• sanla

Svängande TSH i övre intervall?

Hej,

Eftersom jag screenas för TSH då jag äter annan medicin som belastar denna, får jag ofta reda på värden.

Vår historia:
    Började försöka augusti 2012
    Utomkvedshavandeskap juni 2013 (fick behålla äggledare)
    Har försökt sedan oktober 2013 på nytt efter behandlingen av X

Har regelbunden mens och verkar ha  ägglossning.

Nu har jag och min utredningsgyn märkt att TSH oftast legat kring 3-4. För normala gäller upp till 4.5 för att inte räknas som underfunktion. För att försöka få barn rekommenderas minst under 2.5 
    Därav såg en bromskloss varför vi inte får till det. Är också 33 år och min sambo med.

Tog nya prover och då sjönk värdet plötsligt från 3.8 till 2.1 på par veckor - Inget levaxin belv insatt, men det var ju det som var tänkt då vi inte trodde att det skulle sjunka så av sig självt. 

Nu ca 1,5 månad senare efter lägsta värdet är det upp på 4.6! (taget för en vecka sedan)

Så nu har ja fått 25 mg från enheten där jag äter medicinen som belastar sködlkörteln, dvs inte gyn. 

Bokade en tid hos gyn om ett par veckor för att fråga om påverkan på fertilitet när det svänger snabbt upp och ner.  På honom verkade det nästan att chanserna är mycket små när värdet ligger mellan 3-4. 

Någon som har någon liknande erfarenhet??

• Svar på tråden Svängande TSH i övre intervall?
  • Mandelskorpan

Min dr sa nära eller under 1 om man vill bli gravid. Verkar som olika dr säger olika..... Får du äta Levaxin så sjunker ju värdet? Om inte T4 ligger högt (?) så borde det vara helt OK att äta Levaxin för att få ned TSH.

Ägglossningen kan du kolla upp om du inte redan gjort det genom att ta blodprov ca cykeldag 21, eller runt 7 dgr efter ÄL. Det är progesteron man kollar. På länken finns en bild hur hormonerna svänger i en cykel.

http://se.clearblue.com/menstruationscykler-och-agglossning

• sanla

Tack
    Ja levaxin som jag börjat äta nu är nog ända lösning. Man har lurats tidigare att det har svängt så. Men när jag blev gravid men med X var det 1 eller längre, så det är nog en bra förutsättning. Gyn verkar säga 2.5 eller 2.0 som högst. Har hört något om 1.0 för ivf. Vi ska ställa oss i kö nu efter utredning. Så nog bra att förbereda för bra värde, vilket ju inte går över dagen.

Ja har gjort dag 21 grejen för att tag sedan - så bra ut. Testar stickor ibland, för utslag iallafall.

Ja det är ju en del hormoner som svänger under cykeln, frågan är om tsh också svänger under cykeln eller om det bara beror på annat? När man är gravid trycks den ner i början har jag hört.

• Mandelskorpan
    sanla skrev 2014-05-23 12:52:05 följande:
    Tack smile1.gif
    Ja levaxin som jag börjat äta nu är nog ända lösning. Man har lurats tidigare att det har svängt så. Men när jag blev gravid men med X var det 1 eller längre, så det är nog en bra förutsättning. Gyn verkar säga 2.5 eller 2.0 som högst. Har hört något om 1.0 för ivf. Vi ska ställa oss i kö nu efter utredning. Så nog bra att förbereda för bra värde, vilket ju inte går över dagen.

Ja har gjort dag 21 grejen för att tag sedan - så bra ut. Testar stickor ibland, för utslag iallafall.

Ja det är ju en del hormoner som svänger under cykeln, frågan är om tsh också svänger under cykeln eller om det bara beror på annat? När man är gravid trycks den ner i början har jag hört.

Mmmmm det där med hormoner är ju rätt knepigt..... men jag tror inte TSH svänger särskilt snabbt i normala fall. Tycker du ska sikta på 1 eller lägre, om du nu får äta Levaxin. På mig har TSH stuckit iväg när jag blivit gravid men inte särskilt snabbt. Men jag har fått äta Levaxin från V20 ungefär för att hålla TSH under 2. 
  • sanla

Ja min gyn kommer nog sikta på det. Man måste välj börja på lägsta 25 mg och sedan följa upp var 6-8 vecka och justera därefter typ? Ja litar på min gyn på den biten.

Min sköldkörtel belastas av litium, är vanligt att det svänger så då tyvärr.. Men det är inget hinder att bli gravid pga litium, kanske ngt. Man vet inte. Psykiatrin monitorerar det, men de visste inte/ var inte deras bit att hålla koll på referensvärdena för tsh i och med barnönskan. Men de vet ju att vi försöker....så därför jag jag kolla på värdena då jag screenas där för både litiumvärde och tsh

• Mandelskorpan
    sanla skrev 2014-05-23 14:23:42 följande:
    Ja min gyn kommer nog sikta på det. Man måste välj börja på lägsta 25 mg och sedan följa upp var 6-8 vecka och justera därefter typ? Ja litar på min gyn på den biten.

Min sköldkörtel belastas av litium, är vanligt att det svänger så då tyvärr.. Men det är inget hinder att bli gravid pga litium, kanske ngt. Man vet inte. Psykiatrin monitorerar det, men de visste inte/ var inte deras bit att hålla koll på referensvärdena för tsh i och med barnönskan. Men de vet ju att vi försöker....så därför jag jag kolla på värdena då jag screenas där för både litiumvärde och tsh

Jo det är väl lite som att svänga med en oljetanker - även om man lägger om rodret så tar det tid innan det händer ngt... Minst en månad bör det nog gå mellan proverna. Vet inget om litium men jag hoppas du får ordning på TSH.
  • sanla

Ska till gyn om två veckor, passar bra då att ta igen, nu har jag tagit i en vecka.

Svar på tråden Svängande TSH i övre intervall?