• Guilliotine

Hur stor yta för symaskin?

Hejsan! Då jag bor väldigt litet och inte har plats för ett skrivbord eller liknande, så tänkte jag bygga ett nedfällbart bord som när det inte används är uppfällt mot en vägg. 

Min fråga är, om jag nu ska använda detta bord till en symaskin, hur stort behöver det vara? Hur brett, hur långt? Hur mycket armbågsrum behöver man? Jättetacksam för svar! 

• Svar på tråden Hur stor yta för symaskin?
  • Stårschan

Det beror ju lite på vad du tänker sy. Ska du sy gardiner och annat medstora tygsjok behver du ju lite mer utrymme än om du ska sy babykläder. Med lite god vilja borde du klara dig på något med 60 cm bredd (varav symaskinen tar upp hälften) och kanske 40-50 cm djup, men då får du bereda dig på att det känns trångt. Man behöver ju plats att lägga saxen, knappålarna, mönsterdelar mm.

Kolla om du kan göra fiffiga lösningar genom att hänga upp saker på väggen - en spotlight, typ köksförvaring från IKEA med burkar att ha saxar och trd i. Något som också gör livet lättare är att ha en liten papperskorg (kan vara en liten burk bara) på armlängds avstånd, där du kan slänga avklippta trådar och sånt medan du syr.

• Stårschan

Vilket himla fiffigt bord! Men då har du i alla fall en rak vägg där du har tänkt ha din syhörna, och det är aldrig fel. Hur stor golvyta har du att spela på?

• Guilliotine
    Stårschan skrev 2014-05-22 13:05:24 följande:
    Vilket himla fiffigt bord! Men då har du i alla fall en rak vägg där du har tänkt ha din syhörna, och det är aldrig fel. Hur stor golvyta har du att spela på?
    Golvytan runt där bordet ska vara är inte så imponerande, blir lite trångt med stol och så. Men i lägenheten så  har jag en ganska stor bit golv där jag tänkte sköta klippningar och mönsterpysslande och så. Där får jag nog plats med en helcirkelmantel iaf. =) 
  • Stårschan

Lite tanke bara - om du ändå tror att du kommer att fälla undan sybordet när det inte används så kanske det går lika bra att ställa symaskinen på köksbordet när du är inne i en syperiod.

• Stårschan

I så fall får du bygga på höjden. Gör ett fällbord som du tänkt. Sätt upp en vägghylla ovanför (eller flera), där du får plats med tyglådor. Vill du så kan du dekorera lådorna så att de blir som konstverk ut mot rummet. (Har du så pytteliten lägenhet har du kanske högt i tak?)

Sitter man och syr länge så är det skönt med ryggstöd, så jag rekommenderar en klappstol av något slag, tex den här som du kan hänga upp på en krok på någon vägg när den inte används - eller stoppas in under sängen.: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60217799/

En krok en bit upp på väggen där man kan hänga upp halvfärdiga alster på en galge underlättar också.

Svar på tråden Hur stor yta för symaskin?