• Anonym (tand)

Mjölktand som inte lossnar, trots att dom permanenta tänderna har kommit fram

Min dotter har kommit upp i åldern då hon har börjat tappa sina mjölktänder. Hon har tappat två stycken i underkäken och en i överkäken, och sen har hon ytterligare en mjölktand i överkäken som sitter på "sniskan" och har gjort i ungefär en månads tid nu, men den sitter inte löst utan den sitter som berget!

Hennes permanenta framtänder har nu börjat titta fram riktigt ordentligt i överkäken, samtidigt som hennes mjölktand sitter kvar.

Är det någon som varit med om detta? Hon låter ingen vicka på den, och vill inte vicka på den själv heller. Ska jag låta det vara för mjölktanden lär väl trilla ut nån gång? Eller är det lika bra att kontakta Folktandvården?
  • Svar på tråden Mjölktand som inte lossnar, trots att dom permanenta tänderna har kommit fram
  • Pirum

Ja, så var det för min dotter. Tandläkaren sa att det inte var några konstigheter och nu ett par månader senare har mjölktanden lossnat och vuxentanden kommit ner på rätt plats. Det såg lite roligt ut ett tag med dubbel tandrad, som en haj ungefär. 

• Lindsey Egot the only one

Min sons nya kindtänder kommer utanför mjölktänderna och det tar lång tid innan mjölktänderna lossar. Den som lossade sist fanns knappt något kvar av mjölktanden.

• Anonym (tand)
    Pirum skrev 2014-05-19 21:20:10 följande:
    Ja, så var det för min dotter. Tandläkaren sa att det inte var några konstigheter och nu ett par månader senare har mjölktanden lossnat och vuxentanden kommit ner på rätt plats. Det såg lite roligt ut ett tag med dubbel tandrad, som en haj ungefär. 
    Men lossnade hans mjölktand av sig själv?
  • SupersurasunkSara

Samma med min dotter och jag råder dig att kräva att tandläkaren tar bort den. Min dotter har nu en tand som sitter på sniskan och inte kan komma fram pga att tandläkaren propsade på att det kommer gå sååååå bra när mjölktanden lossnar. Detta trots att som sagt nästan alla tänder har suttit kvar tills man dragit ut den eller hon själv vickat på dem tills de lossnat.

Idag sitter som sagt tanden på sniskan och övriga tänder har trängt ihop gluggen där den ska ner så det måste till två års tandställning för att det ska rätta till sig, något hon nu vägrar (hon är 18) för vi testade och hon kunde inte äta på flera dagar pga smärtan, inte ens dricka då hon inte kunde knipa ihop läpparna. Hon har hög smärtgräns, men trots det klippte hon av tråden efter ett antal dagar så hon kunde äta. (Fungerar uruselt när hon har lågt blodsocker)

• Drottningen70

Japp. Gick till tandläkaren, men de sa att det inte var ovanligt och att det inte var nån fara. Tog nån månad eller så men till slut lossnade det. Det står lite om det på folktandvårdens hemsida.

• Pirum

Ja, själv och själv. Den blev lösare och lösare och rätt vad det var lossnade den när hon vickade på den. Men vi behövde ingen hjälp av tandläkaren. 

• Anonym (samma)

Så hade jag det. Tandläkaren drog bort min tand som satt som berget. Trots det så satt den nya tanden fel, och jag fick ha gummisnoddar på krokar på tänderna flera månader.
    Kontakta tandläkaren och be om råd.

• Anonym (A)
    SupersurasunkSara skrev 2014-05-19 21:21:50 följande:
    Samma med min dotter och jag råder dig att kräva att tandläkaren tar bort den. Min dotter har nu en tand som sitter på sniskan och inte kan komma fram pga att tandläkaren propsade på att det kommer gå sååååå bra när mjölktanden lossnar. Detta trots att som sagt nästan alla tänder har suttit kvar tills man dragit ut den eller hon själv vickat på dem tills de lossnat.

Idag sitter som sagt tanden på sniskan och övriga tänder har trängt ihop gluggen där den ska ner så det måste till två års tandställning för att det ska rätta till sig, något hon nu vägrar (hon är 18) för vi testade och hon kunde inte äta på flera dagar pga smärtan, inte ens dricka då hon inte kunde knipa ihop läpparna. Hon har hög smärtgräns, men trots det klippte hon av tråden efter ett antal dagar så hon kunde äta. (Fungerar uruselt när hon har lågt blodsocker)
    Det gör ont i början när man får tandställning. Man får bara ta sig igenom det. Be tandläkaren att inte spänna tråden i början så slipper hon den där akuta "inte kunna äta"-smärtan i alla fall. Så får man spänna vid senare tillfälle när hennes mun förhoppningsvis har anpassat sig lite till allt skrot och låta processen ta lite längre tid.
  • Anonym (dbl)

Jag hade kvar en mjölktand i över 20 år. Tog borst den hos tandläkaren eftersom den sprack och blev väldigt vass.Men innan det hade jag inga problem med den överhuvudtaget. Den riktiga tanden sitter idag vid sidan om där den ska sitta men det är inget jag bryr mig om.

• RosaGrisen

Båda mina hörntänder växte dubbelt. En av mjölktänderna lossnade av sig själv, den andra drogs ut hos tandläkare för att den nya skulle hamna rätt i munnen

• SupersurasunkSara
    Anonym (A) skrev 2014-05-20 00:23:58 följande:
    Det gör ont i början när man får tandställning. Man får bara ta sig igenom det. Be tandläkaren att inte spänna tråden i början så slipper hon den där akuta "inte kunna äta"-smärtan i alla fall. Så får man spänna vid senare tillfälle när hennes mun förhoppningsvis har anpassat sig lite till allt skrot och låta processen ta lite längre tid.
    Jo, det tjatade tandläkaren också om, men faktum är att med hennes smärttröskel och hon säger att hon har ont, då har hon O N T.
    Hon lider inte av att den där tanden sitter snett, hon lider inte av gluggen och hon tvärvägrar tandställning (hon har dessutom AST och försöka få en med det att göra något de inte ser vitsen med..) Så, det fick bli röntgen för att se om tanden istället ska opereras bort.
  • IsDimma

Jag fick inte en ena glugg i munnen utan mina permanenta tänder växte upp alla innan jag tappade mina mjölktänder. Har inte behövt tandställning och inga tänder som skadats på andra vis. en normalrak tandrad både uppe och nere idag som vuxen.

• Anonym (Drog)

Jag tappade bara några mjölktänder spontant-resten fick jag dra ut hos tandläkaren. Usch,minns det med fasa,han var inte duktig,väldigt hårdhänt och opedagogisk... Det fick till följd att inte en permanent tand satt på rätt ställe,men 8 månaders räls och nattadrag och mycket gråt åtgärdade det.

• Anonym (tand)

Lyckades känna snabbt på dotterns tand idag, och kände att det satt lite löst. Den gick att vicka lite på. Ska ändå ta och ringa och rådfråga tandläkaren imorgon.

Svar på tråden Mjölktand som inte lossnar, trots att dom permanenta tänderna har kommit fram