• ronaldino

hjälp kommer inte upp på morgonen

Jag har haft problem med läggning och lite på natten och på morgonen med mitt barn i ett halvår nu.
    En vanlig natt för oss ser ut så att läggningen påbörjas 20.30 ibland somnar han på 10 min ibland på 2-3 timmar.
    När det tar 3 Tim brukar jag vara så sur och ledsen att det tar mig 2 Tim till att somna. Jag somnar då 1.30 och 7.00 brukar han vakna och vill upp. Jag ger honom välling och jag somnar om i min säng. Han somnar inte om och väcker mig igen efter en stund ofta med en hård örfil.
    Till slut orkar jag gå upp och vi tar oss till dagis vid 9/9.30 för det mesta.
    Det enda jag önskar är att jag kan lägga honom 19-20 gå och lägga mig själv senare på kvällen och gå upp kl 7 med hyfsat god sömn.
    Som det är nu är det en kamp varje kväll från kl 20 som slutar med lämnande på dagis. 9.30 och man vet aldrig hur dessa timmar kommer att se ut men för det mesta är det allt annat än 'kvalitetstid' och slutar med att jag får 5-6 Tim sömn som är för lite och jag har blivit så trött av detta att jag inte kan sätta klockan och gå upp då jag behöver sova så mkt som jag kan och vara igång på jobbet framåt 10

• Svar på tråden hjälp kommer inte upp på morgonen
  • Ellie

Hur gammalt är barnet? Vad händer om ni börjar tidigare än 20.30? Sover barnet på dagen? Hur länge? Hur ofta tar det 10 min? Hur ofta tar det 2-3 timmar? De dagar det går fort, har ni gjort något annorlunda då? Ligger barnet i egen säng, eller i din säng? Hur gör ni vid läggning?

• ronaldino
    Ellie skrev 2014-05-19 21:46:25 följande:

Hur gammalt är barnet? Vad händer om ni börjar tidigare än 20.30? Sover barnet på dagen? Hur länge? Hur ofta tar det 10 min? Hur ofta tar det 2-3 timmar? De dagar det går fort, har ni gjort något annorlunda då? Ligger barnet i egen säng, eller i din säng? Hur gör ni vid läggning?

2år och 8mån. Han ligger i sin egen säng i rummet bredvid

Har för länge sedan försökt kl 18.30 och 19 och då ville han inte sova eller vaknade 5.30 och jag har svårt med att gå upp före 7. Det är allt mellan 10min och 3 Tim. Kanske 1 /4 av gångerna det tar 10 min men oftast 30-60min.

Sedan är klockan 22.30 och jag somnar 2 Tim efter kl 1 ungefär och då orkar jag inte upp 7 dag efter dag
  • ronaldino

Det som är jobbigt är att jag hela dagarna då och då tänker på hur kvällen och natten kommer att bli och jag har nästan ingen aning och kan inte påverka vad som händer

Skulle vilja veta att han nattar vid 19-20 och jag ca 22-23 och vi går upp 7. Sedan kan det såklart bli undantag att han vaknar på natten men då somnar vi båda lätt om så det är inte så stort problem. Men som det är nu vet jag aldrig hur kvällen kommer att se ut och jag vet inte om jag kommer att få min sömn jag behöver och oftast får jag 4.5-6.5 Tim sömn. Det vet jag och det är stressande.

• Ellie
    ronaldino skrev 2014-05-19 22:22:00 följande:
    2år och 8mån. Han ligger i sin egen säng i rummet bredvid
    Har för länge sedan försökt kl 18.30 och 19 och då ville han inte sova eller vaknade 5.30 och jag har svårt med att gå upp före 7. Det är allt mellan 10min och 3 Tim. Kanske 1 /4 av gångerna det tar 10 min men oftast 30-60min.
    Sedan är klockan 22.30 och jag somnar 2 Tim efter kl 1 ungefär och då orkar jag inte upp 7 dag efter dag
    Då är barnet lite äldre än mitt och jag kanske inte har jättebra råd att ge.
    Kan det hjälpa att ställa sängen i ditt rum och att du några gånger i veckan lägger dig samtidigt som honom? Om ni bägge två somnar 22.30 så är det ju knappast för tidigt för dig. Se bara till att du inte har något som "måste göras" dessa kvällar.
    30-60 min är egentligen inte jättelänge för att somna, men det är klart att det blir så om du behöver 2 timmar egen tid efter kl 22.30.

Om han lägger sig 19, somnar 20 och vaknar 5:30 så kan ju du sova mellan 22 och 5.30, vilket ändå blir 7,5 timmar. Mer än att sova mellan 1-7. Trots att 5.30 känns som väldigt tidigt, så handlar det ju om totala antalet timmar man sover, och resten är en mental inställning att "det är för tidigt att gå upp".

Om det tar 2-3 timmar för honom att somna gäller det kanske att tänka "jag får i alla fall sova imorgon natt" och redan då planera att du somnar samtidigt som honom. Gör färdigt alla saker innan ni lägger er.

• Ellie
    ronaldino skrev 2014-05-19 22:28:16 följande:
    Det som är jobbigt är att jag hela dagarna då och då tänker på hur kvällen och natten kommer att bli och jag har nästan ingen aning och kan inte påverka vad som händer

Skulle vilja veta att han nattar vid 19-20 och jag ca 22-23 och vi går upp 7. Sedan kan det såklart bli undantag att han vaknar på natten men då somnar vi båda lätt om så det är inte så stort problem. Men som det är nu vet jag aldrig hur kvällen kommer att se ut och jag vet inte om jag kommer att få min sömn jag behöver och oftast får jag 4.5-6.5 Tim sömn. Det vet jag och det är stressande.
    Ok, men kanske det går då att du tänker som jag skrev ovan, att du får sova natten efter han tagit tid på sig att somna, så att ni lägger er samtidigt då?
  • Lilla fjunet

Jag hade tagit bort dag sömnen så fort som möjligt, kanske börja med det om du ska ha semester snart. 
    Det kommer bli några gnälliga och trötta eftermiddagar i början, men då gäller det att hålla ut.
    Hitta på nått roligt, som att baka eller vara ute nu när et är så fint väder så gå det säkert att hålla honom vaken till 18-19 och sen kommer han vara så trött att han sover hela natten

• ronaldino

Ja ta bort lunch sömnen och sen gå upp 5.30 så hade det funkat bra. Jag vill och ska nog testa detta. Dock lite svårt och nervöst nästan då jag aldrig med vilje gått upp före 7 sen jag blev vuxen om det inte var någon resa el annat undantag.

Svar på tråden hjälp kommer inte upp på morgonen