• Shibby

Hur gör man förlimmade tapeter?

Jag har köpt en förlimmad tapet från märket Intrade, lavendel dream för att vara exakt. 
    Tapetserat har jag gjort tidigare, men aldrig med förlimmade tapeter, hur gör man?

Vad behöver man?
    Ska man blöta HELA tapeten eller bara baksidan? 
    Behöver våderna svälla? 

Kanske dumma frågor, men vill ju att det ska bli bra! Skrattande

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Hur gör man förlimmade tapeter?
  • RosaGrisen

Tapetklister och en roller behöver du. Gör 2-3 åt gången annars kan de torka ihop. Limma på baksida och var noga med mycket lim i kanterna. Vik in sidorna och häng på en stol. Det står på tapeten hur länge den ska vila innan det klistras upp på väggen. En tapetborste eller skrapa är bra för att få bort all luft under

• RosaGrisen

Hoppas du förstår min beskrivning? Vi tapetserade nyligen och tog våra kära vän Google till hjälp och vi lyckades bra ;) lycka till!

• Sale

Var inte de moderna för ett par år sen och så skulle man ha en balja som man blötte hela tapeten igenom? Eller är det inte det som är förlimmad?

Enkelt hade det varit om det varit som ett klistermärke! :D

• Tutilure
    RosaGrisen skrev 2014-05-20 19:55:10 följande:
    Tapetklister och en roller behöver du. Gör 2-3 åt gången annars kan de torka ihop. Limma på baksida och var noga med mycket lim i kanterna. Vik in sidorna och häng på en stol. Det står på tapeten hur länge den ska vila innan det klistras upp på väggen. En tapetborste eller skrapa är bra för att få bort all luft under

Fast... så gör man när man tapetserar med traditionella tapeter. TS frågar efter hur man gör med förlimmade. Glad
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • RosaGrisen
    Tutilure skrev 2014-05-21 19:11:26 följande:
    Fast... så gör man när man tapetserar med traditionella tapeter. TS frågar efter hur man gör med förlimmade.

Jaha jag trodde det var det som var förlimmade. Känner bara till två sorts tapeter och den andra jag känner till är den där man limmar direkt på väggen
  • Shibby
    RosaGrisen skrev 2014-05-20 19:56:20 följande:
    Hoppas du förstår min beskrivning? Vi tapetserade nyligen och tog våra kära vän Google till hjälp och vi lyckades bra ;) lycka till!
    Jodå jag förstod, men som någon skrev nedan så tror jag det är för ”vanliga” tapeter … har gjort det tidigare så det känner jag till! Skrattande
    Tack ändå
    BuoBä skrev 2014-05-20 20:03:51 följande:
    Ibland står det på baksidan av etiketten hur man gör. Annars har du en beskrivning här: www.dinbyggare.se/artiklar/satt_upp_forklistr...
    Tack för den bra länken, ska nog skriva ut det där Cool
    Sale skrev 2014-05-21 19:03:20 följande:
    Var inte de moderna för ett par år sen och så skulle man ha en balja som man blötte hela tapeten igenom? Eller är det inte det som är förlimmad?

Enkelt hade det varit om det varit som ett klistermärke! :D

Jo, precis eller hur det var för ett par år sedan vet jag inte, så gammal är jag inte att jag tapetserade som tonåring direkt Tungan ute
    Men som jag förstår det ska man ha någon form av vattentråg, men då blir hela tapeten blöt? Ska den bli det? Förvånad

Svar på tråden Hur gör man förlimmade tapeter?