• Danssnuttan

Barnmatsrecept

Tänkte att vi skulle kunna dela med oss av vår bästa barnmatsrecept för dem som vill laga hemmagjord barnmat. Jag tycker att det är jätteroligt att laga egen men saknar bra recept så jag behöver tips och råd, förmodligen är jag inte ensam.

Ingridienser + Mängd + Ålder

• Svar på tråden Barnmatsrecept
  • Caroline79

Jag brukar servera Samuel, snart 7 månader, stuvad potatis med grönsaker till mat. Sedan tillkommer kött/kyckling eller fiskpuré.

Mitt recept på stuvad potatis., ca 2 portioner

2 potatisar
    2 dl vatten
    3 msk grädde
    1 msk smör.
    + ev 1 tsk dill
    + grönsaker efter smak

Skala och tärna potatisen till önskad storlek. Lägg i kastrull med vattnet och koka mjukt. Jag brukar lägga i små bitar av morot och palsternacka och låta koka med. När potatisen är mjuk så ha i grädden och låt koka ihop någon minut. Ha sedan ner smöret, osaltat, och mixa ihop om det behövs, beroende på ålder.
    Mitt tips just nu är att ha i kokt blomkål och broccoli och mixa med. Samuel älskar den här potatisen och grönsakerna.
    det blir nästan 3 portioner om man har i mycket grönsaker.

Jag ska skriva fler recept när min son inte gnäller så mycket

• Danssnuttan

Tack så mycket!
    Det låter jättegott. Det måste vi testa.

• Empan81

Här kommer lite recept som jag använder till min kille som är 10 månader:

GRÖNSAKSPURE
    Koka och mixa Frysta Grönsaksblandningar tillsammans med vispgrädde o lite dill. Perfekt till det mesta.

KÖTTGRYTA
    Koka nötfärs, morötter och kålrot i små bitar. Lägg Lagerblad o pepparkorn i en tesil o låt detta koka med. Mixa tillsammans med lite av spadet, ev lite grädde. Tillsätt ris eller risoni innan du fryser in så har du en komplett måltid.

FRUKTPURE
    När de säljer ut mogna bananer brukar jag köpa på mig ett gäng som jag mixar tillsammans med andra frukter. För att släta ut det lite bruka jag ha i lite fruktdryck så konsistensen blir lagom. När jag tar ut detta från frysen tillsätter jag några frysta hallon o lite turkisk yoghurt...Blir som glass.

När jag sedan fryser in i portionsformar använder jag aluminiumbullformar. Perfekt storlek.

• Jennie Brunflo

Längst ner i min press har jag samlat några av mina.

De måste dock anpassas efter ålder....och även vuxna kan äta det.

• Espera

Jättebra tips!
    Och jättefina recept på din pressida Jennie Brunflo!

• Filippas Mamma

Den här tråden måste jag ha kvar, ska komma med nått bra tips jag oxå.

• Sigrid

KYCKLING i kokosmjölk

Jag kokade kycklingen i 10 minuter i 1-del kokosmjölk och 2-delar vatten tillsammans med lite purjolök. Kyklingen och purjon mixade jag och sen gjorde sås av kokvattnet (hade i mazena).

Till det ger jag sonen potatis- och palsternackspuré.

Svar på tråden Barnmatsrecept