• Anonym (Lo)

Fan min hund käka nyss upp en gås unge!!

Var ute å gick med min hund när han plötsligt fick tag på en typ kanadagås unge, allt gick så sjukt fort å jag han inte stoppa henne. Vadfan gör jag nu? Gud kan inte sluta tänka på det, är detta verkligen normalt? Gud vill bara gråta

• Svar på tråden Fan min hund käka nyss upp en gås unge!!
  • skräcködlan

Det här gjorde min dag! Fan vad random. Det är säkert inte farligt, men ring en veterinär. De vet bäst. Kram.

Ursäkta att jag skrattar lite (a)

• viktorjohan

De flesta hundar har jaktinstinkt och kan därför göra som din hund. Så ja, det är normalt för en hund. Det är däremot inte ok att du inte har kontroll på hunden. Men skadan är ju redan skedd, så lär av den till en annan gång. För övrigt anser jag att kanadagäss mest ställer till skada. Den är inte heller en naturligt förekommande fågel i vårt land från början. Din hund har faktiskt gjort lite nytta i bedrövelsen. Vilken ras har du?

• sextiotalist

Min systers hund har ätit sorkar, även när hon är kopplad (de har alltid haft henne kopplad eftersom hennes jaktinstinker är superstarka). De kunde gå längs en vägkant och innan de vet ordet av så hade hon dykt ner i diket och svalt en sork

Om den lilla gässlingen är så dum att hon knatade framför nosen på en jakthund, så får gässlingen skylla sig själv
    Ingen fara, hundar är ett rovdjur och en del har en väldigt stark jaktinstinkt

• Birgitta02

Min rottis åt både levande skadade fåglar hon fick tag på, och ruttnande duv-kadaver. Vidrigt och ganska äckligt. Inget du kan göra något åt. Många hundar gör så.

• Anonym (Lo)

Det är en Labrador, hon brukar få springa lös nere vid sjön (är som en udde där)

• Anonym (Lo)

Hur går det med alla ben? Kan de smälta ner dom?

• sextiotalist
    Anonym (Lo) skrev 2014-05-20 13:30:48 följande:
    Det är en Labrador, hon brukar få springa lös nere vid sjön (är som en udde där)
    Så här års får man inte ha hundar lösspringande, än mindre vid sjöar. Hundarna kan störa de häckande fåglarna. Så koppla din hund så här års
    Labradorer är ju aporterande fågelundar, så det ligger i deras natur att fånga fåglar
  • Anonym (koppla hunden)
    Som nån skriver ovan - en hund som käkar fågelungar skall kopplas! Det är absolut förbjudet att ha en hund okopplad nu under häckningstider om man inte har koll på den!!!

KOPPLA!
  • spirituality

Jag hade en hund (som tyvärr inte lever längre), en omplaceringshund som hade fångat och dödat en harunge i skogen med sin förra ägare en gång. Han hade starka jaktinstikter också, en ganska liten hund så det blev mest smådjur som harar och ekorrar han ville jaga efter.
    I alla fall, min poäng är att gjort är gjort. Hundar är jaktdjur i grunden, och har man dem lösa i naturen kan det hända såna här saker. Men som sagt, håll hunden kopplad så här års, när det är mycket djurungar i skogen.

• viktorjohan
    Ta det lugnt TS. En kanadagås mindre är ingen katastrof. Din hund är normal och tar ingen skada av detta, såvida du inte blir hysterisk nästa gång ni ser en gås. Labradorer är framavlade för att apportera fåglar i vattnet. Den gjorde bara vad generna sa den skulle göra. Man ska akta sig för att överföra mänskliga egenskaper och känslor på hunden. En fågel är ett byte för din hund. Ingen gullig liten fjunig varelse. Punkt slut.
    Det går förstås att lära den vänta på kommando innan den får "hämta" en fågel. Men det fordrar mycket träning.
  • Anonym (Ring)

Ring veterinären. Man ska inte ge hundar ben av fågel eller fisk då de är porösa och flisor kan lossna och sätta sig fel eller skada magen. Så rådfråga en veterinär är mitt tips! :)

• Mioni
    sextiotalist skrev 2014-05-20 13:32:17 följande:
    Så här års får man inte ha hundar lösspringande, än mindre vid sjöar. Hundarna kan störa de häckande fåglarna. Så koppla din hund så här års
    Labradorer är ju aporterande fågelundar, så det ligger i deras natur att fånga fåglar
  • Limaliie

Huh, påminner mig om förr året när min hund tog en harunge

Min hund är alltid kopplad och var även då, vi gick i lite högre gräs och plötsligt hör jag hur något piper till och ut ur gräset kommer min hund med en harunge i munnen. Fy sjutton, och det tog TID att få ut den ur han, han var så stolt och gick runt där med haren.
    Hade omöjligt kunnat förhindra det, den låg gömd där nånstans i gräset och det går fort....

Men vi begravde den lille harungen sen.

• viktorjohan
    Anonym (Ring) skrev 2014-05-20 15:32:03 följande:
    Ring veterinären. Man ska inte ge hundar ben av fågel eller fisk då de är porösa och flisor kan lossna och sätta sig fel eller skada magen. Så rådfråga en veterinär är mitt tips! :)
    Jag undrar hur sant det där är egentligen. Tänk på rävar och vargar som säkert tuggar i sig fågel då och då. De och hundar har ju en snarlik anatomi. Man ska ju inte heller ge hundar fläskben av samma skäl.  Min egen hund har också tjuvat både grillad kyckling och revbensspjäll nån gång. En gång åt mina hundar upp en hel gryta grisfötter som grannen ställt ut för att kallna. Inga problem alls med hundarna. Att jag blev utan mat och fick köpa nya grisfötter till grannen är en annan sak.
  • Heisan

Att en hund äter en rå fågel är ingen fara, det är när benen är tillagade som de gärna flisar sig o kan skada. Det som kan hända är att hunden blir lite hård i magen om den åt upp hela fågeln, jag kan ha missuppfattat men jag trodde att den "bara" dödade den.
    Jag har en tax med stora jaktinstinkter-den går inte att ha lös alls, även i koppel så har hon fått tag på fågel när de legat i högt gräs. 

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Morcheeba

Min hund äter fåglar/ekorrar/chipmunks hela tiden. Han har aldrig mått så bra som när vi drog ner på kött/torrfoder och började ge honom vilt istället. Vi bor utomlands så vi skjuter det på tomten, fryser ner det och så får han äta det fryst, som en kött-glass. :P Lite äckligt kanske men han älskar det. 

• Kryddmix

Min hund käkade upp sin egna nyfödda valp. Jag var i sån chock att jag tuppade nästan av. Trodde hunden slickade rent valpen först men sedan... Urrggghhh. Det var nog det värsta jag har sett. Tog hunden till veterinären för jag tänkte att hon kanske har några mentala problem och måste avlivas. Men sedan förklarade veterinären att det är tydligen något som kan hända ibland. Hennes ord "its in their nature"

• Anonym (koppla hunden)
    Anonym (Ring) skrev 2014-05-20 15:32:03 följande:
    Gäller bara tillagade, kokta, ben.
Svar på tråden Fan min hund käka nyss upp en gås unge!!