• Anonym (Ledsen)

Livskris

Jag ska separera, har själv valt att lämna den man som jag levt med i tretton år.

Trots att jag valt det - jag är så olycklig tillsammans med honom, bland annat dricker han för mycket- är livet en hel känslostorm just nu.

Jag insåg precis att jag snart är närmare 40 än 30, aldrig kommer få det tredje barnet jag längtat så efter. Och jag kommer aldrig få gifta mig, i varje fall inte ett sådant bröllop som jag drömt om. Istället kommer jag vara halv, utan mina barn varannan vecka och dessutom kommer jag aldrig mer ha en kärnfamilj.

Någon som varit i en liknande situation?

/C

• Svar på tråden Livskris
  • Anonym (Är där)

Hej Livskris.
    Jag är där, valde att lämna för ca två månader sedan. Jag är 40 år har ett barn, och trots att jag valde att lämna så har jag aldrig känt mig så ensam. Jag tror inte man tar bort 20 år tillsammans så lätt man har ju trots allt en massa fina minnen ihop  Jag har inte mitt barn varannan vecka utan han är hos sin mamma vilket känns tungt men han måste få bearbeta denna process också ( han är 16 år ).
    Stundtals så undrar men vad man har gjort men stundtals har jag en total "frihetskänsla". Det som gör ont är ju att man sårat och splittrat kärnfamiljen.
    Jag tror inte man har en 40-årskris som man får höra utan att man kommer tillslut underfund med vad man inte vill ha i livet, vad jag vill ha i livet det vet jag inte men det får framtiden utvisa.
    Men det är skönt att skriva av sig, för ibland känns det väldigt jobbigt och ensamt, men tror att man måste vänja sig att hantera ensamheten för att kunna gå vidare.
    Den känslostorm du känner är nog precis samma känsla som jag känner, ibland saknar man det invanda livet med vänner och det livet man känner igen.
    Men jag tror och hoppas att vi kommer starkare ur det här, men resan dit är lång.
    Och de som säger att man valde det här själv vet nog inte hur tungt det är att vara bödeln som gör slut på ett förhållande.
    Det gör ont att separera.

• Anonym (Det blir bättre)

Hej!

Ja, det är tungt och svårt att gå skilda vägar efter många år tillsammans. Det är naturligt att man känner sig halv och skör, även om man var den som ville skiljas. Det tar tid att hamna på banan igen. Låt det få ta tid. Sörj det som var bra, sörj förlorade drömmar. Sorgen har ingen tidsplan, den har sin egen väg. Ta hjälp av vänner och familj när det blir svårt.

Men jag vill ge dig hopp. Man kommer ur svackan så småningom. Även om livet inte blev som man tänkt så blir det bra ändå! Fast på ett annat sätt. :)

Man hittar lycka och glädje igen. Och kärleken kommer när man minst anar det. När man är redo.

• Anonym (Ledsen)

Tack snälla ni för att ni tog er tid för mig! Här har tiden gått och det har lugnat sig för mig. Blir fortfarande lätt ledsen, men känner i hjärtat och magen att det är rätt beslut trots allt. Jag dömer mig själv hårt för att jag förstör familjen. Samtidigt längtar jag tills mitt nya liv börjar.

Svar på tråden Livskris