• sourpussy

eget företag och anställd.

Jag är både anställd på två olika företag och har ett eget företag, har tänkt sluta på den ena anställningen och börja jobba heltid med mitt företag men så fick vi just veta att vi är gravida. Är det bäst att vara anställd eller får man ut samma ersättning oavsett, om man ändå jobbar 100%? 

• Svar på tråden eget företag och anställd.
  • Försäkringskassan

Hej!

Föräldrapenningen baseras ju på inkomst av arbete och när det gäller inkomst av anställning så grundas den på den lön man har och när det gäller egen verksamhet så grundas den på deklarerad inkomst om det är ett etablerat företag. Så man får ju inte samma ersättning för att man arbetar 100 %.

Det finns även en regel som säger att:
    Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks. Jag länkar till faktabladet om föräldrapenning:http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES

Kontakta vårt Kundcenter på tele 0771-524 524  för att få svar på frågor i ditt enskilda ärende.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden eget företag och anställd.