• Cassandra Ellevi

Laktosintollerant?

Hejs Svejs!
    Tänkte bara kolla om det är någon som vet...har haft konstant illamående/ont i magen i perioder sen augusti förra året, numera hela tiden. Vart hos läkare men bara fått olik tabletter mot tarminfektioner, maginfektioner osv...Frågade om de inte var laktosintolerans, men enligt läkaren var jag "svensk & för gammal" för det.
    Kan det stämma?

• Svar på tråden Laktosintollerant?
  • strojes

Du kan ju själv prova att utesluta laktos under två veckor. Du måste vara noggrann med att läsa innehållsförteckningar på allt du äter. Det finns mycket som man inte tänker på att det innehåller mjölk. Vassle tex är en produkt som är rik på laktos och kan finnas lite varstans.
    Ju noggrannare du är med att utesluta under dessa två veckor desto större chans har du att verkligen märka skillnad. Om du märker en förbättring under perioden kör laktosfritt ett tag till för att sedan prova dig fram till vilken nivå du kan ligga.

Jag kan tex äta bregott på mackan och köpa en bit mjölkchoklad utan problem men att dricka mjölk eller äta vispgärdde på paj funkar inte.
    Sedan finns receptfri medicin på apoteket som man kan ta vid tillfällen då man inte kan utesluta laktoset och vill slippa symtom (bortbjuden på kalas med supersmarrig gräddtårta tex).

Jag kan säga att jag blev intolerant efter en magsjuka när jag var drygt 30, det är nu över 5 år sedan och jag klarar fortfarande inte laktos.

Lycka till!

Svar på tråden Laktosintollerant?