• m3lin

    förebyggande sjukpenning

    Hejsan! jag har frågor om förebyggande sjukpenning. det är såhär att jag har fått åka på ett behandligenshem pågrund av mitt missbruks och mitt dåliga månde. har varit här sedan 23-12-2013 och ska vara här till den 23-6-2014 jag har skickat i väg ett läkarutlåtande och ansökan och försäkran till er för ungfära en vecka sen.. så min fråga är är det ett problem att jag skickade det så sent. jag visste nämligen inte att jag hade rätt att skicka det. för min SGI  har varit skyddat. mvh    

  • Svar på tråden förebyggande sjukpenning
  • Försäkringskassan

    Hej! 


    Ett beslut om förebyggande sjukpenning kan fattas för en period där Försäkringskassan kan se att förutsättningar för rätt till förebyggande sjukpenning bedöms vara uppfyllda. 


    Du kan få sjukpenning i förebyggande syfte om du genomgår medicinsk behandling eller medi­cinsk rehabilitering för att förebygga sjukdom eller förkorta sjukdomstiden. Du får förebyggan­de sjukpenning för den tid som du är förhindrad att arbeta på grund av behandlingen. Reglerna om karensdagar gäller inte förebyggande sjukpenning. Det innebär att förebyggande sjukpenning kan betalas ut från och med den första behandlingsdagen. Behandlingen eller rehabili­teringen ska vara ordinerad av läkare och ingå i en plan som är godkänd av Försäkringskassan. För att du ska ha rätt till sjukpenning i förebyggande syfte krävs att en läkare har konstaterat en höjd sjukdoms­risk, att sjukdomen som du riskerar att få är sådan att den förväntas sätta ned din arbetsförmåga och att en läkare har ordinerat behandlingen. Medicinsk behandling eller medicinsk rehabili­tering kan vara vanlig sjukvård, sjukgymnastik, syn- och hörselrehabilitering, arbetsterapi, utprovning av handikapphjälpmedel samt rådgivning och stödåtgärder. 


    Här på familjeliv.se kan vi svara på generella frågor som gäller sjukförsäkringen. Har man frågor som gäller ett enskilt ärende är man välkommen att ta kontakt med Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524. Vi har öppet måndag-fredag 8-21, lördag 8-15 och söndag 15-21. 


    Hälsningar
    Dora, handläggare

Svar på tråden förebyggande sjukpenning