• Anonym (snart mormor)

Är det möjligt att få vårdnaden om mitt barnbarn när föräldrarna är missbrukare?

Min dotter är gravid i 16:e veckan. Blandmissbrukare, använder subutex , hasch och heroin. Pojkvännen likaså. Jag har tyckt att abort är enda lösningen då hon inte vill ha hjälp med missbruket, men nu har veckorna gått och jag tror inte att hon ändrar sig.
    Tror ibland att hon på något sätt försöker förtränga graviditeten, men vid de få tillfällen hon pratar om det så har hon en mycket skev verklighetsförankring.
    Häromdagen sa hon att pojkvännens föräldrar tyckte att de skulle avsäga sig vårdnaden till mig för att barnet inte skulle tas ifrån dem.
    Är det möjligt och hur går man då till väga? Att de skulle kunna ta hand om barnet finns liksom inte. Det skulle aldrig fungera.

• Svar på tråden Är det möjligt att få vårdnaden om mitt barnbarn när föräldrarna är missbrukare?
  • Anonym (Socialsekr.)

Det är oerhört sällan som någon annan övertar vårdnaden så.
    Däremot så kan barnet bli familjehemsplacerat hos dig via socialtjänsten.

Det kan hända om föräldrarna ansöker om det hos socialtjänsten, då blir det en SoL placering. Men det kan också hända under tvång, om föräldrarna utsätter barnet för fara - då blir det en LVU placering. 

Man tittar alltid i första hand på familjehemsplaceringar hos anhöriga. 

Om din dotter använder droger i dagsläget bör du göra en orosanmälan till din kommuns narkotikaenhet. Du kan göra en sådan anmälan genom att ringa in anonymt, skriva ett brev osv.
    Det är allvarliga droger som din dotter använder och utsätter både henne och barnet för stor fara. 

• ToveEliasAron

Om båda föräldrarna missbrukar grovt så kommer ju soc att omhänderta barnet. Då ska soc alltid utreda om det finns någon i det nära nätverket som barnet kan bo hos. Dock måste du som familjehem utredas och godkännas av soc, även fast du är mormor till barnet. Mitt råd är att du kontaktar soc redan nu och ger dem den informationen du har, om bebis och dess mor och far. Kanske kan de starta upp en utredning på dig redan nu så att de kan placera bebisen direkt från bb (i stället för att bebis ska "mellanlanda" i ett jourhem)
    Din dotter kommer att var barnets vårdnadshavare, även om barnet är omhändertaget och bor hos dig, eller i något annat familjehem. Då barnet sedan bott minst tre år i samma hem ska soc göra en utredning om vårdnadsfrågan och oftast flyttas då vårdnaden över till familjehemmet.
    Jag har arbetat som jourhem i många år, men är numera familjehem för två småttingar (dock inte släktingplacering)
    Du får gärna fråga mer om du undrar över något speciellt!

Svar på tråden Är det möjligt att få vårdnaden om mitt barnbarn när föräldrarna är missbrukare?