• bearmeanswolf

Kurs för att lära sig städa och organisera hemma.

Hej.

Jag UNDRAR om det finns en kurs, eller någon som kommer hem till ens hem och lära en hur man städar och organiserar sitt hem?
    Jag har sökt på nätet, men inte funnit något. Är det någon här som vet?
    Jag har en sambo som inte vet hur man städar, hon har aldrig lärt sig. Själv vill jag ha det välstädat, annars mår jag dåligt.
    Nu går vi på vårt femte år tillsammans med en pojke på snart tre år, och inget har förändrats.
    Det är jag som städar, plockar upp hennes saker, tvättar, diskar och lagar maten. Hon kastar allt på golvet, smutsigt, rent, hårnålar, papper, allt möjligt.
    När jag storstäder, så är det rent i c:a en dag, sedan är det total oordning. Jag har försökt lära henne, men det verkar finnas en psykologisk spärr i henne mot att städa och plocka undan efter sig. 
    Hon verkar gå mycket efter lust - allt ska vara lustbetonat, vilket är något som driver mig till vansinne då det är jag som får ta hand om allt hemma.
    Här hemma ser det oftast ut som en orkan - allt ligger i drivor på golvet -  det ser kort sagt ut som en knarkarkvart. Hon förstår allvaret i situationen och vill få hjälp - men var ska man vända sig?? Vi behöver en städcoach som lär henne att städa hemma, hjälper henne att organisera, en utomstående person med förståelse i psykologi, som kan hjälpa henne att ändra hennes mönster. 
    Vi är villiga att betala väldigt gott för detta, men var vänder man sig? Någon som vet?

• Svar på tråden Kurs för att lära sig städa och organisera hemma.
  • Kors

Shit vad jobbigt. Jag tror tyvärr man måste uppskatta att ordning till den grad att man tycker det är värt att städa. Om man bryr sig så är det ju inte så svårt att lära sig själv precis... Jag är pedant och min man är lite mer ordningssam än snittet. Det funkar bra. Men jag har även bott med folk som inte förstår vad det skulle ha för värde att ha det rent och snyggt och därför ser det som en orimligt stor uppoffring att bry sig.

• Jag är bara jag

Alla kan städa-om de bara vill! Jag tror det ligger mycket mer bakom än att hon aldrig lärt sig. Det är liksom inte raketforskning vi pratar om. Flört  Depression och olika diagnoser kan ge total omotivation att städa och hålla ordning. Jag hade en bekant som gjorde skvatt nada hemma (trots fem barn!) -när maken kom hem gjorde han allt! Men hon själv trodde hon led av add-släkt med adhd förutom att man blir inaktiv istället-man får korta ryck ibland,men inget blir egentligen gjort.

Sen kan ju annat påverka också-du gör allt och hon slipper= behövs ingen motivation,ni kanske har väldigt mycket grejer och få förvaringsmöjligheter?,du kanske har orimliga krav och hon är nöjd ändå? En superpedant och en "slarver"  måste ju lära sig kompromissa också,annars blir det ju ohållbart hemma. Glad

• Stårschan

Det är väl bara att ta kontakt med vilken städfirma som helst. Där du kan köpa städhjälp per timme går det säkert att ordna städkurs per timme också - så får hon lära sig själva städbiten. Sen blir det väl vanlig psykolog för att ta itu med prokrastrineringen.

Men är du säker på att din sambo verkligen är med på tåget?

• Fundersam02

Fly Lady är en amerikansk metod som är bra. Kolla in deras hemsida.

Tråden "nu ska jag knäcka städkoden" på FL är också bra, och bygger på Fly Lady.

• Grappa
    Fundersam02 skrev 2014-05-19 16:02:58 följande:
    Fly Lady är en amerikansk metod som är bra. Kolla in deras hemsida.

Tråden "nu ska jag knäcka städkoden" på FL är också bra, och bygger på Fly Lady.
    Be henne joina oss här: www.familjeliv.se/Forum-22-426/m62755913.html
    Här finns en start-up-program för oss hopplösa röriga typer, och här finns massor av pepp också, så blir man inte så ensam i sin kamp att bli bättre. Och, ja, det funkar! Solig
    Säg åt henne att börja följa TS blogg, där finns dag för dag-schema för nybörjaren.
    (Sorry om texten blev jättestor, vet inte hur man redigerar tillbaka den??)
Svar på tråden Kurs för att lära sig städa och organisera hemma.