• FlitigaLis

    hantera svartsjuka

    Min son blev två i januari och i mars fick vi en dotter. Hon är född i vecka 32 och vi fick stanna tre veckor på sjukhuset. Sonen var dit och hälsa på ca 10 gånger.

    Vi har ingen släkt på orten och det var meningen att min mamma skulle passa sonen under förlossningen. Hon är egen företagare och skulle jobbat undan en hel del under mars och början av april. Hon skulle även kommit i slutet av mars och umgåtts en del med sonen så de skulle lära känna varandra ännu mer inför förlossningen. Nu blev ju inget som tänkt och det blev lite rörigt med barnvakt, min mamma och pappa delade upp det mellan sig och redan där blev det för mycket för sonen.

    När jag kom hem hade han världens separationsångest och jag kunde inte ens stänga toalettdörren när jag var där inne.

    Nu har han blivit väldigt arg. Slår mig och maken om vi sitter med dottern. Han har ett hemskt humör.

    Två ex: Idag när vi var vid lekplatsen så slängde han grus på mig och dottern medans jag ammade. Han hade redan makens uppmärksamhet som lekte med han. Sen efter vi kom hem börjar dottern gallskrika och ser då att det ligger en innebandyboll bredvid henne och sonen står vid sängen. Uppenbarligen har han kastat den på henne.

    Vi påpekar att man inte får kasta grus/bollar på någon alls! Mem vi vet inte hur vi ska göra... Det här tar knäcken på mig


  • Svar på tråden hantera svartsjuka
  • Penida

    Jag gissar att det är du som är föräldraledig då du ammar? Hu mycket är din man hemma, kan ni eller tar ni ut dubbeldagar? Har någon av er egentid med honom där lillasyster inte är i närheten och "stör"?Jag har inga goda råd egentligen då vi slapp detta trots att det bara skiljer 18 månader mellan våra. I vårt fall berodde det nog mycket på att vi var hemma tillsammans i början, det fanns alltid en förälder som kunde fokusera helt på det fortfarande så lilla småsyskonet. Nu är det inte möjligt för alla och er situation är annorlunda. Jag hoppas någon kommer med bra råd.


    Avskyr CIO-metoder
  • FlitigaLis

    Min man var hemma i två månader, han började jobba förra veckan igen. Sen ska han vara hemma hela juli och augusti med oss. Han jobbar varannan helg och en del kvällar så sonen har ofta oss båda hemma. Vi försöker göra mycket med han.

    Han älskar att få vara med i köket och jag brukar baka med han eller så är han med och lagar mat.

  • FlitigaLis

    Använder bärsjal till dottern mycket. Igår när maken jobbade kväll var vi på biblioteket och sen gick vi och köpte en mjukglass och delade på. Jag försöker ge han så mycket uppmärksamhet jag kan.

Svar på tråden hantera svartsjuka