• Maria05

Hjälp! Misslyckad slingblekning hos frisören

Är det jag som är helt jävla värdelös eller? Samma sak varje gång och jag tror alltid det ska bli bättre nästa gång... Varje gång bestämmer jag mig för att välja en annan salong/frisör, men blir osäker och struntar i det.

Jag har en bild (inuti mitt huvud) av hur mitt hår ska se ut, frisyren och färgen på slingorna, och när sedan verkligheten blir raka motsatsen så blir jag helt förstörd... Rynkar på näsan

Jag har haft med mig bilder på rätt frisyr ur alla möjliga vinklar och jag tycker själv att jag har förklarat exakt hur jag vill ha det, gång på gång. Men frisörerna tycks inte lyssna eller är det jag som brister i kommunikationen?!

Nu blir jag tydligen tvungen till att be dem ta fram färgprover också, så att det blir rätt färg på blekningen. Blir bara sämre för varje år...

En gång om året så gör jag både slingning och klippning, har inte råd att göra det oftare, i år kostade det 1.200 kr. Och jag har kort, tunt hår så det tar ca 1 timme och 15 min för klippning, folieslingning, hårtvättar och styling. 

Då sitter jag rätt länge med folieslingorna (utan värme) eftersom mitt mörkblonda hår har mycket rött pigment. Frisören brukar uppenbarligen boka in en annan kund samtidigt och går mellan oss. En gång missbedömde frisören (inte samma som den här gången) tiden pga den andra kunden och då höll håret på att gå sönder av blekningen... Rynkar på näsan

Har gått till denna salong i mer än 25 år nu, till och från, de senaste 5 åren så blir det ca 3 besök per år (klippning eller klippning + slingblekning). Jag har valt olika frisörer varje gång eftersom jag inte blir nöjd och varje gång har jag blivit tvungen att gå tillbaka och reklamera slingningen eftersom det har blivit helt fel.
    Förra året hade frisören jättebråttom med slingningen och slarvade himla mycket. Folieslingor gör ju så att man kan komma nära hårbotten så att det ser snyggare ut, men inte på mig tydligen. Ser redan ut som jag har minst 1 cm utväxt (den här gången också!) Rynkar på näsan

(Jag reklamerade inte en klippning för några år sen då det var helt snett och ojämnt. Frisören fönade mitt hår lockigt, har självfall, och den usla klippningen syntes inte förräns efter hårtvätten 2 dagar senare. Den frisören är gammal och erfaren, ingen miss som en nybörjare kan göra så jag väljer inte hen fler gånger). 

Jag hatar att behöva reklamera, men vad ska man göra när man bara gråter när man ser sig i spegeln? Frisörerna har varit jättetrevliga och gjort om slingningen utan extra kostnad, men jag känner mig verkligen som den där kunden som alla avskyr och inte vill se igen... Rynkar på näsan

Den här gången kommer jag INTE att gå tillbaka och reklamera, jag orkar helt enkelt inte göra mig besvärlig igen. Dessutom gjorde frisören så tunna slingor, så mitt problem är att håret är FÖR mörkt då det är för smala slingor uppblandat med mitt eget mörkare hår.

Slingorna är lite för guldiga, men nyansen är inte helt fel. DET går att fixa med Revlons färgbomb och silverschampon, men det största problemet är att slingorna är för tunna och för få.

Jag sa specifikt den här gången att jag ville ha riktigt ljust hår, men inte så att det såg randigt ut, då en annan frisör gjorde väldigt breda slingor så det såg för jävligt ut. Då sa frisören att det är bra med tunna slingor, det kommer INTE att se randigt ut utan väldigt naturligt. Men naturligt som i för mörkt då antar jag? Man ser knappt att jag har blekt håret, det är väldigt mörkt fortfarande, nästan askbrunt trots att jag har väldigt guldigt (rött pigment) mörkblont hår. 

Hjälp mig! Några tips från er som bleker slingor hos frisör? Jag kan inte göra blekning själv hemma, håret blir alltid orange, tar jag ett steg till så faller väl håret av.

En annan frisör kan väl inte göra nya, fler slingor? Det borde vara omöjligt att plocka upp de slingor som inte är blekta, då det är så tunna lager...Rynkar på näsan 

Kan jag göra nya slingor nu så det blir ljusare eller borde jag vänta några månader?
    Jag kan ju inte bleka de blekta slingorna ännu mer, utan de som inte är blekta. Men är det ens möjligt? 

Har som sagt tunt hår, inte jätteskört men torrt och mycket håravfall där stråna inte bryts av utan lossnar från roten (pga hormoner, andra sjukdomar, gener och mediciner). Mitt hår är i bra skick nu då blekningen var relativt mild pga den mörka tonen.

• Svar på tråden Hjälp! Misslyckad slingblekning hos frisören
  • Duckan

Med risk för att låta elak, men ditt hår  kanske inte lämpar sig för ljusa slingor? Eller så är kanske den salongen helt enkelt inte bra på färg?

• Lattjo

Har du gått dit i 25 år? Och aldrig blivit nöjd? Byt salong. Dom har bevisligen inte så höga krav på sin personal. Prova en annan salong och om det blir likadant resultat där så är det kanske så att ditt hår inte funkar med den frisyren och slingorna du vill ha. Men sluta gå till en salong som du inte är nöjd med!

• viseversa

Men skit i slingorna. Jösses varför envisas du? Det blir ju UPPENBARLIGEN inte bra. Och varför går du tillbaka till samma ställe om och om och om igen om du ALDRIG blir nöjd med deras jobb??

• Maria05

Jag har inte gått dit VARJE år i 25 år, har exempelvis bott på annan ort i några år och då tagit uppehåll.
    Under en längre period så klippte min mamma håret på mig så då hade jag heller inget behov av att köpa en tjänst. Men till och från under ca 25 år ja, och då har det givetvis tillkommit nya frisörer under dessa år.

Jag har sedan 25-årsåldern konstigt hår, ingen permanent färg fäster på mitt hår längre, tror frisörer kallar det för "glashår". Innan dess så kunde jag både tona och färga (permanent färg) håret själv hemma och på salong. Numera är mitt enda alternativ att bleka slingor (eller hela håret) då jag tycker att mitt hår har en trist musbrun färg.

Jag tröttnar helt enkelt på min egen färg ibland och vill ha lite förnyelse då och då. Vill inte de flesta det? Förvånad

Jag VET att det går att bleka slingor och få exakt den färgnyans jag vill ha, det har hänt förut, under de senaste 5 åren efter jag fick "glashår". Jag har faktiskt gjort lyckade slingblekningar hos just den salongen tidigare, men inte de senaste 3-4 åren. Min "gamla" frisör har slutat eller gått i pension för länge sen.

Men det ÄR svårt då jag har mycket rött pigment i håret, så det tar lite längre tid än normalt och kräver en skicklig frisör. Jag skulle aldrig våga göra det på egen hand då det i bästa fall blir kycklinggult eller orange.

Den här gången var jag extra tydlig angående frisyren och då blev det så bra det kan bli. Jag vet att jag inte kan få exakt en sådan frisyr jag vill ha, då jag har för kort och tunt hår. Jag toppade bara håret lite den här gången och hoppas på att det ska växa ut de där 2-3 cm som jag vill ha och behöver.

Så frisören lyssnade på mig angående hur håret skulle klippas, det blev helt ok. Solig
    Förra gången just denna frisör gjorde mina slingor blev det jättebra, jag blev helt nöjd. Däremot så klippte hen dåligt. Den här gången var det slingorna som var viktigast för mig så därför valde jag denna frisör igen. Men då blev det tvärtom istället.

Det känns faktiskt som de ställer ganska höga krav på frisörerna och de tycks vara duktiga på färg. Det är ett dyrt och väldigt populärt ställe och har varit det under alla dessa år. Alla jag har pratat med är alltid nöjda, så det är väl mig det är fel på, som ni antyder. Rynkar på näsan

Men det känns som frisörerna har tidsbrist, de bokar in för många. Det känns alltid väldigt stressande, särskilt på slutet, efter 60 min. Stylingen känns lite hafsig, som om de egentligen inte har tid med de där sista 15 min som det tar för mig att bli helt klar.
    Jag har nästan alltid behövt ca 75 min för klippning + blekning. Jag gillar inte att de har en annan klient samtidigt, men det är ju slöseri med tid att inte ha något att göra under tiden mina slingorna bleks, så jag fattar att de vill tjäna pengar.

Jag tror att slingningen misslyckas för att de helt enkelt inte tar den tid som behövs för mitt hår. Men den här gången gjorde ju frisören även för tunna slingor, men för mig såg det ut som slingorna var lika breda som förra gången, då det blev bra resultat.

Oftast har jag varit missnöjd med nyansen, inte själva storleken på slingorna och denna frisör gjorde slingorna perfekt förra gången, ca 2 år sedan. 

Det är bara en enda frisör under dessa år som har klippt riktigt dåligt, snett och ojämnt. Men de tycks lyssna dåligt eller förstår inte till 100% vad jag vill ha. Den här gången fick jag exakt rätt frisyr! Skrattande

Men eftersom jag inte blir ens 75% nöjd med både klippningen och slingningen varje gång så ska jag tydligen strunta i att gå till en frisör i fortsättningen...

Skulle ni betala 1.200 kr och sedan vara nöjda trots att ni inte får vad ni har efterfrågat?

Jag vet redan hur dum jag är som inte valde en annan salong, men jag vet att det går att få den nyans jag vill ha, den storlek på slingorna jag vill ha och rätt frisyr har jag redan.

Det har funnits jättebra frisörer på denna salong, jag brukade bli nöjd varenda gång förut, annars skulle jag inte fortsatt att gå dit år efter år. Men en kan bara klippa, inte slinga, och nästa gång gör samma frisör raka motsatsen.

Är alla frisörer så ojämna i sitt arbete? Slarvar man enbart pga tidsbrist? Ska jag inte välja samma frisör nästa gång när jag blev så nöjd med hen förra gången?

Det blir dyrare att dela upp klippning och slingblekning på olika dagar, men så får jag väl göra i fortsättningen. Dessutom får jag tvinga mig själv till att hitta en ny salong. Jag är en sån person som har väldigt svårt att träffa nya människor, ex frisör, läkare, tandläkare osv. Så jag "klänger" mig fast trots att jag får en dålig eller t o m felaktig behandling.
    Jag antar att det handlar om min Asperger och AD/HD. Det är faktiskt en enormt svår grej för mig att gå till frisören osv över huvud taget. Jag avskyr att behöva söka vård...
    Men jag mår så otroligt dåligt nu så jag hoppades och trodde att en fin frisyr och hårfärg skulle få mig att må bättre. Det är min födelsedagspresent som jag unnar mig varje år, för att över huvud taget stå ut med mitt utseende/kropp.

Är det någon som har ett BRA råd att komma med? Som jag efterfrågade? Eller är det bara kul att idiotförklara mig?

• Duckan

Det är väl inte att idotförklara dig ts, om vi ifrågasätter lämpligehten i att färga ditt hår? Speciellt som du  nu beskriver ditt hår som svårfärgat. Helt klart klarar din salong inte av det i alla fall.
    Jag skulle prova en annan salong helt enkelt. 1200 kr för klipp och sling anses ganska billigt i Stockholm.

• Duckan

Ang tiden de lägger på dig ska du absolut säga till när du bokar ts! 1 tim och 15 min är väldigt kort tid för klipp och sling och helt klart behöver de lägga mer tid på dig om det funkar att slinga när färgen sitter i länge nog.

• Maria05
    Duckan skrev 2014-05-22 11:04:52 följande:

Det är väl inte att idotförklara dig ts, om vi ifrågasätter lämpligehten i att färga ditt hår? Speciellt som du  nu beskriver ditt hår som svårfärgat. Helt klart klarar din salong inte av det i alla fall.
    Jag skulle prova en annan salong helt enkelt. 1200 kr för klipp och sling anses ganska billigt i Stockholm.

Jag bor inte i Stockholm utan i en ganska liten kommun.
    Det finns många frisörer/salonger, speciellt 30-60 min bilresa bort, dit man ändå åker ofta utan att det nödvändigtvis bara ska bli ett besök hos frisören. Men tydligen anser de att prisnivån ska ligga så pass högt ändå.
  • Linda Mikaelsdotter

Hej!
    Nu vet jag inte vart i landet du bor men först och främst så borde ju utan tvekan byta salong.
    Jag hade rekommenderat dig att verkligen ta hand om håret hemma, mycket inpackingar och proteinrika produkter.
    Jag är färgtekniker för Redken och våra färger är vårdande, och kan tillochmed vara bra för håret.
    Vi har även en salongsbehandling som heter Chemistry där man skräddarsyr en kur/behandling just för ditt hår. Det är det absolut bästa för ditt hår och skulle du göra detta så skulle ditt hår absolut klara av en färgbehandling, förutsatt att du går till en skicklig frisör som använder bra produkter.
    Jag jobbar främst med vår ammoniakfria blekning som är mycket mer skonsam för håret då den innehåller vårdande oljor.
    Besök gärna min hemsida och tveka inte på att höra av dig om du vill ha mer tips och råd.
    Kolla upp om du har en Redken certifierad salong där du bor. Dom kan säkert hjälpa dig.

Ha en fin helg!
    //Linda
    www.linda.mikaelsdotter.se

• Linda Mikaelsdotter
    Linda Mikaelsdotter skrev 2014-05-23 22:10:15 följande:
    Hej!
    Nu vet jag inte vart i landet du bor men först och främst så borde ju utan tvekan byta salong.
    Jag hade rekommenderat dig att verkligen ta hand om håret hemma, mycket inpackingar och proteinrika produkter.
    Jag är färgtekniker för Redken och våra färger är vårdande, och kan tillochmed vara bra för håret.
    Vi har även en salongsbehandling som heter Chemistry där man skräddarsyr en kur/behandling just för ditt hår. Det är det absolut bästa för ditt hår och skulle du göra detta så skulle ditt hår absolut klara av en färgbehandling, förutsatt att du går till en skicklig frisör som använder bra produkter.
    Jag jobbar främst med vår ammoniakfria blekning som är mycket mer skonsam för håret då den innehåller vårdande oljor.
    Besök gärna min hemsida och tveka inte på att höra av dig om du vill ha mer tips och råd.
    Kolla upp om du har en Redken certifierad salong där du bor. Dom kan säkert hjälpa dig.

Ha en fin helg!
    //Linda
    www.lindamikaelsdotter.se
  • Indianica

Min erfarenhet är att det är stora och trendiga salonger som dubbelbokar. Det är klart det måste kunna bli hur fel som helst att stressa mellan två olika kemiska behandlingar t ex....byt salong!!!!

• Maria05

Stort tack till alla som har svarat! {#emotions_dlg.flower}

Jag pratade med frisören igår och h*n var som vanligt jättetrevlig. Det är bara jag som tycker att det är så pinsamt att "reklamera" slingblekningen varje gång... Rynkar på näsan Men jag ska göra fler slingor nästa vecka, så det blir säkert bra den här gången också. Varje gång jag ringer och beställer tid så förväntar mig att få höra: "välj en annan salong, du blir ju ändå aldrig nöjd!" Men de är alltid supertrevliga och hjälpsamma och det blir bra resultat till slut, så därför har jag fortsatt. Men kanske ska jag välja någon annan nästa gång så de slipper förlora pengar på mig...

Jag vet bara inte vilken behandling jag ska välja nästa gång: hätta eller folie? Kanske t o m en lättare förblekning av hela håret och sedan slingor i olika nyanser? Jag får väl diskutera ännu mer med frisören nästa gång och ska ta med massor av bilder som visar exakt hur jag vill ha det. Det fungerade ju jättebra med klippningen på det sättet! Glad

Linda Mikaelsdotter: salongen har bl a Redkens produkter, men jag vet inte vad de använder vid blekningen.

Jag har själv enbart använt Redken de senaste 5 åren, älskar nästan alla deras produkter som dessutom doftar gott! Blonde Glam är det enda schampot som verkligen kan rengöra min hårbotten och efter slingblekningen så alternerar jag med schampo och inpackning från Extreme. Diamond oil är också rätt bra men lite för fett ibland för mitt tunna hår.
    Nu har jag även lagt en beställning på den nya serien för blekt hår: Blonde Idol (violet). Jättespännande att se hur det blir i mitt hår! Glad

Skulle du Linda (eller någon annan!) kunna ge mig några tips på bra stylingprodukter från Redken, ev något annat märke (har testat många olika men favoriterna finns hos Redken)?

Thickening lotion var inte någon jättefavorit, när jag hade lite kortare hår var Blown away perfekt, men jag tror den har utgått ur sortimentet? Nu använder jag enbart Satinwear Ultimate Blow-dry lotion, men jag gillar inte den nya formulan. Jag behöver lite mer stadga till håret, men volymen är viktigast.

Jag har kort hår, en rak page precis nedanför örsnibben, med tunna hårstrån. Det blir väldigt platt uppe på huvudet (kan inte klippa upp det just nu utan försöker spara ut håret) och topparna spretar åt olika håll.

Frisyren håller alltså inte, trots produkter, föning, plattång osv. Volymen försvinner vid rötterna och topparna spretar så fult åt alla håll och kanter. Så på mindre än 30 min har min tjusiga frisyr fallit ihop och håret ser ut som vanligt, dvs som jag kommer direkt från sängen. Skrikandes

Så eftersom frisyren ändå inte håller låter jag nästan alltid håret självtorka (för minskat slitage) och vill ha en produkt som definierar självfallet (lite smålockar som försvinner vid föning).

Men håret får inte kännas kladdigt, stelt eller se fett ut om stylingprodukterna självtorkar i håret. Det problemet försvinner alltid vid värmeföning, men hittills har jag  inte hittat något som fungerar vid självtorkning.

Och finns det någon bra glansprodukt för tunt hår som gör att håret INTE ser fett ut?!

Jag tar pyttelite enbart i längderna, men det lyckas alltid se fett och smutsigt ut som slutresultat... Vill gärna avsluta med att släta ut alla småhår som spretar och få lite glans/skimmer i håret. Gillar vanligtvis inte vax.

Svar på tråden Hjälp! Misslyckad slingblekning hos frisören