• Filippaa

Får man verkligen inte göra om nationella på komvux

Hej, undrar om någon har erfarenhet av nationella prov på komvux, har ni fått någon möjlighet att få göra om den? Jag missade den på grund av dödsfall i familjen till en nära vän. Jag fick bra omdömen på mina inlämningar och nu känns det som att allt jag har gjort varit i onödan.  :(

• Svar på tråden Får man verkligen inte göra om nationella på komvux
  • Amanda84

Det är inte ens säkert att du hade fått göra provet vid senare tillfälle om du hade gått gymnasiet. Men betyget står och faller inte med att du inte gjorde det nationella provet. Om du riskerar att inte

bli godkänd för att du har missat ett prov så skall du ha möjlighet att vid ett senare tillfälle göra ett liknande prov, även om det nu kanske inte är just det nationella provet.

• lillplutt
    Filippaa skrev 2014-05-20 01:14:54 följande:
    Hej, undrar om någon har erfarenhet av nationella prov på komvux, har ni fått någon möjlighet att få göra om den? Jag missade den på grund av dödsfall i familjen till en nära vän. Jag fick bra omdömen på mina inlämningar och nu känns det som att allt jag har gjort varit i onödan.  :(
    Det påverkar ditt betyg på så sätt att läraren inte kan se vad du kan i just det momentet. Fråga läraren om du får göra om? Om kursen slutar snart kan du nog inte göra så mycket. Men du kanske hellre tog tillvara på livet än att få eventuellt högre betyg (vilket inte är säkert). Är du inte nöjd med betyget kan du som sagt göra prövning som kostar 500 kr......
  • såärdet

det står i instruktionerna från skolverket att rektor kan ta beslut om nytt provtillfälle vad gäller N.P för elever som missat, men det är upp till varje skola vad jag förstår. Där jag jobbar har vi alltid ett uppsamlingsheat för elever som missat

• Filippaa

Tack för att ni har gett er tid och svarat. Fick idag positivt svar om att jag får göra om provet.

• lillplutt
    Filippaa skrev 2014-05-22 01:39:07 följande:
    Tack för att ni har gett er tid och svarat. Fick idag positivt svar om att jag får göra om provet.
    Vad skönt. Lycka till!
Svar på tråden Får man verkligen inte göra om nationella på komvux