Hjälp! Misslyckad slingblekning hos frisören
Är det jag som är helt jävla värdelös eller? Samma sak varje gång och jag tror alltid det ska bli bättre nästa gång... Varje gång bestämmer jag mig för att välja en annan salong/frisör, men blir osäker och struntar i det.
Jag har en bild (inuti mitt huvud) av hur mitt hår ska se ut, frisyren och färgen på slingorna, och när sedan verkligheten blir raka motsatsen så blir jag helt förstörd...
Jag har haft med mig bilder på rätt frisyr ur alla möjliga vinklar och jag tycker själv att jag har förklarat exakt hur jag vill ha det, gång på gång. Men frisörerna tycks inte lyssna eller är det jag som brister i kommunikationen?!
Nu blir jag tydligen tvungen till att be dem ta fram färgprover också, så att det blir rätt färg på blekningen. Blir bara sämre för varje år...
En gång om året så gör jag både slingning och klippning, har inte råd att göra det oftare, i år kostade det 1.200 kr. Och jag har kort, tunt hår så det tar ca 1 timme och 15 min för klippning, folieslingning, hårtvättar och styling.
Då sitter jag rätt länge med folieslingorna (utan värme) eftersom mitt mörkblonda hår har mycket rött pigment. Frisören brukar uppenbarligen boka in en annan kund samtidigt och går mellan oss. En gång missbedömde frisören (inte samma som den här gången) tiden pga den andra kunden och då höll håret på att gå sönder av blekningen...
Har gått till denna salong i mer än 25 år nu, till och från, de senaste 5 åren så blir det ca 3 besök per år (klippning eller klippning + slingblekning). Jag har valt olika frisörer varje gång eftersom jag inte blir nöjd och varje gång har jag blivit tvungen att gå tillbaka och reklamera slingningen eftersom det har blivit helt fel.
Förra året hade frisören jättebråttom med slingningen och slarvade himla mycket. Folieslingor gör ju så att man kan komma nära hårbotten så att det ser snyggare ut, men inte på mig tydligen. Ser redan ut som jag har minst 1 cm utväxt (den här gången också!)
(Jag reklamerade inte en klippning för några år sen då det var helt snett och ojämnt. Frisören fönade mitt hår lockigt, har självfall, och den usla klippningen syntes inte förräns efter hårtvätten 2 dagar senare. Den frisören är gammal och erfaren, ingen miss som en nybörjare kan göra så jag väljer inte hen fler gånger).
Jag hatar att behöva reklamera, men vad ska man göra när man bara gråter när man ser sig i spegeln? Frisörerna har varit jättetrevliga och gjort om slingningen utan extra kostnad, men jag känner mig verkligen som den där kunden som alla avskyr och inte vill se igen...
Den här gången kommer jag INTE att gå tillbaka och reklamera, jag orkar helt enkelt inte göra mig besvärlig igen. Dessutom gjorde frisören så tunna slingor, så mitt problem är att håret är FÖR mörkt då det är för smala slingor uppblandat med mitt eget mörkare hår.
Slingorna är lite för guldiga, men nyansen är inte helt fel. DET går att fixa med Revlons färgbomb och silverschampon, men det största problemet är att slingorna är för tunna och för få.
Jag sa specifikt den här gången att jag ville ha riktigt ljust hår, men inte så att det såg randigt ut, då en annan frisör gjorde väldigt breda slingor så det såg för jävligt ut. Då sa frisören att det är bra med tunna slingor, det kommer INTE att se randigt ut utan väldigt naturligt. Men naturligt som i för mörkt då antar jag? Man ser knappt att jag har blekt håret, det är väldigt mörkt fortfarande, nästan askbrunt trots att jag har väldigt guldigt (rött pigment) mörkblont hår.
Hjälp mig! Några tips från er som bleker slingor hos frisör? Jag kan inte göra blekning själv hemma, håret blir alltid orange, tar jag ett steg till så faller väl håret av.
En annan frisör kan väl inte göra nya, fler slingor? Det borde vara omöjligt att plocka upp de slingor som inte är blekta, då det är så tunna lager...
Kan jag göra nya slingor nu så det blir ljusare eller borde jag vänta några månader?
Jag kan ju inte bleka de blekta slingorna ännu mer, utan de som inte är blekta. Men är det ens möjligt?
Har som sagt tunt hår, inte jätteskört men torrt och mycket håravfall där stråna inte bryts av utan lossnar från roten (pga hormoner, andra sjukdomar, gener och mediciner). Mitt hår är i bra skick nu då blekningen var relativt mild pga den mörka tonen.