• Anonym (Vibbar)

Varför inte använda vibrator under graviditet?

Nu har jag tre veckor kvar till BF och är så sugen på sex men min man är inte så himla förtjust i det för tillfället.  Jag har ju vibrator osv men man ska väl inte använda det under graviditet har jag läst. Är det farligt för barnet eller? 
    Vad är det som kan hända?

• Svar på tråden Varför inte använda vibrator under graviditet?
  • Stårschan

Det där lät ju ganska vagt. "Man ska väl inte använda vibrator har jag läst". Det lär ju knappast vara värre att använda vibrator än att ha riktigt sex, eller skaka omkring på ett tåg eller något annat som hör vardagen till.

• Anonym (Ihhhh)

Jag har använt min någon gång mellan v 20-30 när barnet fortfarande har mycket plats att röra sig på. Det jag ha märkt är att bäbisen flyttar på sig så långt från livmoderöppningen som möjligt, den har nästan legat uppe vid revbenen. Nu när den är större har jag bara använt den utanpå och bäbisen flyttar sig även uppåt då. Tror inte det är någon fara, den är lika irriterad av dopplern hos bm och "rymmer iväg" där med. Man kanske ska ta det lite lugnt dock, haha!

• Anonym (Vibbar)
    Stårschan skrev 2014-05-19 09:00:15 följande:
    Det där lät ju ganska vagt. "Man ska väl inte använda vibrator har jag läst". Det lär ju knappast vara värre att använda vibrator än att ha riktigt sex, eller skaka omkring på ett tåg eller något annat som hör vardagen till.
    Jo i bruksanvisningen står det så. Detsamma med geishakulor står det att man inte ska använda under graviditet. Varför står det inte. 
  • Stårschan

Använd fingrarna istället då om du känner dig osäker. Det är ju trots allt bara tre veckor kvar, så barnet är ju i stort sett klart. Har väldigt svårt att se hur det skulle kunna ta skada.

• Anonym (Vibbar)
    Stårschan skrev 2014-05-19 09:13:40 följande:
    Använd fingrarna istället då om du känner dig osäker. Det är ju trots allt bara tre veckor kvar, så barnet är ju i stort sett klart. Har väldigt svårt att se hur det skulle kunna ta skada.
    Jo men det är "lättare" att få till det om jag använder båda och.  Jag är ganska svår.
  • Anonym (jo)

enligt sjukvårsupplysningen 1177? kan man fortsätta använda massagestav under hela graviditeten bara det känns bra. Det som kan hända är att barnet reagerar på framförallt ljudet om det är högt och kanske blir lite livligare en stund eller försöker flytta sig.

• lkjs

Jag har 10 dagar kvar och jag använde min senast igår bara för att jag inte orkade ha sex, vill få orgasm men vill inte jobba för det.. Haha! Har hört från två barnmorskor att det inte är någon fara över huvud taget, bebben kan möjligtvis störa sig på ljudet. Det kan den dock göra den lilla stunden tycker jag, snart är det ombytta roller! :) 

• Anonym (Vibbar)
    lkjs skrev 2014-05-27 22:11:37 följande:
    Jag har 10 dagar kvar och jag använde min senast igår bara för att jag inte orkade ha sex, vill få orgasm men vill inte jobba för det.. Haha! Har hört från två barnmorskor att det inte är någon fara över huvud taget, bebben kan möjligtvis störa sig på ljudet. Det kan den dock göra den lilla stunden tycker jag, snart är det ombytta roller! :) 
    Haha ok. Då är det säkert att köra på antar jag? 
  • lkjs
    Anonym (Vibbar) skrev 2014-05-27 22:47:34 följande:
    Haha ok. Då är det säkert att köra på antar jag? 
    Ja, för mig har det aldrig varit något problem i alla fall :)
  • Anonym (jorå)

Kör på bara. I magen är det ändå samma ljudnivå som en vältrafikerad gata i  en storstad mitt i rusningstrafik.

Någon skada har jag aldrig hört talas om att det skulle kunna bli. Säkert ett sätt av företag att skydda sig mot ev stämningar eller så.

Svar på tråden Varför inte använda vibrator under graviditet?