• Norskskogkatt

Syskonvagn eller ståbräda

Hejsan

Till jul kommer vår nummer 2. 
    och nu sitter vi och funderar lite kring dethär med syskonvagn. 
    Vi tänker mest som till nästa sommar då vår 1.a kommer vara 3år och vår 2.a kommer vara 6 månader.

Alternativet är att köpa en ståbräda till den vagn vi redan har men så tänker jag, när vi är iväg och han blir trött så är det ju behändigt med en syskonvagn. 
    Men så tänker jag också, när man är 3 år, är man så intresserad av att åka vagn då?

Hur har ni gjort? eller hur hade ni gjort?

Intresserad av att höra era tankar och funderingar. 

• Svar på tråden Syskonvagn eller ståbräda
  • E2012smamma
    Norskskogkatt skrev 2014-05-18 15:55:02 följande:

Hejsan

Till jul kommer vår nummer 2. 
    och nu sitter vi och funderar lite kring dethär med syskonvagn. 
    Vi tänker mest som till nästa sommar då vår 1.a kommer vara 3år och vår 2.a kommer vara 6 månader.

Alternativet är att köpa en ståbräda till den vagn vi redan har men så tänker jag, när vi är iväg och han blir trött så är det ju behändigt med en syskonvagn. 
    Men så tänker jag också, när man är 3 år, är man så intresserad av att åka vagn då?

Hur har ni gjort? eller hur hade ni gjort?

Intresserad av att höra era tankar och funderingar. 

Vi har köpt en bugaboo donkey.

Vår 2:a kommer i september då är 1:an 2,5.

Han kanske inte är så intresserad av vagn men tycker det är bra att om man ska långt eller va ute länge aå finns möjligheten

Plus att man lan använda den som singelvagn alla andra dagar när man inte behöver ha den dubbel.

Tex när ettan e på förskola. Sen sover han fortfarande på dagarna vilket också är skönt att han kommer kunna fortsätta m om han behöver :)
  • Dixie

Till en 3åring hade jag inte köpt en syskonvagn, ståbräda och sjal till den lilla så kan ni välja vem som åker vagn!

• Cissipissi

Jag hade samma dilemma.. Min son är snart tre år gammal och för tre veckor sedan fick vi nr två..

Var i valet och kvalet angående syskonvagn eller ej. Vi hade redan en singelvagn och jag köpte en begagnad ståbräda till den. Fick nys om en billig syskonvagn (en carena double swing) och köpte den för 1500kr..

Jag tänkte att eftersom min son är överenergisk och trotsig så kändes det bra att kunna ha honom i en vagn när man går tex till dagis, annars tar det för lång tid. Provade ståbrädan, men i nuläget vägrar han stå på den. Med facit i hans var vagnköpet ett lyckat köp för oss. Sonen älskar att sitta bredvid sin bror i vagnen. Sen kanske det bara är så en månad till, och just därför la jag inte ner några stora summor på syskonvagnen. Jag är supernöjd och den är oslagbar:)

• mammalovis

Mina barn är nu 3,5 och 1 år. Jag ångrar absolut inte syskonvagnen. Visst stora kan gå, men orkar ju inte gå i något snabbare tempo, utan ska studera minsta hål, pinnar, stenar mm. Så mycket beror på vilket barn du har vad gäller ork, humör och sovvanor samt vilket liv ni lever med tempo och avstånd. 

Här har vi 1,5 km till förskolan och aldrig att jag tar bilen om jag inte måste storhandla. Ska då tjejen gå får vi räkna med 45 minuter, vilket inte var praktiskt med en liten hungrig bebis. Vi har kompromissat vagn dit, då vi ändå alltid är sena på morgonen och hem får hon gå så länge hon vill eller jag har tålamod med snigelfarten.
    Igår var vi på ett köpcentrum mellan 11 och 17. Större delen gick hon, men efter besök på lekområdet, så somnade båda barnen gott. Det jag saknar mest nu är att min vardagsmotion har försvunnit när stora började gå.

Så tar man alltid bilen överallt och har tid att ALLTID gå i barnets tempo, så klarar man sig utmärkt utan syskonvagn. Vi körde vagn och ståbräda ett tag, innan hon blev för trotsig, MEN vintertid tror jag inte någon ståbräda är smidig. 

• mammalovis

Vi gav 900 för syskonvagnen, så det gjorde inget större hål, även om det var en äldre modell på Babyproffsens egna. Nu har det stigit till 1300 då vi fått komplettera med nytt regnskydd.

• Norskskogkatt

Tack för era svar

Vi bor på landet och har långt till förskolan. Dock är vi ute och går mycket, lika så är vi ofta iväg och under somrarna så gör vi åtminstone en långresa (på en vecka eller längre).
    Lika så tänker jag när man exempelvis besöker djurparker, lekland och sådant så är det ju ganska behändigt med vagn just för att en 3åring blir ju med trött och behöver vila benen.

Anledningen till min kluvenhet är just att 1.an är aktiv som han är, han vill i flesta fall gå själv MEN när han väl blir trött så sätter han sig bara ned, och de få gånger vi inte haft vagn med oss så har vi fått bära, vilket är både slitsamt och otympligt när man har en 3åring och en liten i vagn.

Blir nog iaf att kolla runt på blocket.

Så nästa fråga är då, vad har ni för vagnar? För- nackdelar?

• Mellanmjölkens land

Vi har gjort som Dixie sa, burit den lilla och då haft möjlighet att ha stora i vagn vid behov. Under de drygt 6 månader som gått sen 2an föddes kan jag ju inte påstå att det behövts ofta utan det är vid middagssömn och sjukdom. Oftast cyklar 1an (springcykel) så vi slipper stanna vid varenda pinne, snarare är det hon som får vänta på mig ibland.

• NollÅtta

Sonen var 3 när 2an föddes. Vi funderade oxkså men det blev ståbräda. Det har funkat jättebra. Oftast går han ajälv eller cyklar bredvid. Ståbrädan har nog bara använts ett tiotal gånger. Glad att vi inte köpte en syskonvagn.

• Cissipissi

Min son sover fortfarande efter lunch och det gör han gärna i vagnen när man tex är på väg hem, så där ser jag också en fördel. Sen är han rätt vild och trotsig, så han vadd aldrig stått kvar på en ståbräda i nuläget. Men det beror ju lite på vad man har för "typ" av barn. Jag är iaf nöjd och ståbrädan får vänta ett tag till..

• nernu

Jag tycker att ståbrädan är rätt värdelös. Om barnet är tillräckligt piggt för att stå på brädan och hålla i sig så går det lika gärna. Man kan inte begära att en 3-åring ska kunna fokusera och orka så pass länge som man behöver gå ibland. 

• isolande

Vi hade en syskonvagn men sålde den. 1:an var 2 år när lillen kom. Då fick det bli ståbräda till och från dagis och skulle vi på längre turer tog vi paraplysulky till stora. Men vi bor i stan och har kort till dagis, affär, park och liknande.

Skulle vi behövt ta oss längre turer ensam vuxen med båda barnen så hade vi säkert använt syskonvagnen mer. Vi hade en Phil och Teds sport. Väldigt bra vagn när lillen var superliten och mest sov i liggluckan där bak. Dock inte helt optimal att sova i för den som sitter nederst när man använder extrasitsen.

• Mercurialis

Vi har 2 år och 10 månader mellan barnen. Vi köpte en ståbräda och det fungerade alldeles ypperligt. Äldsta barnet använde den i lite mer än ett halvår och sedan gick han för egen maskin.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Syskonvagn eller ståbräda