• Styrkeprov

    Fysiskt begränsad med spädbarn

    Jag fick min prematurt födda dotter med kejsarsnitt och dessvärre blev snittet infekterat och jag väldigt dålig. Genomgått många bukoperationer där bl a den raka magmuskeln opererades bort och blev även sängliggandes i månader. Har varit mycket rehab för att komma tillbaka då jag tappade all muskelstyrka och inte kunde röra mig i princip. Nu klarar jag att gå utan hjälpmedel men dessvärre är kondisen fortfarande urusel och min styrka nedsatt. Kan gå och bära på min dotter men bara en kort stund och orkar inte med att engagera mig mentalt till hundra procent heller. Försöker att vara försiktig med ryggen så jag inte överanstränger den nu när jag inte har magmuskulaturen intakt. Är fortfarande sjukskriven och min man är föräldraledig och en fantastisk pappa. Trots att jag vet att det är fullt logiskt att jag inte orkar mer så är det oerhört frustrerande att vara så fysiskt och psykiskt begränsad. Någon som varit med om en skada och/eller har tips på strategier för hur jag kan tänka så inte frustrationen tar överhanden?

  • Svar på tråden Fysiskt begränsad med spädbarn
  • Pojkmamma2

    Har inte varit med om samma, men min mamma gjorde en gbp när ja bar liten som blev infekterad o blev sjukhussjukan/mrsa. Hon gjorde så gott hon kunde med oss, dessutom ensamstående. Jag var väldigt förstående å tog mkt ansvar då min 11 månader yngre syster har en lindrig utvstörning o inte kunde hjälpa på samma sätt. Så blev som en extra mamma men ja tyckte de va kul o få hjälpa till. Enda ja kan säga är att skyll inte på magen när hon blir större uran försök ha samtal innan Hon frågar o frågar hon ändå så säg hellre "gumman ja vet inte om ja kan de men jag provar så får vi se" tex, istället för "nej de kan jag inte pga magen"

    Lycka till å tänk inte på de fysiska så mkt, inrikta dig på p få ett bea samspel med din dotter/son <3

  • Styrkeprov

    Tack för att du delar med dig av din "sida" som barn i ett lite liknande scenario. Mycket bra konkret tips att inte säga nej på rutin när hon blir större om det är något jag tror jag inte klarar. Försöker fokusera på det jag kan göra med henne och vara kreativ men är svårt när frustrationen kan liksom låsa mig ibland.

Svar på tråden Fysiskt begränsad med spädbarn