• Niba1987

Inte fått min lön

Det är såhär att jag jobbade fem gånger på företaget Belle shoes och fick sen sparken för att jag inte kunde komma och jobba en dag då de ringde och sa att jag behövdes i butiken och skulle va där inom 20 min. Chefen ringde då och och skrek att jag aldrig mer ska sätta in min fot i butiken mer. Och jag har nu i efterhand fått höra mycket dåligt om butikschefen som är väldigt ökänd. Jag har nu inte fått min lön för de gångerna jag jobbat. Jag har dessutom inte skrivit på något avtal då de kör på "muntligt avtal". Jag undrar nu hur jag kan gå tillväga med detta, kan jag göra en polisanmälan?

• Svar på tråden Inte fått min lön
  • Hoppfull84

jadu har du inget avtal så står ju ord mot ord.
    Ett muntligt avtal är inget avtal, han kan ju alltid totalneka till att ni ens träffats.

du kan lämna in en stämningsansökan hos tingsrätten, kostar ca 500kr. 
    Beloppet du vill ha av arbetsgivaren är ju ganska litet så det skulle bli ett förenklat tvistemål eller "småmål" dvs man måste inte ha advokat om man inte vill och var o ett står för sina kostnader( förlorand epart kan bli tvungen att betala ev resekostnader för vinnaren). brukar vara en rätt enkel tvistegenomgång och så får ni ett utlåtande från domstoeln vem som har rätt. men det förutsätter ju att du på något vis kan bevisa att du faktiskt jobbat där.

Har du vittnen som kan styrka att du jobbat där? eller något mail/sms där de ber dig jobba?

om du är medlem i facket så kan de säkert hjälpa till att sätta press på arbetsgivaren men det kankse du inte är.

• Kriya

Kruxet handlar om svårigheter att bevisa att du arbetat där och vad som avtalats, t ex angående lön. Å andra sidan – om du bara kan bevisa att du arbetat där och om ni inte avtalat annat innan du startat arbetet – så har du en tillsvidareanställning, dvs en fast anställning – vilket innebär att han inte har rätt att säga upp dig ”på dagen” och måste följa formkrav enligt LAS både avseende uppsägningstid och ange saklig grund m m i en skriftlig uppsägning. Således är hans uppsägning egentligen ogiltig.

Summa: Om du kan bevisa att du arbetat där kan du sannolikt kräva både lön för de tillfällen du jobbat och eventuellt uppsägningslön. Tycker att du ringa facket om du är medlem där.

Svar på tråden Inte fått min lön