• Kokos Kajsa

Mjölkfri eller laktosfri kost vid amning?

Har här på FL blivit tipsad om att jag ska utesluta mjölk då min lilla Mia verkar ha ont i magen på kvällarna.

När barn har ont i magen är det då laktosen ellert mjölkproteinet som är boven? Jag är själv laktosintolerant så någon laktos äter jag ändå inte...

• Svar på tråden Mjölkfri eller laktosfri kost vid amning?
  • witchcraft80

hej!

mina båda döttrar har/är överkänsliga mot komjölkprotein så jag har fått utesluta mjölk... ammar och ger tillägg så då får minstingen nutramigen istället för semper eller nan...

• witchcraft80

glömde... det är komjölksproteinet som är boven... barnläkaren sa till mig att laktosen kommer senare isådanna fall

• annika5064

Det är nog bäst att konsultera barnläkare innan du börjar "experimentera" själv; det kan ju vara något annat du själv äter som går ut i mjölken...
    Annika

• Toadette

Jag fick utesluta både och, men enligt läkarna vi pratade med så är det oftast mjölkproteinet som är boven.

• mammatilldig

det kan vara både och eller det ena i vårt fall så åt vi en helt mjölkfrikost de första två-tre månaderna och efter det en laktosfri kost. sonen är tre år och klarar nu av lite låglaktosprodukter

men var det så att du drack cola som du tänkte prova att sluta med? minns jag rätt

• mammatilldig

om det är proteinet så måste du prova i två veckor för så länge kan det finnas kvar i kroppen.....allt annat reagerar barnet på inom ett dygn oftast

• Kokos Kajsa

Jag gör nog ett försök att ta bort mjölkproteinet då också. Skadar ju inte att testa ändå. Det är ju inte så stor skillnad för mig som ändå är laktosintolerant.

mammatilldig: Jupp - slutar med cocacola och te också. Det är ju inte så omöjligt att leva utan.

• mammatilldig

om det blir bättre så kan du ju prova lite smått med mjölkprodukter igen.
    lycka till (både du och bebben)

• Chaia

Det är ingen idé att utesluta laktos när man ammar eftersom bröstmjölken innehåller massor av laktos. Ett barn som är laktosintolerant (mycket ovanligt bland spädbarn) kan inte ammas överhuvudtaget!

Mjölkprotein är däremot många bebisar överkänsliga mot.

• mammatilldig

chaia- det stämmer inte. barnet kan klara av mammans laktos men inte kons. så var/är det för oss och för flera vi känner. de listade bm ut redan på bb. så , så värst ovanligt är det inte heller.

• Chaia

mammatilldig

Så laktosmolekylen är olika i bröstmjölk respektive komjölk? Låter mycket konstigt och inte alls som vi har fått lära oss av vår allergiläkare. Ska kolla upp det vidare...

• mammatilldig

Chaia- låter inte så konstigt i mina öron att sonen skulle klara av laktosen som är skapt för just honom men inte den som är skapt för kalvarna. Så är det iallafall

• Chaia

mammatilldig

Om nu själva laktosmolekylen ser annorlunda ut så är det ju inte så konstigt, men jag har fått lära mig att laktos är laktos helt enkelt.. ska söka vidare information i ämnet..

Komjölksproteinerna skiljer sig från bröstmjölkproteinerna och därför är det ju inte ett dugg konstigt att många barn inte tål komjölk.

Är det någon som vet om det finns flera typer av laktos? Strukturer på molekylerna?

• Ylva79

Hm... jag håller nog med Chaia i det här fallet. Laktos är en ganska enkel molekyl och ser likadan ut i alla sorters mjölk. Laktosintolerans hos ammade barn är extremt ovanligt just därför att de behöver kunna bryta ner laktosen i bröstmjölken. Brukar komma först när barnet slutar ammas, och ofta ännu senare i livet.

• Ylva79

Kollade i min gamla Biokemibok. Laktos är en disackarid, d v s sammansatt av 2 monosackarider (galaktos och glukos). Det enzym som saknas vid laktosintolerans, laktas, bryter ner laktosen till glukos och galaktos.

• mammatilldig

eftersom bm föreslog det på bb och det är så för oss och TVÅ till i mammagruppen och vår allergiläkar aldrig har antytt att det skulle vara ovanligt så har jag trott att det är ganska vanligt men det kanske bara är lokalt något i luften här kanske

Svar på tråden Mjölkfri eller laktosfri kost vid amning?