• Anonym (...)

Min pojkvän ångrar abort

Jag blev gravid i november förra året och både jag och min pojkvän kom överens om att abort var rätt beslut för oss, vi båda bor fortfarande hemma osv. Men nu 4 månader senare har han sagt att han ångrar beslutet och kan inte sluta tänka på det. Han räknar veckor och fantiserar om hur det skulle vara om vi hade behållt barnet. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag ser att det verkligen plågar honom och det gör ont. Jag tänker också väldigt ofta på aborten men kan samtidigt se att det var rätt beslut just då. Jag har sagt att han får prata hur mycket han vill om det med mig men att det kanske skulle vara en bra idé att prata med någon professionell också. Men han vill inte. Vad ska jag göra? Jag blir så ledsen av att se honom så nedstämd.

• Svar på tråden Min pojkvän ångrar abort
  • Jesper f

Du kan inte göra något annat än det du just gör, finnas tillgänglig. Kan inte han släppa det, MÅSTE han förr eller senare söka hjälp att få prata igenom det. Vissa saker vi gör här i livet, gör vi motvilligt, för att vi logiskt förstår att ena konsekvensen i längen är lättare att bära, än den andra. Men logik och emotion hänger inte alltid ihop. Och därför kan så logiska beslut ändå kännas så oerhört jobbiga att behöva hantera i realiteten.

• Anonym (Kontakta sjukv.)

Det går inte att ångra en abort. Så är det bara. Och du ska inte vara hans terapeut. Visst, prata kan ni. Men för att läka honom behövs proffs. Det blir en total snedfördelning i er relation annars.

Kontakta sjukvården och be om tid för terapi.

• Stårschan

Stå vid hans sida och låt honom sörja. Låt det ta den tid det tar.

• MammaBecca
    Anonym (Kontakta sjukv.) skrev 2014-05-19 12:56:32 följande:
    Det går inte att ångra en abort. Så är det bara. Och du ska inte vara hans terapeut. Visst, prata kan ni. Men för att läka honom behövs proffs. Det blir en total snedfördelning i er relation annars.

Kontakta sjukvården och be om tid för terapi.
    Tror inte att man alltid måste gå på höga växlar. Stöd passar bra än så länge tror jag.
    Vissa sorgearbeten tar helt enkelt längre tid än andra. Han kanske just kom att tänka på det och sörjer just nu. Det har han rätt till. Det kommer att bli bra. När han har accepterat det.
    Efterklokhet är en exakt vetenskap
Svar på tråden Min pojkvän ångrar abort