• Anonym (Inte snål)

Vill flytta till nytt - ska jag betala lika mycket?

Hej!

Jag är sambo med en man som har två barn sedan innan. Dom är 4 och 7. Jag har inga barn än men kanske får vi ett gemensamt barn i framtiden. Vem vet... Hur som helt, han pratar om att vi kanske ska flytta till något större. Han har inte direkt sagt att han vill att hans barn ska ha varsitt rum, men jag antar det. Frågan är - ska vi betala 50/50 på hyran fast att han utnyttjar lägenheten mest pga att hans barn har varsitt rum? Jag är inte snål, men blivit blåst i min förra relation pga att jag delar med mig av allt jag har så jag är lite mer försiktig av mig. Känns ju taskigt och dumt att räkna ut hur många kvm han ska betala kontra mig. Eller? Jag är jätte förvirrad! Vad är rätt och fel i detta läge?? Vi tittar för övrigt en bostadsrätt.

• Svar på tråden Vill flytta till nytt - ska jag betala lika mycket?
  • Påven Johanna

Ska ni ha gemensam ekonomi? Tjänar någon av er mer än den andre? 

Vid separat ekonomi så tycker jag att det verkar högst rimligt att han betalar för en större del av boendekostnaden.

• Anonym (Inte snål)
    Påven Johanna skrev 2014-05-20 14:28:48 följande:
    Ska ni ha gemensam ekonomi? Tjänar någon av er mer än den andre? 

Vid separat ekonomi så tycker jag att det verkar högst rimligt att han betalar för en större del av boendekostnaden.
    Ja, han tjänar mer än mig. 5000-8000 kr. Och vi har väl tänkt ha delad ekonomi. Och då tänker jag: så klart han vill! Jag är ensam och han är sig själv + två ungar som är killar och som äter som grisar. Jag vill inte hamna därä igen att känna mig utnyttjad! Därför tycker jag detta är påfrestande!
  • Myling

I alla hus brukar det finnas lägenheter av olika storlek. Du skulle vara nöjd med en 3:a och han vill ha en 5:a? Då delar ni på vad 3:an skulle ha kostat och han pröjsar mellanskillnaden.

Min kille betalar halva vår lägenhet trots att mitt barn tar upp ett helt rum på egen hand. Men å andra sidan tar han upp ett helt förråd och nästan hela gästrummet bara med sina saker. Så där tycker jag det jämnar ut sig. Flört

• Påven Johanna
    Anonym (Inte snål) skrev 2014-05-20 14:34:57 följande:
    Ja, han tjänar mer än mig. 5000-8000 kr. Och vi har väl tänkt ha delad ekonomi. Och då tänker jag: så klart han vill! Jag är ensam och han är sig själv + två ungar som är killar och som äter som grisar. Jag vill inte hamna därä igen att känna mig utnyttjad! Därför tycker jag detta är påfrestande!
    Delad ekonomi? Som i separat eller gemensam?

Du verkar redan arg över saken så jag rekommenderar separata ekonomier eller varför inte särboskap? Att bo särbo tror jag skulle gynna många par i er situation där irritationen över ätande grisar och annat redan tidigt vuxit sig stor. 
  • Utan Barn
    Påven Johanna skrev 2014-05-20 14:39:57 följande:
    Delad ekonomi? Som i separat eller gemensam?

Du verkar redan arg över saken så jag rekommenderar separata ekonomier eller varför inte särboskap? Att bo särbo tror jag skulle gynna många par i er situation där irritationen över ätande grisar och annat redan tidigt vuxit sig stor. 

Äh, fjantigt, läs inte in massa saker som kanske inte alls finns där ... »Äter som grisar« kan jag säga om sådana jag pratar skämtsamt kärleksfullt om.

Vad gäller hyran/avgiften så beror det väl på många saker. Personligen hade jag velat vara hälftenägare i en bostadsrätt och då också betalat hälften av de kostnaderna. Sen kan man ju fördela annat.

Min sambo och jag har separata ekonomier med var sina bilar, intresse-kostnader etc. Men vi delar boendet och det som hör detta till. Däremot så handlar han och står för marktjänsten de vv hans ungdomar är hos oss. Jag de andra veckorna. Han betalar med andra ord mat för 4 personer, jag 2.

• SupersurasunkSara

Det finns flera sätt att dela upp ekonomin på.

Man kan tex sköta sina egna för sig och dela utefter vad man tjänar i % på de gemensamma kostnaderna.

Eller så delar man rakt av på de gemensamma kostnaderna och betalar sitt eget själv.

Man kan sätta in alla pengar på samma konto och betala allt, oavsett vems räkning det är, inkl sparande och mat, sedan delar man på resten.

Ni kan dela på kostnaden vad en 2:a skulle kosta, eller en 3:a beroende på vad ni skulel ha haft om han inte hade barn ochh an får stå för resten. Ni kan också dela matkostnaden på 4 och du betalar din fjärdedel, han resterande.

Sen finns det säkert ett otal andra lösningar.

• Modernmom

Jag tror att antingen lever man som en familj tillsammans, eller så gör man inte det. Enligt dina tankegångar skulle jag betalat bra mycket mer för vårt hus då jag har tre barn och han bara ett. Aldrig i livet. Vi bor tillsammans som en familj, här finns inte dina och mina ungar utan våra barn. Vi kommer aldrig skaffa gemensamma barn, vi lägger all kärlek och tid på de vi har. Att hålla på att dela upp kronor och ören är omoget och man kanske ska ta sig en funderare på om man verkligen vill detta.

• sextiotalist
    Modernmom skrev 2014-05-20 15:12:51 följande:
    Jag tror att antingen lever man som en familj tillsammans, eller så gör man inte det. Enligt dina tankegångar skulle jag betalat bra mycket mer för vårt hus då jag har tre barn och han bara ett. Aldrig i livet. Vi bor tillsammans som en familj, här finns inte dina och mina ungar utan våra barn. Vi kommer aldrig skaffa gemensamma barn, vi lägger all kärlek och tid på de vi har. Att hålla på att dela upp kronor och ören är omoget och man kanske ska ta sig en funderare på om man verkligen vill detta.

Och där kom det som man väntat på. Väldigt OT, men ändå. Det finns inte ett sätt att leva ihop som familj, jag vet flera, gifta sedan många år tillbaka, gemensamma barn och ändå har separata ekonomier.
    Sambon och jag har det och vi känner oss som ett par också
    Du får gärna leva på det sätt du vill, men det innebär inte att det är det enda sättet
  • Anonym (Inte snål)

Jag har tidigare varit för blåögd och försöker bara vara på min vakt och inte lika naiv den här gången för att inte bli utnyttjad och blåst. Jag är inte arg eller något emot hans barn. Det handlar om rättvisa! Och ingenting annat. Jag är inte den som säger "jag köpte mjölken så du får köpa brödet". Men visst är det annorlunda att köpa mat till en person och till fyra. Hans barn äter också "som grisar" (mer ett uttryck!) och det är inte sjyst att jag ska så för halva maten om jag äter en "barnportion" och hans ungar som 3 vuxna + hans pappa. Detsamma gäller lägenheten. Vi har en 3:a idag och hans barn delar på ett rum. Ändå betalar vi halva hyran var. Det får vara så... men om vi ska flytta till en 4:a eller en 5:a så BLIR det skillnad. Då kan jag inte betala 50%... tycker det känns orättvist! Jag var inne på att alla pengarna ska in på samma konto och sen betala det man ska och sen det som är kvar är våra pengar. Delad ekonomi - men det kommer nog inte att "löna sig" för mig. Han har utgifter som rör ungarna och gällande mat och hyra är det också mer. Vad ska jag stå för då?

• SupersurasunkSara
    Modernmom skrev 2014-05-20 15:12:51 följande:
    Nja, det behöver inte alls vara omoget. Det finns de som slösar en jäkla massa, vem vill dela ekonomi med en sån? Eller någon som har vägrar jobba mer än 50% och dörmed inte kan bidra lika mycket till kostnaderna medan den andra har kämpat och jobbat hårt för det den har, då kanske man inte heller vill dela.

Svar på tråden Vill flytta till nytt - ska jag betala lika mycket?