• Dakine

Tips till min packlista, resa med barn!

Hej! 

I augusti reser jag med mitt barn för första gången. (Har rest många gånger förut, men aldrig med barn) :) 
    Vi åker till Turkiet en vecka, och barnet är 4 år. 

Vad får jag inte glömma att packa ned? Han dricker välling på kvällen fortfarande. Får man ha sådant i handbagaget? 

När man gör pass för barn, behöver man något födelsebevis eller liknande? 

• Svar på tråden Tips till min packlista, resa med barn!
  • slätstruket

När vi ansökte om pass för våra barn räckte det att båda vårdnadshavarna var med och skrev under passansökan.

Ett reseapotek kan vara bra att ta med (t.ex vätskeersättning, alvedon osv).

Uv-kläder är toppen även på en fyraåring.

Något att äta/dricka/suga på vid start och landning (för öronens skull).

Vi var nyss till Turkiet med våra två barn (5,5 och 3 år) och det var en helt underbar vecka! Jag önskar er en lika fin semester

• Hoppfull84

underhållning till planet! pixiböcker, kritor, Ipad/mobil med appar, slå in små paket med typ russin eller kex så han kan få öppna en "present" i taget så han håller sig sysslesatt.

• Dakine

Har köpt resan som en överraskningspresent till maken då han fyller år, så han kan inte veta att vi gör pass ;) hans pass är giltigt, men mitt har gått ut och sonen har inget :( 

Hm... måste ju ljuga ihop något då :P 

• slätstruket
    Dakine skrev 2014-05-19 11:13:46 följande:

Har köpt resan som en överraskningspresent till maken då han fyller år, så han kan inte veta att vi gör pass ;) hans pass är giltigt, men mitt har gått ut och sonen har inget :( 

Hm... måste ju ljuga ihop något då :P 

Då blir det lite trixigt :-/ Är han vårdnadshavare måste han skriva på barnets passansökan.
  • Dakine
    slätstruket skrev 2014-05-21 09:38:00 följande:
    Då blir det lite trixigt :-/ Är han vårdnadshavare måste han skriva på barnets passansökan.
    Jo vi är ju båda vårdnadshavare, men har för mig man kan be om något papper från skatteverket/länsstyrelsen ... 
  • Kodia

Du måste nog få pappan att skriva på papprena/gå med till polisen!
    Kan du inte hitta på en annan resa lite senare, till typ Danmark/Finland med färja, och säga att ni behöver pass till det?

• Be11a

Du behöver ju skaffa pass för att ditt håller på att gå ut.
    Kan du inte säga att om du ändå ska dit kan det väl vara lika bra att fixa ett till sonen på samma gång - han lär ju behöva pass så småning om i alla fall och det kan ju vara väntetid osv så det är ju bra att sonen har ett. Så då får han följa med och skriva på.

Det borde väl funka? Bara sälja in det som att det är lika bra att göra det på samma gång rent praktiskt.
    KAnske nämna att du tycker det är lite mysigt att fixa pass åt den lilla.

• Solsticka

Välling i pulverform kan du nog ta med i handbagaget men se till att det är i en ny oöppnad förpackning. Det kan vara bra att ta med välling för det är inte säkert att det finns utomlands.

Svar på tråden Tips till min packlista, resa med barn!