• Lagombutwhy

KUB-ul imorgon bitti, vilket resultat har ni andra fått?

Vi ska göra KUB-ul imorgon bitti. Fick för 7 år sedan 1:7000, nu 7 år senare o precis 40 fyllda bävar jag för resultatet!

Undrar hur vi kommer att ställa oss om vi får ett sådär mellanbra/dåligt resultat. Jag menar, hur resonerar man om man får runt 1:300-500..?! Vet ju att "gränsen" för då man bör gå vidare med mkp el fvp går vid 1:200..

Hur gick det för er andra, hur resonerade ni? Och för er som redan fått barn efter att ha gjort dessa tester, hur gick det till slut?

• Svar på tråden KUB-ul imorgon bitti, vilket resultat har ni andra fått?
  • Limaliie

Vi fick 1:800 något och jag är inte det minsta orolig. Detta var för DS, de andra låg på 1:20 000 eller nått.

Att få 1:500 eller liknande är ju superbra också, risken är verkligen inte stor ens då, det är ju bara en på 500.

Man ska inte jämföra heller hela tiden med vad andra får. I vårt fall drog blodprovet ner resultatet, vilket är rätt vanligt när man gjort IVF som vi gjort.

Nackspalten var dock tunn och fin.

• Ebba83a
    Lagombutwhy skrev 2014-05-18 20:55:59 följande:
    Vi ska göra KUB-ul imorgon bitti. Fick för 7 år sedan 1:7000, nu 7 år senare o precis 40 fyllda bävar jag för resultatet! Undrar hur vi kommer att ställa oss om vi får ett sådär mellanbra/dåligt resultat. Jag menar, hur resonerar man om man får runt 1:300-500..?! Vet ju att "gränsen" för då man bör gå vidare med mkp el fvp går vid 1:200.. Hur gick det för er andra, hur resonerade ni? Och för er som redan fått barn efter att ha gjort dessa tester, hur gick det till slut?
    Vi fick 1:270 för DS (och 1:25 000 på de andra trisomierna). jag blev så jäkla orolig och vi gick vidare med moderkaksprov som visade att att det var en flicka med normal kromosomuppsättning. Om det blir fler barn kommer jag att göra moderkaksprov direkt. Oron efter ett "dåligt" KUB-resultat är hemsk och det är trots allt bara en sannolikhetssiffra. 1:100 innebär ju faktiskt att det är 99% chans att du får ett barn med normal kromosomuppsättning. 

Lycka till!!
  • Lil

Är 42 år och fick 1/67 för DS. Jobbigt men inte svårt att fatta beslut att gå vidare med MKP. Helt smärtfritt ingrepp för min del, dock en hel del molvärk i efterförloppet. Efter en vecka fick vi svar per post att provet var normalt. Lycka till!

• Lagombutwhy

Precis klar med KUB-ul, fick 1:20000. Vi är helt chockade! Hade ställt in oss på dåligt resultat med mkp som nästa steg..fick ju 1:7000 för 7 år sedan o har nyss fyllt 40. Otroligt! En krabat på ca 7,5 cm viftade på armarna åt oss :) Stor lättnad infinner sig <3

Svar på tråden KUB-ul imorgon bitti, vilket resultat har ni andra fått?