Mitt råd är att först gräva ner er i ämnet. Det är en hel djungel som man gör bäst i att reda ut innan man väljer kirurg.
Pof (plastikopetationsforum.se) anser jag vara den bästa sidan just nu. Jag har själv gjort research i över 4 år (sen min mellandotter föddes och mina bröst försvann)
Det är väldigt mycket att tänka på. Tex: vill du ha implantaten över eller under muskeln? Vill du ha runda eller anatomiska? Vill du ha hög, låg, eller mellanprofil? Vilken storlek vill du ha? Är det viktigaste hur de känns eller hur de ser ut? Vill du ha snitt i armhålan, under brösten eller via vårtgården? Vill du ha silikon eller koksalt? Behöver du ett lyft?
Överlåter du alla dessa beslut till en kirurg så kan du vara ganska säker att hen kommer att välja det hen föredrar att jobba med och kan bäst. Det behöver tyvärr inte betyda att det passar dig bäst så läs på själv innan.
Jag tex vill ha framför muskeln och det klarar inte alla kirurger av. Om jag skulle gå till en kirurg som bara lägger bakom muskeln så skulle han givetvis försöka övertala mig att det är det bästa. Man får aldrig glömma att kirurgerna säljer in en tjänst.
Priset ligger vanligen runt 40 000:-, även hos de som gör reklam från 34000 (tex proforma). Det gäller tex bara runda implantat och är utan kapselförsäkring, något som stark rekommenderas. Försäkringen kostar runt 3000 kr.
Ak som nämnts i tråden använder sig mycket av anatomiska. Det kan bli riktigt fint men det man ska tänka på är att anatomiska implantat alltid är av hårdare coh. Detta för att kunna hålla sin droppform. Så jag som vill ha riktigt mjuka bröst, känner att jag inte vill ha anatomiska. För mig betyder känseln lika mycket som utseendet.
Jag har kommit fram till följande:
Jag vill ha mjukaste coh (för att jag vill att de ska kännas så naturliga som möjligt)
Runda implantat (för att anatomiska alltid är hårdare och mjuka, runda blir droppformade när de sitter på plats iaf)
Slät yta (för att minimera risken för rippling och för att de blir ännu mjukare då "skalet" är tunnare).
Framför bröstmuskeln (för att jag inte vill skära sönder min bröstmuskel eller få de muskeltelaterade komplikationer som kan tillkomma)
Snitt under bysten (för att de döljs av brösten och om en komplikation uppstår så går kirurgen in den vägen oavsett var du valde snittet från början)
Ca 400 cc (för att jag tror att det blir lagom till min kropp)
Mellanprofil (för att jag tycker det är snyggast)
Detta är alltså vad jag kommit fram till för MIG. Min rekommendation är att du som läser tar reda på fakta så att du kan komma fram till vad som är bäst för dig. Sen välja kirurg efter det. Gå gärna på konsultation hos flera kirurger så att du får olika input. Välj sen den som känns bäst och som är mest överens med det du själv kommit fram till.
Lycka till!!