• Anonym (L)

    Sjukskriven halvtid. Jobbar deltid och ta ut fp.

    Hej. Är gravid med andra barnet och nu blivit sjukskriven Jag är sjukskriven till hälften. Annars jobbar 60% och tar ut 30% föräldrapenning (för att skydda min sgi beräknad på 90%). En del säger att jag då ska jobba 45% (hälften av min ordinarie arbetstid som de påstår är 90%) har inte jobbat 90 sen innan mitt första barn. andra säger att jag ska jobba 30% (häften av 60% som jag faktiskt jobbar nu). Har pratat med flertalet på fk och alla säger olika. Behöver veta hur mycket jag ska jobba. Visst behöver jag inte skydda sgi när jag är sjukskriven?

  • Svar på tråden Sjukskriven halvtid. Jobbar deltid och ta ut fp.
  • Försäkringskassan

    Hej I detta forum svarar vi på generella frågor om sjukförsäkringen. Ta kontakt med Kundcenter 0771-524 524 eller ring din handläggare. Grundprincipen för rätt till partiell sjukpenning är att den försäkrade reducerar antalet timmar per dag i förhållande till sin normala arbetstid. Halv sjukpenning kan som regel bara betalas ut om den försäkrade arbetar till exempel högst fyra timmar per dag vid en normal arbetstid på åtta timmar per dag. Hälsningar Felix, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven halvtid. Jobbar deltid och ta ut fp.