• Anonym (jag eller dom?)

lär mig ironi!

Nu får ni säga vem som har fel egentligen. 

Jag har lärt mig att ironi är när man säger en sak och menar nåt annat. Ex "Vad ren disken blev!" och så var den inte alls det trots en diskning. Sen finns det ju sarkasm och det tycker jag är ex. "Och det går bra?" till nån som ex. tappar alla tallrikar i golvet.

Jag har en vän som (ja, snart är vi väl inte det längre när hon gör såhär) ofta fäller elaka kommentarer. När jag säger till henne så skyller hon på ironi. Ex. "Har din mamma städat här eller?" en gång när vi hade städat hemma. (Vilket vi såklart gör med jämna mellanrum. Inget konstigt alls.) och när jag reagerade så sa hon åter igen att det var ironi. Hon kan säga "du borde nästan ringa nannyjouren för du låter dina barn kontrollera dig" när jag säger att vi får ses en annan dag då vi planerat att göra en familjeutflykt. Även detta var visst ironi.

Jag får inte ihop det. Får ni det till ironi?

Sen en annan person. En kompis A sa till en annan kompis B igår, när B beklagade sig för att sonen var för vild, uppkäftig och kastade saker runt sig, att "det är bra att sonen tar för sig och blir en stark man" på fullaste allvar. Kompis A var tyst och sa inget tillbaka. När jag tog upp detta med min man påstår han att det var ironi. Men hennes tonfall var allt annat än ironiskt. Det var ju sagt på allvar. jag tyckte bara hennes kommentar var konstig.

Vad säger ni? Har jag fel?

• Svar på tråden lär mig ironi!
  • Erizajo

Lyssna på låten ironic av alanis morisette, ironi är som regn på din bröllopsdag, som gratis skjuts när du redan betalt osv hihi

• cirpen

Ironi är när man säger en sak fast menar det motsatta.

Sarkasm är en nedvärderande form av ironi, dvs kopplas det på negativt laddade känslor i ironin är man sarkastisk. Eller om påståendet är av negativ art.

Om du tex vänder på det dina vänner säger, så skulle påståendet vara ironiskt om det var sant och inte negativt laddat.

Tex "har din mamma städat här eller" dåblir det "din mamma har inte städat här eller"
    Det låter ju inte särskilt snällt. Så för mig är det sarkastiskt(

• kanalltidblibättre
    cirpen skrev 2014-05-20 23:13:52 följande:
    Orkar inte skriva om, men hoppas det klarnade lite?

Okej, men tycker ni att det hon säger är ironiskt/sarkastiskt? Jag tycker mer att det hon säger är elaka saker.

Hur skulle hon mena här då? "du borde nästan ringa nannyjouren för du låter dina barn kontrollera dig" ang. en vanlig helt normal dagsutflykt. (Nej, de är inte stökiga annars, inte mer än nåt annat barn.)

• Anonym (Tolka)
    Anonym (jag eller dom?) skrev 2014-05-21 09:41:23 följande:
    Okej, men tycker ni att det hon säger är ironiskt/sarkastiskt? Jag tycker mer att det hon säger är elaka saker.Hur skulle hon mena här då? "du borde nästan ringa nannyjouren för du låter dina barn kontrollera dig" ang. en vanlig helt normal dagsutflykt. (Nej, de är inte stökiga annars, inte mer än nåt annat barn.)

Skulle tolka det som att hon tycker barnen är väldigt ouppfostrade, att föräldrarna är slapphänta men att hon inte vet hur hon ska säga det - så hon säger det ironiskt med en allvarlig underton.
  • sacredheart

Även ironi kan vara elakt....men nej, rent definitionsmässigt så låter det inte som det som vännerna sagt som ironi 

Om hon hade sagt nåt i stil med " åh vad dina barn är duktiga på att göra så att vi ses" eller Åh vad du hinner ses mycket nu sen du fick barn" då hade det varit ironi...Fortfarande elakt men ironiskt...

Hon menar nog att hon säger saker på skämt...men att hon inte menar det fullt ut..Ofta så "förklär" folk det som de vill ha sagt med skämt eller ironiska på ståenden för att de ska ha en reträttväg om de stöter på patrull, då kan de alltid säga- meh det var ju på skämt eller jag var ironisk....Då blir det DU som är känslig och humorlös och således DU som har problemet trots att det var de som sa sakerna...
    Säg att du helst inte vill att hon använder sin form av " ironi" i samtal med dig utan att hon säger saker som hon faktiskt tycker så att det inte blir några missförstånd...

Gällande personerna Aoch B så försökte nog A vända det jobbiga till nåt bra...och tror inte heller hen var ironisk. Ironisk hade varit mer nåt i stil med "ja visst är det härligt med dessa uppfostrade och trevliga barn"

sacredheart skrev 2014-05-21 10:08:01 följande:
    Även ironi kan vara elakt....men nej, rent definitionsmässigt så låter det inte som det som vännerna sagt som ironi 

Om hon hade sagt nåt i stil med " åh vad dina barn är duktiga på att göra så att vi ses" eller Åh vad du hinner ses mycket nu sen du fick barn" då hade det varit ironi...Fortfarande elakt men ironiskt...

Hon menar nog att hon säger saker på skämt...men att hon inte menar det fullt ut..Ofta så "förklär" folk det som de vill ha sagt med skämt eller ironiska på ståenden för att de ska ha en reträttväg om de stöter på patrull, då kan de alltid säga- meh det var ju på skämt eller jag var ironisk....Då blir det DU som är känslig och humorlös och således DU som har problemet trots att det var de som sa sakerna...
    Säg att du helst inte vill att hon använder sin form av " ironi" i samtal med dig utan att hon säger saker som hon faktiskt tycker så att det inte blir några missförstånd...

Gällande personerna Aoch B så försökte nog A vända det jobbiga till nåt bra...och tror inte heller hen var ironisk. Ironisk hade varit mer nåt i stil med "ja visst är det härligt med dessa uppfostrade och trevliga barn"

Så känner jag också. Då är det HON som inte riktigt har koll på vad ironi är? 

Jag ha sagt till henne att det hon säger inte är ironi, utan skämt, men hon ger mig bara en blick som om jag vore helt dum i huvudet. Även om jag inte uppskattar de där skämten. 

• Gathenhielm

Ironi eller sarkasm är inget ”komma ut ur fängelset”-kort som man kan använda för att säga vad fan som helst.

Reasons... we all have them, at times.
  • cirpen

Hon är sarkastisk/spydig helt enkelt.

Hon vågar inte stå för sina åsikter utan förklär de. Och hänvisar till ironi om du skulle bli stött. Dvs hon vill inte ta på sig eget ansvar att vara den sårande.

Ironi är inte elakt utan som jag skrev "tvärtomspråk". Man säger något som man inte menar alls, och det behöver på inget vis vara otrevligt.
    Vänd tillbaka det hon säger, är det fortfarande ett oschysst uttalande är det inte ironi utan mer sarkasm/spydighet.

Säger hon att det är ironi så kan du alltid vända på meningen och fråga om det är såhär hon egentligen menar?

• Chester Copperpot

Hon är sarkastisk och nedlåtande, och det har egentligen ingenting med ironi att göra. Det handlar om dumpning. Hon dumpar sin skit på dig, så att hon ska kunna känna sig bättre.

Och det är bara att säga till henne: "Jag uppskattar inte den typen av nedlåtande ironi. Vill du dumpa din skit så dumpa den på någon annan, jag vill inte ha din skit. Ironi är tänkt att vara roligt, och det där är inte roligt. Och om du inte fattar skillnaden borde du gå nån kurs. Och ja, nu är jag ironisk...."

Okej. tusen tack allhopa!

Svar på tråden lär mig ironi!