• Anonym (usch)

    Måste förälder träffa fam.hemmet?

    Som rubriken lyder. Måste jag som förälder träffa fam.hemmet när jag äntligen ska få träffa mitt barn?

    Har inget intresse av att träffa människor som enbart är ute efter att göra mig och mitt barn illa! (Men jag tror inte dom fattar det själva).

    Soc kommer vara med vid träffen så några fler personer "behövs" liksom inte!

    Vi har träffats en gång förut, det räcker så för min del. Snart är barnet hemma igen och då behöver vi aldrig någonsin mer ha kontakt. Då ska vi glömma detta h-vete och leva väl i framtiden!

    Min fråga är egentligen om det "ligger mig i fatet" om jag uttrycker detta som en önskan till soc?

  • Svar på tråden Måste förälder träffa fam.hemmet?
  • Anonym (been there)
    Anonym (usch) skrev 2014-05-19 19:34:27 följande:
    Som rubriken lyder. Måste jag som förälder träffa fam.hemmet när jag äntligen ska få träffa mitt barn?

    Har inget intresse av att träffa människor som enbart är ute efter att göra mig och mitt barn illa! (Men jag tror inte dom fattar det själva).

    Soc kommer vara med vid träffen så några fler personer "behövs" liksom inte!

    Vi har träffats en gång förut, det räcker så för min del. Snart är barnet hemma igen och då behöver vi aldrig någonsin mer ha kontakt. Då ska vi glömma detta h-vete och leva väl i framtiden!

    Min fråga är egentligen om det "ligger mig i fatet" om jag uttrycker detta som en önskan till soc?



    Säg att du inte känner dig bekväm med det. Inte att du inte vill eller sådär utan gör på 'bekväm' kortet.
  • Dixie
    Anonym (usch) skrev 2014-05-19 19:34:27 följande:
    Har inget intresse av att träffa människor som enbart är ute efter att göra mig och mitt barn illa! 
    låter ju hemskt med ett familjehem som vill barnet de har i sin vård illa - det kan väl inte stämma? 
  • Anonym (usch)
    Anonym (been there) skrev 2014-05-19 19:37:28 följande:



    Säg att du inte känner dig bekväm med det. Inte att du inte vill eller sådär utan gör på 'bekväm' kortet.
    Ja, så kommer jag säga. Men låter det konstigt? Kan det ställa till problem för mig? Jag tänker att eftersom jag vill ha hem barnet så fort som möjligt så måste jag samarbeta i absurdum - hur illa jag än tycker om dom.
    Jag försöker tänka hur skilda föräldrar gör när dom har barnen varannan vecka, ibland har man ju en person som sköter överlämningar för att föräldrarna ska slippa träffas. Så skulle jag vilja ha det.

    Mitt barn är tonåring och vet på ett ungefär vad jag anser om "hemmet", barnet är inte direkt överförtjust själv i dessa märkliga människor. (minst sagt)


  • Anonym (tveksam)

    Antar att du har vårdnaden om ditt barn? I så fall måste handläggarna göra upp med dig om formerna för umgänget .....

  • Anonym (usch)
    Dixie skrev 2014-05-19 19:39:04 följande:
    låter ju hemskt med ett familjehem som vill barnet de har i sin vård illa - det kan väl inte stämma? 
    Som sagt så tror jag inte dom själva förstår vad dom gör?!

    Manipulation och smutskastning av barnets förälder är inget annat än skadligt för ett barn. Att jämföra med hur vissa skilda föräldrar gör om den andra föräldern.
  • Anonym (usch)
    Anonym (tveksam) skrev 2014-05-19 19:41:50 följande:
    Antar att du har vårdnaden om ditt barn? I så fall måste handläggarna göra upp med dig om formerna för umgänget .....
    Ja, jag har vårdnaden. Men jag vill verkligen samarbeta till varje pris med soc - inte med fam.hemmet dock om jag slipper.

    Barnet måste komma hem snarast, innan denne mår än sämre. Hemlängtan är enorm från barnet och självklart är min längtan lika stor.
  • Anonym (Soc.)

    Det lär knappast vara till din fördel vad det gäller att få hem ditt barn att du uppför dig som en barnunge och vägrar interagera med människor som ditt barn faktiskt bor med och som är viktiga för ditt barns vardag. Jag misstänker att du kraftigt bedrar dig när du tror att ditt barn snart är hemma igen. Vilka förändringar har skett sedan ditt barn placerades?

  • Bling1975

    Om du är en bra förälder och vill ditt barns bästa så får du samma råd som frånskilda får av mig. Bit ihop, visa din goda vilja och gör allt för att underlätta för ditt barn som måste vara där. En stor grej som underlättar för barnet är att inte behöva bära bördan av en förälders ilska och sorg. Hjälp barnet att försöka må bra där barnet nu bor, bekräfta att det är ok att gilla dem med. Och när det händer något som du och barnet inte tycker om, ge barnet verktyg att hantera det istället för att spä på barnets hemlängtan och ilska mot fosterfamiljen. 

    Om de pratar skit om dig till barnet så tycker jag att du på ett lugnt sätt ska ta upp det med soc. Säg bara att det är helt ok att de tycker vad de vill om dig, men ditt barn mår inte bra av att höra kritik om mamma.

    Lycka till, hoppas det reder upp sig och att du och ditt barn kan få det bra tillsammans igen.

  • sarafamilj
    Anonym (Soc.) skrev 2014-05-19 19:46:42 följande:
    Det lär knappast vara till din fördel vad det gäller att få hem ditt barn att du uppför dig som en barnunge och vägrar interagera med människor som ditt barn faktiskt bor med och som är viktiga för ditt barns vardag. Jag misstänker att du kraftigt bedrar dig när du tror att ditt barn snart är hemma igen. Vilka förändringar har skett sedan ditt barn placerades?

    Oj, varför misstänker du att ts barn inte är hemma igen snart?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (usch) skrev 2014-05-19 19:40:59 följande:
    Ja, så kommer jag säga. Men låter det konstigt? Kan det ställa till problem för mig? Jag tänker att eftersom jag vill ha hem barnet så fort som möjligt så måste jag samarbeta i absurdum - hur illa jag än tycker om dom.

    Jag försöker tänka hur skilda föräldrar gör när dom har barnen varannan vecka, ibland har man ju en person som sköter överlämningar för att föräldrarna ska slippa träffas. Så skulle jag vilja ha det.

    Mitt barn är tonåring och vet på ett ungefär vad jag anser om "hemmet", barnet är inte direkt överförtjust själv i dessa märkliga människor. (minst sagt)



    Barn tenderar att vara lojala mot sina föräldrar. Din tonåring säger antagligen det han/hon tror att du blir glad av att höra när han uttrycker missnöje med familjehemmet. Han vill inte vara illojal genom att säga att han har det bra. Har läst trådar av dig förut och det var ju ett bra tag sedan då du redan då trodde att han snart skulle hem. Uppenbarligen har det inte blivit så ännu, och du behöver kanske fundera på vilka förändringar du behöver göra hemma för att det ska bli av?
Svar på tråden Måste förälder träffa fam.hemmet?