• Alexiuz

Barn med Downs syndrom

Hej!
    Vi har fått en son med Downs syndrom som nu är tio dagar gammal. Det är förstås omtumlande på alla sätt och vis. 
    Mitt i allt kaos så funderar vi på namn till honom. Vi vet ju inte hur mycket han kommer kunna tala senare. Ska man välja något kort och enkelt namn eller ta vilket som man tycker är fint? Hur ska vi tänka?

Undrar om det finns några andra föräldrar till barn med ds som har erfarenheter att dela med sig av?

Tacksam för svar.
    /A

• Svar på tråden Barn med Downs syndrom
  • amalie79

Jag har inget barn men min bästa väninnas dotter har ds. Hon fick precis den frågan av en bekant när dottern föddes: ska ni fortfarande döpa henne till *gammalt namn som går i mammans släkt och som mamman själv bär i andranamn*?

Svaret på det var JA och detsamma säger jag till er: det är klart ni ska!

Det är fortfarande ert efterlängtade barn, visserligen med ett tillägg i form av en extra kromosom men passar han till namnet ni tänkt er så ska han såklart ha det:)

Och stort grattis till er pojke!

PS min väninnas dotter går i förskoleklass idag och kan förutom att sedan hon var tre säga sitt rätt ovanliga namn även skriva det nu så:)

• Alexiuz

Tack för ditt svar Amalie79! Det var skönt att få höra hur det är för andra, när man själv är helt vilsen och utan minsta erfarenhet i frågan.

• Carina 02

Gratulerar till barnet!!!

Har en del erfarenhet med barn med Down syndrom.
    Arbetade tidigare med dessa underbara barn.
    Folk glømmer ofta att det er lika stor skillnad mellan dem, som hos normalfungerande barn.
    Man ER inte på ett visst sett bara før att man har en extra kromosom.

De barna jag arbetade med hade god utveckling, og stort læringspotensial.
    Det er forskat så mycket på just Down syndrom, at man i dag kan hjelpe desse barna på ett annat vis æn tidigare.

LYCKA TILL MED DIN FINA GÅVA!!!

• Ysabella
    Alexiuz skrev 2014-05-18 22:17:03 följande:
    Hej!
    Vi har fått en son med Downs syndrom som nu är tio dagar gammal. Det är förstås omtumlande på alla sätt och vis. 
    Mitt i allt kaos så funderar vi på namn till honom. Vi vet ju inte hur mycket han kommer kunna tala senare. Ska man välja något kort och enkelt namn eller ta vilket som man tycker är fint? Hur ska vi tänka?

Undrar om det finns några andra föräldrar till barn med ds som har erfarenheter att dela med sig av?

Tacksam för svar.
    /A
    Hej
    Gratulera!
    Vi har en lite pojke som är 2 år och 4 månader.
    Han heter Mikael och är en så fin ängel.
    Vi har mycket att prata om DS, Hoppas vi hörs snart
    Hälsningar från Roland och Sara Mikes föräldrar
  • ÖnskarEttBarn

Hej! Vi har en dotter med Downs syndrom som är fyra år gammal. Hon har varit väldigt snabb motoriskt med st gå, krypa etc. Talet har vi utvecklat genom att använda oss av tecken med stöd, alltså tecknat och pratat samtidigt och talet börjar nu utvecklas mer och mer. Hör gärna av dig om du vill. Hälsningar Linn

Svar på tråden Barn med Downs syndrom