Anonym skrev 2014-05-21 14:09:52 följande:
Förlora? Slutar man vara förälder för att barnet inte kommer på beställning? Men visst, handlar det om en bra förälder och barnet bara "inte vill" så får man försöka övertala. Ligger det annat bakom som oförmåga att lyssna, misshandel osv måste man respektera barnets nej.
Nej man slutar inte vara förälder men visst förlorar man en hel del av den naturliga nära kontakten om man vid ung ålder slutar träffa sin förälder. Som du kanske läste skrev jag även eventuella syskon - skall ju inte ens behöva förklarad att man tappar den naturliga syskonkänslan om det går månader mellan träffarna... Ibland behövs det vara "på beställning" eftersom en ung tonåring inte riktigt tänker på vad man väljer bort när man väljer kompisarna för stunden... Min bonus var borta i några månader pga att vi ställer krav på henne (helt normala krav men som hon slipper hos sin mamma).. Hon och hennes lillebror har alltid stått varandra extremt nära men det räckte med de få månaderna för att han skulle sluta lita på henne. Nu räknar han inte längre "naturligt" med sin syster, vilket tidigare alltid varit en självklarhet. Så ja, förlora är det ord jag använder eftersom man faktiskt riskerar att förlora ngt viktigt.