    Inte för att hon inte var rumsren, eftersom hon skött lådan från första stund här hemma.

Hur kan man egentligen vara så hjärtlös?
  • Pathfinder

Håller tummarna för att allt går bra. Glad

Hon verkar känna sig trygg hos dig samt inte speciellt orolig. Skönt att du är där för henne!

• nemo1
    JudaaZ skrev 2014-05-18 20:33:44 följande:
    Det är ju så svårt det här! Har vart med om kattförlossningar vid ett flertal tillfällen men har aldrig direkt tidigare märkt av sammandragningar.
    Honan jag har hemma nu verkar typ "krysta" två gånger var femte/tionde minut typ. Och nu är hon ju blöt i pälsen också. Hon verkar dock inte direkt besvärad heller. Vet att förstagångsföderskor brukar vara mer oroliga och så, det är hon inte här. Men hon spinner så fort jag är närvarande och håller/klappar magen, när hon däremot går ut och sträcker ut sig på golvet så jamar hon efter mig.

Känns så jävla jobbigt det här.
    Jag räddade henne från skjutning, så kanske inte födseln går vägen :/
    Fy fan!
    Hon flyttade hit p.g.a att hon enligt förra ägarna inte var rumsren.
    Och tjock var hon för att hon "åt mycket"...
    Det första hon gjorde var att boa.

Dom hade förmodligen upptäckt att hon var dräktig och därför valt att skjuta henne,..
    Inte för att hon inte var rumsren, eftersom hon skött lådan från första stund här hemma.

Hur kan man egentligen vara så hjärtlös?
    Drar det ut på tiden så måste du ju åka in. Jag syftar på "Jag räddade henne från skjutning, så kanske inte födseln går vägen"  Du kan ju knappast låta henne dö pga att du inte har henne försäkrad?
Svar på tråden Hjälp! Dräktig katt!