Anonym (Lgj) skrev 2014-05-21 20:18:44 följande:
Men om ni står varann så nära borde du ju veta om hon verkligen ska skilja sig eller inte? Det låter ju också som hon är ganska passiv på nåt sätt ("hoppas" det ska bli bättre - efter så många år med honom:/?). Hon söker stöd från sina barn (eller om ni bara är sk medberoende) men gör hon nånting aktivt o självständigt, för egen maskin? Stod att pappan går hos psykolog men inget om henne.
Fast vet du vad; om dom verkligen skiljer sig tror jag ändå du kommer att hitta en anledning att behålla kontakten med honom, för han är ju så skör:/ Vill inte vara otrevlig men får känslan att du inte ser skogen för alla träd här.
Jo det borde jag ju veta isf. Men grejen är att hon själv inte vet. Därför vet inte jag heller-
Det lustiga är att hon är en självständig person på många vis. Hon har en umgängeskrets utan pappa och det kan vara riv i henne. Pappa har gått hos psykolog pga depression.
Men jag förstår inte vad du menar, hur ser jag inte skogen för alla träd? Du är inte otrevlig, ingen fara!
Fanny b skrev 2014-05-21 20:28:59 följande:
Du kan inte kontrollera hur mycket din mamma och syskon pratar om din pappa men om du vill kan du försöka på att fokusera på att inte prata så mycket om honom. Jag kan givetvis inte veta om det stämmer i ditt fall men min erfarenhet att personer som helt eller delvis beter sig som din pappa omedvetet skapar en spiral av dålig energi, och enligt mig får för mycket uppmärksamhet i form av att man pratar om deras beteende. Jag ser det såhär: Om en person beter sig illa varför ha denna person i fokus.
När det gäller din pappas snälla kan du göra så att du umgås bara med honom när han visar denna sida. Så fort han blir otrevlig lämna situationen. Om du tror att det att det hjälper kan du säga varför du gör det, annars kan du låta bli. Det viktiga är tycker jag att man skapar ett sätt att hantera sådana här situationer på.
Så enkelt att säga att jag bara ska umgås med honom när han är snäll.. På en hel kväll kan det komma 2 elaka kommentarer men resten är snällt eller tvärtom. Det är så blandat.. :( Men det tåls att tänkas på.
Du har rätt i att det kanske pratas för mycket om honom, men det är ett sätt för oss att "bearbeta" elaka saker han gör. Är nån elak vill man ventilera det med nån.
jenny99 skrev 2014-05-21 23:21:09 följande:
Min pappa var elak mot mamma och ofta otrogen.Mycket egoistisk och frånvarande.Mycket häftigt temperament ich fördomsfull.Men han är min pappa o jag älskar han.Men det betyder verkligen i te att jag gillar hans sämre
sidor.Vi klarar 2 rimmar ihop,alldeles lagom.Sen bryter vi medans vi är sams.han har även funnits för mig bär det är nöd,inte prata utan hämta mig om det behövs,handla eller pengar.Det är sån han är,jag accepterar han.Finns nog ingen människa som kan leva med han men han är min pappa och vi mår bra av begränsad relation.När han blir äldre kommer jag givetvis finnas där och se till att han trivs.Ville bara skriva detta för alla relationer ser då olika ut och är olika.Jag accepterar min pappa fast han är som han är men hellre det än att en dag ångra sig.Det måste svida för tid finns inte riktigt alltid.
Skönt att ni hittat ert sätt. Tror tyvärr aldrig att jag skulle kunna acceptera min pappa. Jag älskar nog tyvärr honom, tror jag. För att han är min pappa. Men jag tycker inte speciellt mycket om honom.