• Anonym (dagis)

börja dagis

Hej 
    Mina 2 barn ska snart börja dagis, den 1 september  har jag skrivit in dom på förskolan men jag har inte fått nått datum för när det blir. Jag tänkte ta ut föräldrapenning till den 15 September för inskolning tex. Sen ska jag skriva in mig på ams. Om jag nu blir färdig med inskolning den 5 måste jag anmäla det eller hur funkar det, eftersom jag inte vet just nu hur det blir och vill hålla min sgi uppe.

tack för hjälp

• Svar på tråden börja dagis
  • Försäkringskassan

Hej,

Den ansökan du lämnar in kan mycket väl pågå till den 15:e september och ändras efter utfall för hur det verkligen blir. Det du bör tänka på är att är du helt föräldraledig måste du om dina barn fyllt 1 år ta ut minst 5 dagar i veckan för att skydda en fastställd SGI(sjukpenninggrundande inkomst) För dagar du är med hela dagen på förskolan kan du söka om hel ersättning. För dagar du lämnar dem 2 timmar eller mer kan du endast söka för del av dag på sjukpenning nivå alternativt en hel dag på lägsta nivå. Det är också viktigt att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen senast första vardagen efter den sista dagen med föräldrapenning.

Hälsningar

Carola, handläggare

Svar på tråden börja dagis