• zasata

Radon, Astma och barn?

Min son är född sep 09. så han blir fem i år.

Sen jag och barnens pappa flytta i så här har sonen mer eller mindre alltid hostat hos mig. 

Första natten e ofta ok, andra hostar han alltid och ibland hon.. 
    Idag fick jag hem papper om att de är för höga halter av Radon i mitt hem. Och jag har inte alls bra koll på detta.
    Så nu ikväll när vi inhalerat igen slog mig tanken.
    Kan Radon påverka hans astma? Någon som har koll på sånt här?

• Svar på tråden Radon, Astma och barn?
  • zasata

Ska ringa hyresvärden idag och prata med dom exakt vad halterna är fick bara papper att de är över 200.. Lungcancer vill vi inte ha, men verkar vara mest för rökare? Vet du hur fe påverkar astman?

• isabellab
    zasata skrev 2014-05-20 07:56:36 följande:
    Ska ringa hyresvärden idag och prata med dom exakt vad halterna är fick bara papper att de är över 200.. Lungcancer vill vi inte ha, men verkar vara mest för rökare? Vet du hur fe påverkar astman?

Radon är farligt för alla, men rökare är ju redan nedsatta pga skadade lungor.

Radon påverkar även astma. Det du kan göra nu är att se till att vädra mycket så att luften inte står still inne.

När man mäter radon så är det ett medelvärde som uppges och är det då över 200 så är det för högt, det som är intressant att få veta är också att sätta mätare i de olika rummen, eftersom det är ett medelvärde så kan det vara så att ett rum har jättelågt värde, medan ett annat rum väldigt högt.
Svar på tråden Radon, Astma och barn?