• EvelinasSyster

Jobb under sommaren

Hej!
    Har en liten fundering. Jag och min sambo har en dotter född 7/2 -13. Det är hittills jag som varit föräldraledig. I sommar ska han vara hemma med henne medans jag jobbar. Han kommer ta ut fp jun-jul-aug och jag ska då jobba. Problemet är att jag inte har jobb 5 dagar i veckan på schemat 3 av dessa veckor. Tanken är att jag ska vara hemma igen med dottern sept-jan sen. SGI:n nollas ju om man inte tar ut för att täcka upp fem dagar i veckan men man kan ju inte ta ut dubbeldagar efter att barnet fyllt 1 år...Alltså kommer jag inte kunna täcka upp med fp under de 3 veckorna jag inte jobbar heltid. Vad kommer i så fall min SGI baseras på som jag får i höst? Sommarens jobb? 

Lite rörigt men jag hoppas det går att förstå frågan

• Svar på tråden Jobb under sommaren
  • Försäkringskassan

Hej,

Från första dagen man inte skyddar så sjunker den sjukpenninggrundande inkomsten är du helt föräldraledig och inte tar ut minst 5 dagar i veckan sjunker den till 0. Din föräldrapenning är skyddad och förblir skyddad fram till barnets 2 års dag. Så att till att börja med påverkar sänkningen av SGI dig om du själv blir sjuk eller i en situation där du skulle ha rätt att byta föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning.  Skulle du fortfarande vara helt föräldraledig efter barnets två års dag räknas även föräldrapenningen om att baseras på din faktiska SGI.

Har din sambo semester att ta ut skulle han kanske kunna byta föräldrapenningen mot semester de 3 veckor du inte arbetar och behöver ta ut 5 dagar i veckan för att skydda din SGI.

Hälsningar

Carola, handläggare

• EvelinasSyster
    Försäkringskassan skrev 2014-05-18 20:52:13 följande:

Hej,

Från första dagen man inte skyddar så sjunker den sjukpenninggrundande inkomsten är du helt föräldraledig och inte tar ut minst 5 dagar i veckan sjunker den till 0. Din föräldrapenning är skyddad och förblir skyddad fram till barnets 2 års dag. Så att till att börja med påverkar sänkningen av SGI dig om du själv blir sjuk eller i en situation där du skulle ha rätt att byta föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning.  Skulle du fortfarande vara helt föräldraledig efter barnets två års dag räknas även föräldrapenningen om att baseras på din faktiska SGI.

Har din sambo semester att ta ut skulle han kanske kunna byta föräldrapenningen mot semester de 3 veckor du inte arbetar och behöver ta ut 5 dagar i veckan för att skydda din SGI.

Hälsningar

Carola, handläggare

Jaha, är det till 2 år den förblir samma som jag har nu!? Jag hade fått för mig att den sjönk efter 18 månader! Men då är det ju inget problem eftersom vi kommer skola in henne på förskola och börja jobba båda två igen några veckor innan hennes 2-årsdag
    Tyvärr har inte sambon någon semester att ta ut, (och inte jag heller) då hade vi använt oss av den

Tack för svar!
Svar på tråden Jobb under sommaren