• en rädd en

Operera ut visdomstand

Hallå! Jag ska operera ut en visdomstand i undre käken på tisdag, de kommer snitta upp tandköttet för att sen dra ut den, vet inte så mycket mer. Jag kommer få lugnande en halvtimma innan för jag bad om det eftersom jag är extremt rädd inför det här!

Min fråga är dock om någon vet hur länge man har ont efteråt, jag ska nämligen på festival på fredag och lördag och undrar om jag kommer kunna käka normalt med framförallt om jag kommer kunna dricka alkohol? 

• Svar på tråden Operera ut visdomstand
  • Jag är bara jag

Jag hade väldigt ont samma dag= drack bara,lite dagen efter= åt nog som vanligt och sen var det över. Alkohol får du väl dricka ett dygn efter sista värktabletten tror jag.

• Styrox

Jag hade skitont i drygt en vecka, var tvungen att äta Citodon mot värken och det får man inte kombinera med alkohol. En vecka efter det hade jag bara ont. 

• pigglet

Stor skillnad på om det är över- eller underkäken, sägs det och det stämde i alla fall för mig.
    Underkäken hade jag ont i ca 1 vecka, kunde inte öppna munnen ordentligt och drack mest. Otroligt svullen, blåmärken som skiftade snyggt i färg under veckan.
    Överkäken var en baggis, ont någon dag, åt som vanligt efter några dagar.

• boundforglory

Samma här, jag hade så sjukt ont i över en vecka efter att jag hade opererat ut en tand i underkäken. Gick på maxdos av allt smärtstillande jag hade hela tiden men hade ändå ont. Hade även lite feber och mådde allmänt risigt. så verkar det vara för många som får operera ut visdomständer så var beredd på att det inte blir någon festival helgen efter.

• whydoyoucare

Jag hade ONT, var sjukt svullen och ömmade i en vecka. Fick blåmärke på svullnaden också. 

Jag kunde inte gapa tillräckligt mycket för att kunna borsta tänderna dom två första dagarna.... Kunde inte äta vanlig mat på en vecka heller så levde på jordgubbskräm blandat med mjölk. Fick dricka det med sugrör eftersom jag inte kunde öppna munnen. 

Jag vet inte hur du kommer ha det, men tror inte att en festival med alkohol och vanligt käk är speciellt passande när du opererat ut tanden. 

• Batmamba

Jag opererade bort en snedväxande visdomstand i underkäken och det gick väldigt bra. De skar upp, mejslade bort lite käkben (tror jag) och borrade sönder tanden som de sedan plockade ut i delar. Sen sydde de ihop igen. Bedövningen tog på ett sånt sätt att det ilade i tanden när de höll på. Det var läskigt men jag litade på tandkirurgens ord att det inte skulle bli mer än ilningar - och det hade han rätt i.

Dagen efter kunde jag försiktigt tugga i mig lite mat på kvällen. Jag hade inte särskilt ont (åt Ipren enligt läkarens rekommendation) men det gäller att undvika att få matrester i såret.

Om jag utgår från vänners erfarenheter så ska man ta alla små tecken på eventuell inflammation på allvar och söka vård direkt om det inte känns bra. Om det blir inflammerat är det inget kul.

• Godnatt

Gick bra för min del. Känseln kom tillbaka efter ett halvår och efter några dagar kunde jag äta normalt.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
Svar på tråden Operera ut visdomstand