• Anonym (Noll koll!)

Avluta Enskild firma! Revisor frågar var jag gör av Inredningen? Vad menas?

Jag har ett par år haft en liten liten liten Enskild firma där jag sålt lite kläder åt en ÅF,
    Hade en liten "butik" i min friggebod på gården. Inget märkvärdigt alls! Men köpte dit en del hyllor, ngt skåp och en provdocka osv.

Nu ska jag avsluta firman och fick detta mail av min revisor:

Du har ju bokföringsmässigt kvar butiksinredningen. Hur är det i det verkliga livet, har du sålt den? Var finns den annars.

Vad menas? Vadå butiksinredning? Kan jag bli betalningsskyldig för något nu? Detta är ju grejer som jag självklart
    behåller tänkte jag!

Vad ska jag svara?
  • Svar på tråden Avluta Enskild firma! Revisor frågar var jag gör av Inredningen? Vad menas?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Noll koll!) skrev 2014-05-19 09:44:11 följande:
    Jag har ett par år haft en liten liten liten Enskild firma där jag sålt lite kläder åt en ÅF,
    Hade en liten "butik" i min friggebod på gården. Inget märkvärdigt alls! Men köpte dit en del hyllor, ngt skåp och en provdocka osv.

Nu ska jag avsluta firman och fick detta mail av min revisor:

Du har ju bokföringsmässigt kvar butiksinredningen. Hur är det i det verkliga livet, har du sålt den? Var finns den annars.

Vad menas? Vadå butiksinredning? Kan jag bli betalningsskyldig för något nu? Detta är ju grejer som jag självklart
    behåller tänkte jag!

Vad ska jag svara?
    Inredingen ska avskrivas på något sätt. Dels värdminksning varje år och dels så måste de ju ta vägen någonstans. Du kan sälja inventarierna till marknadsvärde, men du kan sälja dem till dig själv.
    Sedan ska försäljningen in i bokföringen. När allt är klart och avräknat osv får du tömma kontot på de ev pengar som bolaget har kvar efter att allt är klart.

Men saker du köpt in till företaget och dragit av moms på kan du inte behålla själv, de måste ju ta vägen någonstans i bokföringen.

• Anonym (ja)

Kolla upp vad sakerna kostar via blocket eller liknande så du får ett ungefärligt marknadsvärde. Låt säga att allt tillsammans skulle kosta dig 1500 att köpa begagnat via blocket. Då kan du sälja det till dig själv för den summan och sen ska det in på resp konto i bokföringen, glöm inte att momsen ska in också, det ska ju till skatteverket.

Glöm heller inte att avregistrera moms osv, det är på baksidan av blanketten har jag för mig.

Nr allt är klart så tillfaller ev pengar som finns i bolaget dig, så en viss summa kan du få betala för sakerna du har kvar, men det kan också bli så att du går med vinst' ifall du har köpt för mer än du kan sälja det för.

• Lindsey Egot the only one

Har du köpt in stängerna via firman ska du sälja dom och det ska redovisas. Har du köpt dom som privatperson till din friggebod ska du inte redovisa det i företaget. Men då måste du bevisa att det är ett privat inköp och att firman har hyrt friggeboden med stängerna.

• Anonym (Noll koll!)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-19 10:28:49 följande:
    Har du köpt in stängerna via firman ska du sälja dom och det ska redovisas. Har du köpt dom som privatperson till din friggebod ska du inte redovisa det i företaget. Men då måste du bevisa att det är ett privat inköp och att firman har hyrt friggeboden med stängerna.

OK! Tack för alla svar! - förstår ändå inte riktigt!
    Jag har ju köpt det med avdrag - Även lite andra saker så som presentpapper och snören osv, men sånt är ju slut?! Å en radio köpte jag men den står ju kvar! MÅSTE ja sälja den?

kan jag som sagt köpa allt själv?

De finns inga pengar kvar i firman i och med att de gick precis runt. Jag har en del kläder kvar som är osålt också.

• Rasputin
    Anonym (Noll koll!) skrev 2014-05-19 10:43:10 följande:

Jag har ju köpt det med avdrag - Även lite andra saker så som presentpapper och snören osv, men sånt är ju slut?! Å en radio köpte jag men den står ju kvar! MÅSTE ja sälja den?

De finns inga pengar kvar i firman i och med att de gick precis runt. Jag har en del kläder kvar som är osålt också.

Det är inte du som äger sakerna , det är företaget.
  • Anonym (Noll koll!)

Vissa saker har ju slängts för de gått sönder! vad gör man åt det då?

• Anonym (ja)
    Anonym (Noll koll!) skrev 2014-05-19 10:43:10 följande:

Läs det jag har skrivit igen. JA du kan köpa sakerna själv. Presentpapper är INTE inventarier, inventarier är bord, stolar, hyllor, en dator om du köpt det till företaget, en provdocka tyckte jag det stod att du hade köpt.
    Radion är en inventarie så ja den måste du sälja.

Det som gått sönder ska avskrivas, kläderna, om de inte går att rea ut, ska också avskrivas som förlust. Din revisor vet hur man gör.

Om du köper sakerna själv så finns en del pengar i företaget, finns det obetalda skulder så gå pengarna dit i första hand, om inte, så får du tillbaka dem sen när allt är nerlagt och klart.

• Anonym (Alice)

Nu är jag kanske förvirrad men i och med att du har enskild firma och deklarerar för den ihop med din privatekonomi borde ju inredningen inte vara ett problem då firman i sig inte är en juridisk person. Hur kommer det sig att du har en revisor, du lär väl inte haft revisionsplikt?

I vilket fall borde du kunna behålla inredningen utan att det spelar någon roll i och med att du ansvarar för bolagets åtagandet. Så du borde kunna svara att ja det har du och du ämnar behålla den.... 

Men nej du lär ju inte bli betalningsskyldig för något, revisorn sitter väl mest och reder ut i bokföringen.

• Anonym (Noll koll!)
    Anonym (Alice) skrev 2014-05-20 22:40:20 följande:
    Nu är jag kanske förvirrad men i och med att du har enskild firma och deklarerar för den ihop med din privatekonomi borde ju inredningen inte vara ett problem då firman i sig inte är en juridisk person. Hur kommer det sig att du har en revisor, du lär väl inte haft revisionsplikt?

I vilket fall borde du kunna behålla inredningen utan att det spelar någon roll i och med att du ansvarar för bolagets åtagandet. Så du borde kunna svara att ja det har du och du ämnar behålla den.... 

Men nej du lär ju inte bli betalningsskyldig för något, revisorn sitter väl mest och reder ut i bokföringen.
    Tack för ditt svar! Det är min pappa - Som har ett Bolag (AB) o den firman har en Revisor. Då när de blivit dags för min deklaration har även denna revisor hjälpt mig. För pappas räkning.
    Ja de var ju det jag hoppades på- Att jag ska kunna Svara: Jag har lite kvar, en del är risigt och slängt, och vissa hyllor tänkte jag behålla.
    De var det jag var sååå rädd för. Att jag ska åka på en BAMSERÄKNING för detta o få en massa att betala :/
    Men nu hoppas jag det inte är så han menar när han frågar!
Svar på tråden Avluta Enskild firma! Revisor frågar var jag gör av Inredningen? Vad menas?