• julmusten

Svensson familjen. Hur lever de egentligen???

OK, jag kunde inte hjalpa mig sjalv.

Vil poanktera att det har ar en humoristisk trad. Den ar inte till for att fornedra nagon eller pa nagot vis hamtat fran verkligeheten.

Om det inte vore for att jag inte bor i Sverige langre sa skulle jag sjalv nog passa in valdigt bra har!!

Men hjalp mig nu. Hur ar den typiska svensson familjen egentligen?

Hur bor de, vad jobbar de med, vad heter de och deras barn och allt det dar!!

Nu sa kor vi Brainstorming tycker jag!!

• Svar på tråden Svensson familjen. Hur lever de egentligen???
  • deluxe

hahaha det här kan ju gå hursom helst!

• xSBx

en riktig svensson familj bor i villa eller radhus och har väl 2.4 barn.. hur det 0.4 barnet ser ut vet jag inte..
    Mamman jobbar som undersköterska

Barnen heter tex Karin och Erik

• Nyfiken gul

hmmm... spånar för fullt här nu...

Mamman jobbar som sjuksköterska eller på kontor på ett kommunalt företag..

Pappan jobbar inom industrin, skiftarbete. kanske kör lastbil.

Svenssons bor i en medelstor stad i sverige, kanske i en medelklass-förort.

De bor i en 1½-plans villa byggd 1979 med mexitegel eller eternitplattor. Eller möjligen ett radhus i ett vanligt villaområde.

Barnen, oftast en av varje kön heter Sara och Mikael. Ca 3 år mellan dom. bor i varsitt rum.
    Han går teknisk linje på gymnasiet, tar studenten till våren.
    Hon går Samhällsvetenskaplig linje o funderar på att läsa till något inom turism.

Dom har en bil, en nyare Volvo v70 eller Saab 9-5.

Mamman går hos viktväktarna

barnen har vanliga intressen, dottern spelar piano sedan flera år tillbaka o sonen håller på att ta körkort o ska spara pengar till en elgitarr.

• julmusten

Kan val borja lite sjalv.

En typisk ung svensson familj ar for mig Anna och Johan Andersson. De jobbar som lakarsekreterare respektive svetsare.

De bor i ett radhus med 2 barn, Alva och William. Nar de partajar till det sa blir det en fran kvall hemma med grannen och den senaste tre ratters menyn fran Allt om Mat och en fin flaska vin fran systemet, men inte jattedyr, (varfor spendera mycket pengar pa nagot som bara gor en bakis typ).

De har sex varje fredag kvall, och ibland om de har smakat pa tva flaskor vin sa kan det bli en liten morgonsnabbis pa lordagen om de kanner sig riktigt vagade.

Deras hus ar dekorerat med IKEA mobler och en och annan ljusstake fran Desighouse Stockholm, (eller vad den affaren nu heter!!). De gillar samma stil som alla andra men vill anda vara annorlunda. Pga det sa andrar sig stilen i hemmet sallan, men det gor inte sa mycket!!

Sa, vad mer kan ni tanka pa???

• julmusten

Ah sa kul!! Jattebra!! Jag var inte helt forst sag jag, men spana vidare!!

• julmusten

Nyfiken gul du har typ forklarat min familj i Sverige!! Det stammer med jattemycket!!!! Huset, barnen, viktvaktarna allt sant!!

Fast mina foraldrar var kommunister och hippies och passade egentligen inte alls in i den sortens liv, men hade val pa nagot vanster fatt for sig att jag och brorsan skulle bli battre manniskor av att vaxa upp i folkparti-fororter!!

• Nyfiken gul

Svenssons handlar på IKEA , Coop Forum och Jysk Bäddlager

Man städar på Lördag förmiddag

Man äter söndagsstek hos farmor/mormor en gång i månaden

Man har en shcäfer eller en golden retriver som husdjur, är man riktigt vågad har man även en katt som heter Nisse.

Man åker till Åre o skidsemester varje sportlov, man åker en vecka till Thailand vartannat år.

• Lady Namárië

Klipper in från sidospåret i WT-diskussionen (ändrade sonens namn till William, för julmusten har helt rätt där):

Mamma Anna är bankkassörska och pappa Johan mellanchef på kommunen. William spelar hockey och Lisa tar ridlektioner. De bor i radhus, köper sina matchande träningsoveraller på Stadium och åker på husvagnssemester till västkusten varje år. Detta är en kategori jag får rysningar av, för jag riskerar att trilla dit själv.

Svenssons med sommarställe har kommit upp sig lite ekonomiskt och frigjort sig från den "rörelsefrihet" det innebär att ha husvagnen stående på samma camping år ut och år in. De har ett litet torp i skogen utan moderna bekvämligheter, och frun jobbar häcken av sig för att få det dagliga livet att gå runt hela semestern, medan mannen vägrar slå gräset (för han är ju LEDIG) och ungarna gnäller för att det inte finns någon badstrand i närheten.

• Solaris

Familjen Svenssson består av pappa Per och mamma Lena och barnen Daniel, 10 och Sara ,14, golden retrievern Bamse och katten Tusse.
    De bor i en enplans tegelvilla med gillestuga från 1972 ett gemytligt villaområde i ett normalstort samhälle på 140 kvadrat, barnen har varsitt rum.

Mamma Lena arbetar som barnskötare på en förskola och pappa Per arbetar som snickare på den lokal snickerifirman. Familjen har 2 bilar, en volvocombi så att hunden kan hänga med och en vw golf -02.
    Barnen går i samhällets skola och Sara har medelmåttiga betyg.
    På fritiden rider Sara och Daniel spelar pingis och fotboll.
    lena tycker om att träna på friskis och svettis och Per gillar att renovera och fixa med huset, senaste projektet är att bygga en stor inglasad altan med infravärme där de kan sitta och dricka sitt frukostkaffe på helgen.
    På sommrarna åker familjen på husvagnssemester både inom Sveriges gränser och neråt Europa, gärna Danmark.

Vintertid hägrar Sälen med all skidåkning, dit de åker tillsammans med Lenas syster Elisabeth och hennes man Tomas och deras två barn Emil, 11 och Maria 13 år, som förövrigt är Saras bästa kompis och kusin.
    Sälen bor de i stugan som ägs av Pers fackförening, därav blir det billigare boende.

Vartannat år byter de husvagen mot ett charterresemål som te.x Mallorca, Kreta, eller Rhodos, men nu är Lena lite nyfiken på Thailand.

På helgerna ska sonen daniel skjutsas till diverse fotbollsträningar och pingis turneringar medans Sara, åker till stallet och rider och hjälper ridskolan att sköta om hästarna, som tack för det får hon gratis lektioner bl.a

På lördagskvällen äter familjen mysmiddag, fläskkarre´med klyftpotatis och bearnaisesås eller ugnsbakad lax med hollandaisesås och pressad potatis, Lena och Per delar gärna en flask vin på lördags kvällen, men sedan får det räcka, - det är ju en dag imorgon ochså som Per brukar uttrycka det.

Till efterätt blir det antingen glass med hemgjord chokladsås kladdkaka( som Sara bakat) och vispgrädde eller äpplepaj och vaniljvisp.

Efter middagen brukar det åka upp ett sällskapsspel ,eller så går Per och Daniel ner till videobutiken längst ner på gatan som har öppet till 23 och hyr en bra familjefilm, medan Lena och Sara poppar popcorn och blandar funlight isthé och plockar fram lite frukt.

Söndagarna brukar vara ganska lugna hos familjen Svensson,men de brukar ofta åka till Pers mor Sonja och äta söndagsmiddag eller så kommer Lenas syster med familj och Lenas föräldrar hem till dem och äter middag.

Svar på tråden Svensson familjen. Hur lever de egentligen???