Är alla universitetslärare forskare?
Hej,
jag undrar om alla universitetslärare/proffesorer jobbar med forskning också? Alltså förutom undervisningen... Det handlar alltså om heltidsanställda. Någon som vet?
Hej,
jag undrar om alla universitetslärare/proffesorer jobbar med forskning också? Alltså förutom undervisningen... Det handlar alltså om heltidsanställda. Någon som vet?
Professorer och även lektorer brukar ha viss forskning i sina tjänster. Forskningstiden kan fördelas på olika sätt, men en lektor har kanske i genomsnitt 10-30 % och en professor 40-50 % forskning. Forskningstiden varierar också beroende på område (medicin, humaniora, etc.). Då räknar jag in sk kompetensutveckling. Man kan även söka medel för forskningsprojekt.
Adjunkter (odispuerade universitetslärare) har normalt sett ingen forskning i sina tjänster. Det är emellertid är yrkeskategori som på sikt kommer att försvinna. En universitetslärare ska ha en egen forskningbas.
Som Nja skriver, det finns en universitetslärarkategori som kallas adjunkter, som inte är forskarutbildade och som således inte forskar i sin tjänst. Om yrkeskategorin kommer att försvinna eller ej beror på i vilken mån universitetet kan rekrytera eller utbilda disputerad personal. Jag kan tänka mig att adjunkter kan behövas även fortsättningsvis inom utbildningar där det är svårt att finna disputerade som har den kompetens som efterfrågas.
Varför låter alla lektorer så skitnödiga när de föreläser?
Kan man bli forskare utan att behöva föreläsa för studenter?
Mkt bra förklararat av Nja!
Äsch, nu blev citeringen fel. <3 doktorands svar!
Jesus: ja, undervisning behöver inte ingå i forskarutbildningen. Det beror mycket på ämne och lärosäte hur man gör. Dock är det svår att få fast tjänst någonstans om man inte har undervisningserfarenhet.
Är det sant att lönen ligger runt 20.000 / mån?
Gissar på att det inte är allt för tuffa arbetstider och ansträngning i jobbet. Bara fördjupa sig i ett ämne man är intresserad av.
"Sedan är forskning krävande, det är inte bara att läsa några böcker, som i grundskolan när man skulle "forska i biblioteket", haha."
Vem är det som är ett rövhål här egentligen?
Nej min text är inte sexistisk. Jag tycker bara att de behöver tas ned på jorden då det inte alls är ovanligt att man får tillrättavisa lektorer som missuppfattat vital information. Den där djupkunskapen saknas ofta hos dagens lektorer.
Att lektorer framstår som bajsnödiga har nog mycket att göra med osäkerhet från deras sida. Osäkerhet att inte ha tillräckliga fackkunskaper och brista i sin roll.
"Sedan är forskning krävande, det är inte bara att läsa några böcker, som i grundskolan när man skulle "forska i biblioteket", haha."
Vem är det som är ett rövhål här egentligen?
Nej min text är inte sexistisk. Jag tycker bara att de behöver tas ned på jorden då det inte alls är ovanligt att man får tillrättavisa lektorer som missuppfattat vital information. Den där djupkunskapen saknas ofta hos dagens lektorer.